Mone/stereo eindversterkers in een surround keten

Gestart door dmeerpa, januari 01, 2010, 13:23:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Ik lees hier de laatste tijd in verschillende topics dat men hun set naar een hoger niveau tilt door achter de surround receiver een bijkomnede eindversterker te plaatsen.

Wat ik me nu af vraag is wat zorgt ervoor dat men zoveel prestatiewinst kan boeken.

- Zijn het de eindversterkers van onze surround receivers te licht qua vermogen (of onze frontspeakers te zwaar)
- Zijn het de eindversterkers van onze surround receivers van veel mindere kwaliteit
- ...

Ikzelf overweeg ook de stap te zetten, maar om een keuze te kunnen maken uit het ruime aanbod denk ik dat ik eerst moet begrijpen wat ervoor zorgt dat de stereo beleving nog verbeterd.

Ik heb al zitten denken aan een Rotel RB1080, Rotel RB1582, Rotel RB1572, Musical Fidelity X-A200, Atoll AM200, Classé 200/300.

Maar heb ik wel die 200Watt vermogen nodig of is 100 Watt voldoende. De Marantz SR8002 is wel 160Watt/6 Ohm, maar ik weet ook dat je die waardes met een korreltje zout moet nemen.

Ik vroeg me af of de Marantz PM15S2 geen otie kon zijn ? Is wel minder qua vermogen 2x 90W (8 ohm) / 2x 140W (4 ohm), is wel van degelijke kwaliteit, beschikt over een voorversterker die mij zeker prestatie winst zal opleveren, en belangrijk beschikt over P.DIRECT IN Jacks, waarop ik de surround receiver kan aansluiten.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Wat ik hier veel zie gebeuren idd de laaste tijd is dat men een losse versterker in de groep opneemt om het stereo gebeuren omhoog te krijgen
Er wordt een apparte cd speler aan gehangen en alles lekker analoog  :-)

Verder is het dan mooi om de versterker idd aan de SR te hangen en geniet van beide en zo de surround nog wel via de SR te laten lopen

Zoals ik het zie zijn de SR's zeker niet slecht en vooral de 7002 en 8002 niet
Maar als je prijs bekijkt waarvoor je een sr 7002 of 8002 koopt en daat tegenover een stereo versterker zet jah idd dan zullen er zeker wel verschillen zijn in controle plaatsing end !

Ik zie voor de complete ervaring in surround eigenlijk maar 1 mooie oplossing en dat ie die Wim heeft gemaakt

Stereo en surround best of all !

Ik heb zelf voorheen ook met een Sr 6300 gedraaid en 5x de MA 500 erbij
Ik had veel meer controle en dynamiek & het ging gewoon harder  :-D
Allemaal zeer tof en gaaf maar denk dat je met losse voor en eind wel meer berijkt dan als een 8002 te pakken en daar nog dikke eindbakken aan te hangen,het voor versterker gedeelte is toch meer van belang !

Dit is zoals ik het zie  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op januari 01, 2010, 13:34:06
Allemaal zeer tof en gaaf maar denk dat je met losse voor en eind wel meer berijkt dan als een 8002 te pakken en daar nog dikke eindbakken aan te hangen,het voor versterker gedeelte is toch meer van belang !

Dit is zoals ik het zie  :-D

Daarom dat de ik dacht aan een Marantz PM15S2, deze is zowel voor als eindversterker.
Ja Wim heeft een mooie oplossing, maar het prijskaartje ook, de AV8003 kost veel meer dan de PM15S2. En dan heb ik nog geen eindversterker. Ik denk dat ik dan voor stereo beter scoor met een PM11S2
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Als je alleen gaat bekijken kwa stereo dan kan dat zeker een zeer mooie oplossing zijn en een HT Trough een zeker wel een must erin !
Maar dan zijn er denk ik meer mooie kanshebbers als alleen Marantz !!

Verder verdienen in mijn opzicht jou center en surrounds ook wel een aardige versterker ?

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#4
 stupid

Ik heb nu de ervaring met zowel een eindversterker als een geintegreerde versterker in de keten.
Die laatste voegt nog weer meer toe dan alleen een EV. Echter deed de EV al zeer veel goeds in mijn set: het geluid kwam meer los van de speakers en vooral het laag ging meer dan 1 stap vooruit :yes:. Doordat het fundament(de bas) van de fronts zo vooruit ging klonk de gehele set meer in balans. Daarnaast heeft het als voordeel dat de SR zich alleen nog maar hoeft te bekommeren om de center en surrounds: dat maakt toch een verschil of deze zijn capaciteit moet verdelen over 5 of 3 speakers :yes:. Dat brengt dan extra rust in de gehele set, je hebt veel meer headroom/reserves.

En of het dan direct een 200 watt/kanaal EV moet zijn: nee. Ik speelde toen met een SR6001 - 100watt/kanaal en een EV met 130 watt/kanaal. Betreft vermogen niet een groot verschil, wel betreft controle!
Aan de andere kant heb je niet snel teveel vermogen.

Sander.

dmeerpa

Citaat van: xander32 op januari 01, 2010, 13:49:15
En of het dan direct een 200 watt/kanaal EV moet zijn: nee. Ik speelde toen met een SR6001 - 100watt/kanaal en een EV met 130 watt/kanaal. Betreft vermogen niet een groot verschil, wel betreft cotrole!
Aan de andere kant heb je niet snel teveel vermogen.

Sander.

Maar wat zorgt nu net voor die betere controle ik dacht juist dat extra vermogen ?

Als ik nu kijk naar mijn speakers dan zijn ze 250W met een nominale impedantie van 6Ohm en een Sensitivity bij 1W@1M van 90dB. Op papier is de SR8002 160Watt/6Ohm, dat is met moeite iets meer dan de helft. Indertijd met de SR7500 kon je het zelfs horen dat de receiver te licht was om de fronts aan te sturen, dat is ook de reden dat een SR7002 niet in aanmerking kwam.

De center is 200Watt en de surrounds 100Watt/6Ohm. en hebben een  Sensitivity bij 1W@1M van 89dB.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

xander32

#6
Citaat van: dmeerpa op januari 01, 2010, 13:57:41
Maar wat zorgt nu net voor die betere controle ik dacht juist dat extra vermogen ?

Als ik nu kijk naar mijn speakers dan zijn ze 250W met een nominale impedantie van 6Ohm en een Sensitivity bij 1W@1M van 90dB. Op papier is de SR8002 160Watt/6Ohm, dat is met moeite iets meer dan de helft. Indertijd met de SR7500 kon je het zelfs horen dat de receiver te licht was om de fronts aan te sturen, dat is ook de reden dat een SR7002 niet in aanmerking kwam.

De center is 200Watt en de surrounds 100Watt/6Ohm. en hebben een  Sensitivity bij 1W@1M van 89dB.
Het zit hem niet zo zeer in de cijfertjes, in het vermogen. Het zit hem vooral in de (op-)bouw van de versterkers(gebruikte materialen zoals elco`s en de trafo en het achterwege laten van overbodige zaken uit de signaalwegen). Maar de meer technisch onderlegde forumleden kunnen dit allicht veel beter uitleggen/onderbouwen :wink:.

Sander.

mars

#7
OI @ dmeerpa,


Ik heb zo ongeveer de zelfde ervaring als ''xander32''

Ik had een aantal jaar terug een surround/dts receiver van ''harman kardon'' ( toenmalig model was de goedkoopste van hun toplijn)
Enfin ik kon in die periode een EV van ''harman kar''t''don'' kopen , dat was de ''PA 2000 of 2200 dat weet ik niet meer exact.
Maar eenmaal aangesloten was de verandering ( lees verbetering) gigantisch.
Ik heb het als ik het over verbetering heb over de geluidskwaliteist winst , als je 2 channel als een cdp gebruikt.

Het is ook niet gek natuurlijk .  Namelijk bij veel merken zie je dat hun top producten uit grote en zware apperaten bestaat.
Als ze dan met een topreceiver op de markt komen , dan hebben ze toch concessies moeten doen.
Puur om het feit dat ze bij bijvoorbeeld een 7.1 receiver, 7 eindversterkers achter de voorversterker of processor moeten zetten in een kast , waar dat zelfde merk een (wat formaat betreft ) een premium mono amp inbouwd.


Mijn winst met een extra EV op een receiver was ;.....meer diepte in de stage , meer rust , dus zowie zo een mooier ''stereo''plaatje.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

xander32

#8
CiteerMaar wat zorgt nu net voor die betere controle ik dacht juist dat extra vermogen ?

Van de week tijdens mijn bezoek aan een (DE) audiozaak in Delden had ik het met diens eigenaar over versterkers:
hij vertelde dat het verschil tussen een goede dan wel slechte versterker echt zit in diens opbouw: een goede versterker moet snel en storingsvrij stroom kunnen leveren. Dat hangt dan weer nauw samen met bijvoorbeeld welke trafo er wordt gebruikt, is deze netjes gewikkeld, de gebruikte elco`s, nemen deze snel stroom op en geeft deze even zo snel af etc.

Een versterker die dan goed is opgebouwd en bijv. een bescheiden 2 x 60 watt kan leveren maar door diens opbouw zeer snel en schoon, kan het een stuk beter doen op jouw speakers dan een concurent welke op papier 2 x 160 watt kan leveren.
Er zijn echter ook merken die storingen in het signaal proberen te verkomen en voldoende controle bewerkstelligen door erg veel stroom/watts te leveren. Musical Fidelity is daar een voorbeeld van. Gevaar daarvan is dat er daarmee een deeltje levendigheid verdwijnt, een versterker aan karakter verliest.

Hij liet mij een betreft diens specs bescheiden versterker horen op redelijk ongevoelige speakers(Naim XS op Neat speakers): ik heb echt met verbazing zitten te luisteren (en te genieten) van het krachtige en prachtige geluid.


Een heel verhaal proberen na te vertellen met mijn zeer beperkte/gebrekkige technische kennis maar ik hoop dat ik jouw vraag iets heb kunnen verduidelijken. Ik zelf vond het verhaal van betreffende verkoper erg verhelderend :yes:.


Sander.

mars

#9
oi stupid

qoute
Hij liet mij een betreft diens specs bescheiden versterker horen op redelijk ongevoelige speakers(Naim XS op Neat speakers): ik heb echt met verbazing zitten te luisteren (en te genieten) van het krachtige en prachtige geluid .
end quote

Dit is ook een van de redenen, dat ik ook heel recent een ''Naim'' heb aangeschaft.

Ik heb (vooral de laatste tijd) wel heel erg vaak meegemaakt dat een versterker''tje'' met ''weinig'' vermogen in MIJN beleving en in MIJN oren fijner en mooier presteerde dan sommige versterkers van 2x 150watt en 2x200watt en nog 1 van 2x180 watt.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Vlearmoes

#10
Als ik dit allemaal zo lees...wordt ik toch warm gemaakt om mijn oude Siemens ev eens achter de SR te integreren  :|    en versterker van 2x 100W bij 8 ohm

Ik weet alleen niet hoe ik de verbindingen moet gaan maken  redface
ik lees al iets van HT pas throug
en het feit dat mijn ev zo oud is dat er din aansluitingen op zitten dis heb verlopen nodig of moet de kabels ontleden  shutup (zal proberen een fotootje te plaatsen)
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

#11
deze slimline RE777
is de bovenste    onder staat de voorversterker
Onder het blik middenvoor de trafo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Mexicaanse Hond


mars

Citaat van: Vlearmoes op januari 01, 2010, 19:10:43
deze slimline RE777
is de bovenste    onder staat de voorversterker
Onder het blik middenvoor de trafo

oi


O jaaaaaaaaa  :yes: wat gaaf zeg , doet alles het nog?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Vlearmoes

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 01, 2010, 19:13:42
Heej, die DAT-recorder heb ik ook.  :yes:

Sorry dit is een plaatje van het www en niet in mijn bezit  redface :angel:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v