Citaat van: drees62 op januari 02, 2010, 12:46:05
Ik ga binnenkort (misschien vanmiddag als het meezit) nog even testen met een losse voorversterker in mijn set. Dit valt uiteraard niet te integreren in mijn HT-set, maar ik wil toch weten of het verschil dusdanig groot is dat ik met alleen losse eindversterkers (te) veel laat liggen op stereogebied.
Ik heb 'm al in huis, het is de Audio Analogue Bellini Remote, een pure stereo voorversterker, volledig discreet opgebouwd en compleet met afstandsbediening en MM/MC phonotrap met een nieuwprijs van ongeveer € 900. Kijken of ik voldoende interlinks heb liggen
De buizen monoblocks heb ik inmiddels beluisterd, meer hierover binnenkort in mijn eigen set topic.
Ik ben er (voor een deel) wel uit. Voor mij geen aparte voorversterker voor stereo in mijn HT-set. Ik heb 2 uur intensief zitten luisteren en het verschil is echt heel klein. Voor mij in ieder geval niet groot genoeg om op dit spoor verder te gaan. Blind kan ik bijv. de verschillende voorversterkers niet aanwijzen. Dat is voor mij altijd wel een belangrijk criterium. Wel lijkt het of bij de aparte voorversterker alles net een tikje mooier, ronder, warmer en breder is. Maar dan in de nuance van een 8+ i.p.v. een 8.
Het weegt voor mij in ieder geval niet op tegen alle nadelen van het integreren van een aparte voorversterker. Ik kan alleen maar concluderen dat mijn Marantz SR 8001 een heel goed voorversterker-gedeelte heeft. Aan de andere kant ben ik de laatste die zal ontkennen dat het niet beter kan. Ik had in ieder geval niet dat wow-gevoel wat ik bij het aansluiten van de monoblocks wel had.
Denk dat het verschil toch voor een groot deel in het afgegeven vermogen zit. Ik heb inmiddels een test op weten te snorren van de monoblocks die ik momenteel heb staan (Musical Fidelity X-A200).
Het vermogen levert de volgende waarden op:
4 Ohm: 405 Watt
8 Ohm: 240 Watt
Voor de Marantz SR 8001 heb ik de volgende waarden gevonden:
Stereo 5-kanaals
4 Ohm: 209 Watt 4 Ohm: 131 Watt
8 Ohm: 138 Watt 8 Ohm: 100 Watt
Je hebt dus een surplus aan vermogen voor je fronts, terwijl de surroundversterker nog maar 3 kanalen hoeft te "voorzien" van sap. Daardoor klinkt ook het HT-gebeuren een stukje beter. Ik heb bijvoorbeeld nu mijn fronts op large staan, dit klinkt nu beter (meer rust en definitie, betere bas) dan de small-instelling. Zonder monoblocks kon je merken dat de fronts het moeilijker hadden.
Maar, en daar wil ik mee eindigen, alles is relatief. Vergeet niet dat de Marantz 700x/800x serie van huis uit een dijk van een HT-receiver is, die ook in stereo zijn mannetje staat. Alleen je wilt steeds meer hè?