zoektocht nieuwe speakers

Gestart door Poldo, februari 17, 2010, 00:12:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

persoonlijk zou ik 4500euro op Marktplaats aan speakers uitgeven.
1000 euro voor de versterker, -en zo'n 400 euro voor een Dune3.0 Prime.
600 euro voor alle benodigde bekabeling, beugeltjes, meubel oid.

maar de speakers zijn ook naar mijn idee het allerbelangrijkst.

ook denk ik dat wanneer je 5000euro aan akoestische maatregelen treft je met de rest van het geld een simpele set kan aanschaffen waarmee je half audiofiel Nederland het nakijken geeft....

TurboMarco

Citaat van: marvin op februari 18, 2010, 11:34:52

ook denk ik dat wanneer je 5000euro aan akoestische maatregelen treft je met de rest van het geld een simpele set kan aanschaffen waarmee je half audiofiel Nederland het nakijken geeft....
dat denk ik ook  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Kunnen jullie die stelling ook onderbouwen? Ik bedoel, akoestiek is natuurlijk heel belangrijk, maar 5 van de 6 duizend euro uitgeven lijkt me wel heeeel erg veel. 

mars

Citaat van: marvin op februari 18, 2010, 11:15:50
om nutteloze dubbele antwoorden te voorkomen, hier het zelfde topic op een ander forum.
(persoonlijk ben ik dan ook wel een beetje klaar met meedenken, ik hou niet van vissen in twee vijvers).   :angel: :-)

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17790.0

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19648.msg1036476#msg1036476

oi,


tja moet een ieder natuurlijk voor zich zelf weten :yes:  Maar ik stel zelf de zelfde vraag ook liever niet op 2 verschillende forums.  ( door schade en schande hoor geleerd, ik heb een keer door een dergelijke situatie echt tussen twee partijen gezeten).

Maar ik blijf zelf WEL  serieus antwoord geven...............................nou niet gelijk gaan lachen , want ik kan ook serieus zijn :yes:....ahum clown1
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marvin

ik ben serieus.

de onderbouwing;

als je voor 5000 euro je ruimte laat doormeten en akoestisch de juiste aanpassingen laat verrichten, dan denk ik dat je je zal verbazen wat er uit een budget speaker komt van een gerenomeerd speaker merk.
een luidspreker klinkt zoals de ruimte waar hij is opgesteld.
en met het ontwerpen van de luidspreker is er in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte geluisterd.
en dat gaat wel iets verder dan een kleedje voor de speakers of iets dergelijks.
diffusers, basstraps, enz enz.
geen staande golven, geen uitdoving, geen overmatige reflectie, enz enz..

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 18, 2010, 11:29:20
Ach, het meedenken beperkt zich meestal tot het opnoemen van persoonlijke favorieten en/of het advies zelf te gaan luisteren.
Ik zie dat ik op andere fora medestanders heb in mijn advies veel aan de luidsprekers te besteden. Tot zelfs tweederde van het budget.
Nou, dan krijg je hier weer een tegenstander ;)
Ik behoor tot de groep die regelmatig een set hoort waar de speakers niet tot hun recht komen vanwege een zwakkere versterker en cd-speler.
Voorbeeld: de Jamo's van RonaldW kostten toendertijd 799 guldens per stuk. Ik heb deze gehoord op een versterker van 500-600 gulden. Ik vond het nergens naar klinken.
Tot ik de Jamo's noodgedwongen op MadVillains PM95 aansloot (bij intro 9000 guldens). Pas toen hoorde ik het volle potentieel van de Jamo's!
Ook in diverse proefopstellingen heb ik regelmatig dezelfde conclusie getrokken, en daardoor mijn eigen rule of thumb bepaald dat max 1/3 aan speakers uitgegeven dient te worden.
Ja, ze bepalen voor een belangrijk deel de klank, maar niet de kwaliteit van het totale geluid.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Ik ben nog van de oude stempel, denk ik.  :wink:

Maurice

Citaat van: Mexicaanse Hond op februari 18, 2010, 21:43:32
Ik ben nog van de oude stempel, denk ik.  :wink:
Dat weet ik wel zeker ;)

@Poldo: mijn advies zou zijn om zelf goed te gaan luisteren in een winkel en zo eerst een eigen voorkeur te ontwikkelen. Met grote monitoren kom je meestal wel goed uit in zo'n ruimte. Plaats deze op een mooie stevige stand.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Mexicaanse Hond

Welnee, gewoon een mooie vloerstaander kopen. Neemt evenveel ruimte in, maar kan veel dieper doorlopen in het laag door de grotere kastruimte.

mars

Citaat van: marvin op februari 18, 2010, 21:33:08
ik ben serieus.

de onderbouwing;

als je voor 5000 euro je ruimte laat doormeten en akoestisch de juiste aanpassingen laat verrichten, dan denk ik dat je je zal verbazen wat er uit een budget speaker komt van een gerenomeerd speaker merk.
een luidspreker klinkt zoals de ruimte waar hij is opgesteld.
en met het ontwerpen van de luidspreker is er in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte geluisterd.
en dat gaat wel iets verder dan een kleedje voor de speakers of iets dergelijks.
diffusers, basstraps, enz enz.
geen staande golven, geen uitdoving, geen overmatige reflectie, enz enz..


oi

ik ben serieus.

Nee je begrijpt me verkeerd , ik bedoelde niet dat jij niet serieus zou zijn nonono
Ik zat alleen mezelf op de korrel te nemen , en ik bedoel dat ik niet altijd maar de losbol en vrije vogel uihang ( liever wel :wink:) Maar dat ik ook wel eens serieus kan zijn..............af en toe :wink:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Jeroen

Ik ga as Woensdag luisteren naar de Castle Compact Satteliet, ik benieuwd hoe deze klinkt want het is al een oud ontwerp alleen deze zijn nog steeds nieuw te krijgen (weet niet hoe lang want er zijn nieuwe modellen op komst).
Er zijn wel positieve ressencies van geweest met name van hifi.nl en whathifi alleen die dateren van een aantal jaren geleden. Ik wil deze speaker beluisteren omdat het een gesloten speaker betreft en niet zoals velen een basreflex.
Ik heb het probleem in mijn huidige ruimte dat de basinformatie behoorlijk versterkt worden en doordat het een vrij kleine kamer betreft (10m2 meter).
Ik heb nu speakers van mordaunt-short (MS902i front, MS905i center en de MS903i surround) en vinden veel te hard over komen, dit komt mede door de veranderde sound van de nieuwe Marantz surround receivers (niet dat dit  slecht is alleen niet met MS speakers). Het is mijn eigen schuld dat ik niet eerst de nieuwe Marantz Receivers heb beluisterd nadat ik de mordaunt-short had aangeschaft (ik had eerst de combi SR7300/PM7001 met mordaunt-short speakers daarna de SR7001).
Als het goed is zou een luidspreker met een softdome tweeter beter combineren met de nieuwe surround receiver van marantz dan de speakers van Mordaun-short die een metal dome tweeter heeft (wat de harde s-klanken verklaren).
Hier nog wat info over de speaker


Serie Compact 
Type 2-weg, gesloten 
Afmeting (lxbxh) 160 x 140 x 200 mm
Gewicht 3 kg
Leverbare Kleuren Maple, kersen, licht eiken, antiek eiken, mahonie, rosewood, noten of zwart. 
Vermogen 75 Watt
Frequentie respons 70Hz–40kHz 
Nominale impedantie 8 Ohm
Bass drivers 110mm (4.5in.) Klippel optimised with glass fibre cone 
Tweeter 20mm (3/4in.) soft dome with neodymium magnet 
Aanbevolen versterkervermogen 15-75 Watt

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

mahansz

Citaat van: Jeroen op februari 22, 2010, 13:00:45
Ik ga as Woensdag luisteren naar de Castle Compact Satteliet, ik benieuwd hoe deze klinkt want het is al een oud ontwerp alleen deze zijn nog steeds nieuw te krijgen (weet niet hoe lang want er zijn nieuwe modellen op komst).

Ik ken de speakers niet zo goed, maar het merk schijn vooral goed te zijn bij klassieke muziek (althans, dat is mij verteld). Voorderest goed besluit om het bij een gesloten systeem te houden, zo blijf je wat flexibel qua plaatsing.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Jeroen

Ik hoop het niet dat deze speakers alleen geschikt zijn voor klassieke muziek  :-(, ik draai voornamelijk rock en pop. Maar daar kom ik snel achter, B&W speakers zouden voor rock en pop geschikt zijn en deze vond ik namelijk veel te wollig klinken (het midden gebied was wel goed).

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

gerard

Hebben ze voor pop/rock niet wat te kleine basspeakertjes :?
Hoor je dan bij een kickbas: plop plop? :|
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Citaat van: gerard op februari 22, 2010, 14:59:58
Hebben ze voor pop/rock niet wat te kleine basspeakertjes :?
Hoor je dan bij een kickbas: plop plop? :|

De foto is niet schaal 1:1 mag ik aannemen.. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES