Versterker voor matrix 3 serie II

Gestart door brambo, februari 09, 2010, 13:41:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

brambo

Heeft iemand ervaring met de luidsprekers van b&w matrix 3 serie II?
ik heb deze een tijdje geleden aangekocht maar zit nog te werken met een niet zo'n speciaal stuk van een technics versterker.
Welk type van versterker kunnen mensen die er iets van kennen hiervoor aanraden???
ik weet een PM80 mkII staan maar klopt het dat ik dit model beter niet gebruik omdat de zwakke schakel niet meer geproduceerd wordt?

Maurice

Citaat van: brambo op februari 09, 2010, 13:41:16
Heeft iemand ervaring met de luidsprekers van b&w matrix 3 serie II?
ik heb deze een tijdje geleden aangekocht maar zit nog te werken met een niet zo'n speciaal stuk van een technics versterker.
Welk type van versterker kunnen mensen die er iets van kennen hiervoor aanraden???
ik weet een PM80 mkII staan maar klopt het dat ik dit model beter niet gebruik omdat de zwakke schakel niet meer geproduceerd wordt?
De Matrix 3 mag volgens mij wel een stevige versterker gebruiken, dus ik zou niet voor een PM80 gaan. Zou dan eerder richting een PM14 gaan of zo, dus iets meer uitgeven.

Vergeet niet , ze hebben een nominale impedantie van 4,5 Ohm en die zal zeker nog wel dippen. Hierbij is stroom kunnen leveren belangrijker dan vermogen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

brambo

hmmm verklaar u nader met die impedantie...  ik ben nog een leek
ik kijk vanavond welk type technics ik heb en laat dit dan weten.
wat is de kostprijs zo ongeveer van die PM-14?
die 80 kan ik vinden voor 150 euro maar heb er geen vertrouwen in.

Dennis E36

Citaat van: brambo op februari 10, 2010, 13:10:25
hmmm verklaar u nader met die impedantie...  ik ben nog een leek
ik kijk vanavond welk type technics ik heb en laat dit dan weten.
wat is de kostprijs zo ongeveer van die PM-14?
die 80 kan ik vinden voor 150 euro maar heb er geen vertrouwen in.

De gewone PM14 zal ongeveer €800 à €900 moeten opbrengen. De KI zo'n €300 meer.

Spam: ik heb nog een mooie PM16 te koop voor veel minder :wink:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

brambo

wat is er zoveel beter aan de KI? en is dat z'n 300 euro waard?


Maurice

Citaat van: brambo op februari 10, 2010, 13:10:25
hmmm verklaar u nader met die impedantie...  ik ben nog een leek
ik kijk vanavond welk type technics ik heb en laat dit dan weten.
wat is de kostprijs zo ongeveer van die PM-14?
die 80 kan ik vinden voor 150 euro maar heb er geen vertrouwen in.
Impedantie is een lastig begrip, maar ik zal het proberen uit te leggen voor zover ik dat kan.
Impedantie is een soort elektrische weerstand.
Elke luidspreker heeft een weerstand, aangezien deze bestaat uit allerlei geleidende materialen waar een elektrisch signaal doorheen gaat.

Vermogen = weerstand x stroom^2

Als de weerstand zou halveren, bijv van 8 Ohm naar 4 Ohm bij een vermogen van 100W, dan zegt de formule voor vermogen dat de stroom van 3,5 A naar 5 A moet groeien. Dit moet de versterker wel aankunnen.
Dipt de weerstand naar 1 Ohm, dan moet de stroom zelfs naar 10 A groeien!

Vermogen van versterkers staan meestal aan 8 Ohm opgegeven. Meestal staat er ook wel een vermogen aan 4 Ohm bij, maar je zal zien dat deze niet verdubbelt als de impedantie halveert. Dit komt omdat een versterker dan het vermogen niet kan leveren.
Maar wat er ook gebeurt door een hogere stroom, is dat de componenten in de versterker warmer worden en daardoor mogelijk door stuk gaan. Technisch gezien gaat de weerstand steeds dichter naar kortsluiting (de Infinity Kappa 9 kan zelfs een dip van 0,5 Ohm halen!!!).

De PM80 MKII haalt 2x180W (4 Ohm), 2x110W (8 Ohm). Dit is verre van de ideale verdubbeling.
En een 4,5 Ohm nominaal betekent dat gemiddeld genomen de weerstand 4,5 Ohm is, alleen is impedantie geen lineaire weerstand en afhankelijk van de elektrische eigenschappen in de speaker zelf, zoals de spoelen van de unit die beweegt bij excursie van de units zelf. Daardoor zie je bij sommigen pieken van 16 Ohm en dalen tot ver onder de 4 Ohm. En gegarandeerd dat de B&W's ook onder de 4 Ohm komen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
De Matrixen waren geloof ik een beetje de vlaggenschepen van B&W, dat vraagt dus ook om een vlaggenschip van een versterker  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

brambo

merci voor die uitleg, ik begin zo iets meer wegwijs te geraken in deze wereld.
mijn versterker van technics is SA-5460
wat de juiste eigenschappen ervan zijn vind ik niet terug

jowa

Da's een receiver uit de zeventiger jaren. Die gaat het niet trekken, is een 2 x 65W@8Ohm versterker.

Deze matrix serie gebruikt nog complexe filters, advies is om er zeker een versterker met meer vermogen aan te hangen waarvan het vermogen verdubbeld van 8 naar 4 Ohm zoals hierboven aangegeven.

brambo

op mijn versterker staat 500W vanachter ???


jowa

Citaat van: brambo op februari 11, 2010, 12:57:48
op mijn versterker staat 500W vanachter ???

Dat is het maximale verbruik van de receiver zelf aan 240V, dat is wat anders dan het door de receiver te leveren vermogen aan de luidsprekers.
Dat staat ook duidelijk in de advertentie:
Dauerleistung (1 kHz / 20-20.000 Hz)

  • 2x 68 W / 2x 65 W an 8 Ohm
  • 2x 78 W / 2x 72 W  an 4 Ohm

Mogelijk kan het werken, ik zou die matrixen niet aan zo'n oud beestje hangen.

brambo

en ik was bang om die versterker volledig open te zetten om mijn boxen te sparen maar die kunnen dit dus echt wel aan????   notworthy HB stupid

Maurice

Citaat van: brambo op februari 11, 2010, 14:15:53
en ik was bang om die versterker volledig open te zetten om mijn boxen te sparen maar die kunnen dit dus echt wel aan????   notworthy HB stupid
Grote kans dat je versterker je luidsprekers sloopt doordat de versterker gaat "clippen". (je versterker trekt het niet en gaat rare signalen geven die schadelijk zijn voor voornamelijk je tweeters).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

jowa

Jij wil volgens mij fried matrixen hebben  :-D

Als je de receiver compleet opendraai op deze luidsprekers, zullen deze alle geleverde vermogen opzuigen.
Daarnaast zal door de complexe load van de matrixen er nog meer stroom worden gevraagd dan dat de versterker kan leveren. Hierdoor zakt de voeding van de receiver in elkaar en zal gaan clippen. Clippen = aftoppen van wisselspanning naar gelijkspanning en daar houden luidsprekers niet van. Eindresultaat: doorgebrande luidsprekers.

Advies: als je de matrixen gave boxen vindt, hang er dan een qua vermogen aan 8/4/2 Ohm een versterker aan die dit aankan. Wil je de Technics houden, hang daar dan een luidspreker aan met een hoog rendement en een hoge gemiddelde impedantie (> 6 Ohm).

brambo

 HLP  amai
IK WIL DE MATRIXEN HOUDEN NATUURLIJK
maar een degelijke verterker voor zo'n 400 euro moet toch lukken?  want zo'n pm14 kan ik teneerste al niet vinden en lijkt me toch net iets te duur voor een versterker van de jaren 90?