Een NR1501 met ...?

Gestart door JW, december 28, 2009, 20:13:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JW

Hallo iedereen,

woensdag is het dan zover en ga ik, na jaren een hcs van Sony, voor goede kwaliteit geluid.

Dit hoop ik te vinden door een NR1501(vanwege beperkte ruimte in het tv-meubel), een BlueRay(wss sony) en natuurlijk mooie lekker klinkende luidsprekers aan te schaffen.

Nu de vraag, wat zijn voor de NR1501 of de Marantz in het algemeen goede luidsprekers. Tuurlijk moet je ze zelf horen, maar als er al bepaalde merken zijn waarvan jullie zeggen, dat moet je eens horen of laat maar zitten, hoor ik dat graag. Dacht zelf in de prijsklasse van ca. 300euro/stuk. Hierin moet toch wat te vinden zijn. Het worden dan wss ook monitor speakers, omdat zuilen niet mooi zullen staan in de woonkamer.(de vrouw wil ook wat :wink:)

Ga woensdag naar Hobo Hifi in Enschede en heb daar al een luistersessie aangevraagd.

Wil daar mss de volgende luidsprekers horen, mits aanwezig:
Focal Chorus 706V
Focal Chorus 806V
B&W 685
Klipsch RB 81
Klipsch ICON WB 14

Alle ideeen zijn welkom.

Stadium III

Van dat lijstje zul je denk ik bij focal uitkomen
Veel liefhebbers van dat merk hier

Voor de subwoofer niet besparen vooral niet als je boekplankjes gaat werken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sattie

Kijk anders ook eens naar Kef en Mission.

drees62

Luister zeker ook even naar de nieuwe Monitor Audio (RX2?)
Vraag het maar even aan Chris, een van de verkopers. Die was daar behoorlijk van onder de indruk.
Maar Focal is ook erg mooi met Marantz idd.

Ik ga ze zelf ook nog een keer beluisteren, misschien dat ik nog een keer overstap naar monitoren i.v.m. mijn luisterruimte die wat aan de kleine kant is. Had ook woensdag(middag) in de planning dus misschien loop ik je nog wel tegen het lijf.

Overigens heet Hobo Hifi in Enschede HifiStudioCity. Er was al een Hobo nl. (tegenover het ziekenhuis)

MadVillain


JW

#5
@StadiumIII

Was eigenlijk van plan om een setje te kopen, maar produceren de monitor speakers dan geen goede lage tonen, zodat een subwoofer gewenst is?

@Drees62

Zal cker ook even vragen naar de Monitor Audio. Mijn woonkamer is ook niet zo groot, vandaar de monitoren.
Het is idd HifiStudioCity in Enschede, heb een afspraak om 14.00uur, dus wie weet komen we elkaar wel tegen.


Zal ook gaan kijken/luisteren naar de KEF en Mission.


PS:
Nog even op Madvillain terug te komen

De Audio Physic Yara II Compact zien er ook strak uit. Denk dat ik deze ook meepak voor een luistersessie.

JW

en na het lezen van dit TOPIC lijkt me de B&W CM1 ook het uitproberen waard.

Stadium III

Je geeft aan dat je geen vloerstaanders wilt voor voor
Dus ga je met boekplank/monitoren spelen
De meeste hebben hun afvalpunt wel vrij hoog liggen dus is een subwoofer voor de extra aanvulling in het laag wel gewenst zodat je een fatsoenlijke bassweergave hebt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JW

Oké, dat is een duidelijk verhaal. Heb gehoord dat REL wel goede subwoofers heeft, maar zal eerst voor de monitoren gaan.

Stadium III

Bij het begin beginnen !

Rel nog nooit van gehoord  :-o :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: Stadium III op december 29, 2009, 20:10:14
Bij het begin beginnen !

Rel nog nooit van gehoord  :-o :-P
Rel ... een zwaar overgewaardeerd B-merk waar de handel woekerprijzen voor durft te vragen  :yes:.


:-D


Citaat van: JW op december 29, 2009, 19:23:02
Oké, dat is een duidelijk verhaal. Heb gehoord dat REL wel goede subwoofers heeft, maar zal eerst voor de monitoren gaan.
Zonder gekheid: Rel heeft idd. mooie subs enne: een Stadium III is er daar 1 van en tevens de sub-expert van dit forum :wink:.


Sander.

drees62

En? Ben je er al uit wat het gaat worden.
Tis mij woensdagmiddag niet meer gelukt, andere afspraak liep gigantisch uit en het was ook niet echt weer om de stad nog in te gaan.

JW

Ja, ben eruit na een luistersessie van goed 2.5uur. Diegene die na mij zou komen had afgebeld, daardoor kon ik zo lang ik wilde testen.(en dat had ik wel nodig)

Ze hadden niet alle speakers die ik graag wilde horen, maar ze hebben er ook wat andere merken tussen gezet.

Ben begonnen om 14.00uur met:
* 2 verschillende Elac's, weet zo het model niet, maar leken van die sattelietspeakertjes - dof/slecht geluid
* Klipsch RB 81 - schel geluid, niet lekker om naar te luisteren
* Focal Chorus 706V - lekker helder geluid om te horen, beetje galm
* B&W CM1 - zacht geluid(in de zin van volume wat hoger), miste de hoge tonen, wel een droog geluid
* Monitor Audio Radius 270 - lage tonen waren redelijk aanwezig, miste de wat hogere tonen


Binnen een kwartier vielen de Elac's, Klipsch al af. Wat later de B&W CM1. Heb een hele tijd zitten te schakelen tussen de Monitor Audio radius en de Focal en kwam bij de Focal uit, vanwege het sprankelender/helder geluid.
Ik wilde natuurlijk nog meer horen(want had lekker alle tijd) en bij de Focal Chorus 706V kwam de Focal Chorus 806V en de B&W 685(die ook op mijn lijstje stonden)

Qua geluid is B&W niet mijn smaak, want ook de 865 klonk bijna hetzelfde al de CM1 voor mij. Miste toch de wat hogere tonen.

Toen kwam het lange proberen tussen de 2 Focals.
De 806V had de "galm" niet en klonk daardoor wat droger dan de 706V.
Na nog kritischer luisteren hoorde ik dat ik bij de 806V werkelijk alle instrumenten kon horen, bij de 706V was het onderscheidt in de verschillende instrumenten minder goed te horen of miste ik bepaald geluiden die ik in de 806v wel hoorde.

Dus na 2.5uur was ik eruit, de Focal Chorus 806V zouden het worden door hun droge, aangenaam helder geluid, maar ik miste toch de lage tonen( waar StadiumIII al naar toe speelde).
Dus meteen maar gevraagd naar een sub.(was er toch)

Ze hadden de REL Quake Q108 staan. Deze aangesloten, kon niet helemaal precies afgesteld worden, maar voor de indicatie voldeed het. Dit in combinatie met de 806V beluistert en jaaa, het was gewoon kompleet wat ik hoorde.
De heldere droge klanken met de lage tonen vond ik super klinken.

Dus na een middagje luisteren ben ik naar huis gegaan met een Marantz NR1501, Focal Chorus 806V, REL Quake Q108 en wat kabeltjes.
Gisteren een de blue-ray S357 van Sony aangeschaft om alles kompleet te maken, tevens alles aangesloten en het klinkt schitterend.

Heb getest met 3 cd's te weten Bon Jovi, Krezip en Anouk en 1 DVD nl. Supernatural van Santana, voor het schitterende gitaarwerk.

Het afstellen van de sub is nog even lastig, deze is trouwens aangesloten via een Neutrik speakon high level interconnect(werd erbij geleverd). Dit werd mij aangeraden, maar StadiumIII kan mij mss wel wat tips geven op dit gebied hopelijk.

Terwijl ik dit type luister ik naar het concert op tv van U2, super! Niet te hard, want de vrouw en mijn kleine meid slapen al :wink:
Zal dit weekend een paar foto's maken van de setup en die in het daarvoor bestemde topic plaatsen.





Stadium III

Kijk mooi dat je een keuze hebt gemaakt

De Q108 is het amerikaanse model hier is het de Quake II

Verder kwa subwoofer ga er eerst maar eens mee spelen en zet de high level aansluiting altijd bij de luidsprekers aan de achterzijde !

Suc 6
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Beste JW,

Je bent erg voortvarend te werk gegaan. En een mooie set hoor; ik vind  zelf de combi van Marantz - Focal een erg prettige :yes:.

Nu de komende tijd genieten van je nieuwe aanwinsten - als je dan na een tijdje gewend bent aan het geluid en alles is lekker ingespeeld, kan je de set indien gewenst verder finetunen(bekabeling).

Mag ik vragen hoe jij de speakers geplaatst hebt? Heb je deze op speakerstands staan of op een kast? Want dat maakt een essentieel verschil.


Sander.