Hi,
Ik ben al jaren in het bezit van de originele Matrix 3, en nog wel als eerste eigenaar. Uit ervaring: deze speaker heeft een Versterker nodig. Met hoofdletter V. Ik gebruik ze met monoblokken van Van Medevoort (plm 250 W). En dan nog is hard spelen niet echt goed. Maar o, wee als je binnen de grenzen blijft...
Zeer, zeer goed.
Ik gebruik ze ook voor weergeven van tv en filmgeluid in een simpele 2.0 opstelling, en heb echt nog nooit de behoefte gevoeld ze te vervangen. Zeer strak en zeer diep laag. Mooi midden en mooi hoog (als het niet te hard staat tenminste, maar ik vermoed dat ik dan tegen de grenzen van de versterkers aanloop). Ik speel allerlei soorten muziek, van Cantates van Bach tot en met Rank 1.
Dus: let op, je hebt echt een hele zware versterker nodig, ook al door de lage gevoeligheid. Bij serie 1 was dat in de orde van grootte van 86 dB/W/m. Serie 2 was iets gevoeliger (90 dB/W/m) als ik me niet vergis. Ook is serie 2 iets makkelijker in de omgang, maar dat zal niet heel veel schelen. Mijn originele Yamaha trok het van geen kanten. AVM monoblokken deden het beter.