De speakers zijn niet van mij hoor. De maker heeft een setje gemaakt en ik was nieuwsgierig hoe het klinkt, heb ton dit er over geschreven:
Woensdag 4 september hebben we de nieuwe luidsprekers van Richard naar zolder gedragen. Zwaar zijn ze niet, de ruggen zijn gespaard.
Zoals op de foto's van Richard is te zien dat het mooie slanke zuiltjes zijn met een 8 cm speaker erin. Ter referentie eerst nog maar even naar de B&W's geluisterd, daarna de Richardspeaker aangesloten. Voor zo'n rank zuiltje met kleine speaker een verassend volwassen geluid, ze klinken gewoon goed. Natuurlijk is er verschil met de B&W's maar als je binnenkomt en je weet niet wat er speelt is het heel moeilijk te zeggen welke luidspreker er speelt. Iedereen die bij Freak is geweest weet hoe dat gaat.
Ze hebben minder rendement dan de B&W's, voor niet technici zoals ik, vreemd om te zien dat de volumeknop verder moet worden opengedraaid om op het gehoor het zelfde volume te krijgen. Je verwacht dat de kleine speaker flink te keer zal gaan maar nee een bescheiden volume. Met een dB meter van de iPhone zat er 10dB verschil in. Bij gelijk volume, 80dB, is het mooi om de conus van de kleine speaker flink heen en weer te zien gaan. Bij dit volume klinkt het goed en best wel bas, voor mij genoeg want van dat gebonk hou ik niet. Zoals Richard al schreef ik zou met deze Richardspeakers heel goed kunnen leven. Ze zijn beter als de eerste 2 modellen die Richard heeft gemaakt. Dit geluid spreekt mij direct meer aan, ik was meer verrast door dit geluid dan van eerdere modellen. Kan mij dat geluid niet meer herinneren maar de verrassing over het geluid wel. Richard heeft een paar mooie luidsprekers gemaakt die in een vergelijk met duurdere en grotere modellen geen gek figuur slaan.
Hoe het klinkt ligt natuurlijk ook voor een deel aan de versterker, in dit geval buizen. Dat het bij elkaar past is niet vanzelfsprekend, volgens mij ging dit wel goed.
We hebben met de B&W's ook nog even geprobeerd hoe hard 95 dB is, nou dat is heel hard, zo hard luister ik heel zelden.
Er is veel muziek gedraaid van alle soorten wel wat, zal vandaag de cd's eens opruimen. De Thorens heeft ook nog gedraaid, voor een 31 jaar oude draaitafel met een 20 jaar oud Denon dl301 element klinkt dat toch steeds weer goed.
Het was weer een geslaagde hobbydag met een stel verrassende goed klinkende ranke luidsprekers.
De zuiltjes klinken goed maar ze zijn voor mij geen vervanging voor de B&W's. Voor 140 euro per set klinken ze wel heel goed en kunnen een vergelijking met veel duurdere luidsprekers heel goed aan.
Wat een breedbander is staat al beschreven zag ik net.