monitor/boekenplank speakers??

Gestart door henk65, november 17, 2009, 20:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henk65

Hallo ik ben henk (en dus nieuwe hier)en al ruim 9 jaar in het bezit van een marantz pm 17,+cd 17 in combinatie met kef model one reference speakers(staan al te koop trouwens), vanwege grote veranderingen in de kamer, is er het dringende verzoek of er geen kleinere speakers kunnen komen, zodat er ook een hoekbank kan staan, nu komt mijn vraag: is het acceptabel om deze speakers te vervangen door niet al te grote speakers zoals b&W 685 of wharfedale 10.2 wie heeft hier ervaring mee?? en moet er bij dit soort speakers ook nog een subwoofer bij? of kan het zonder, elk idee is welkom ; )

ps: ik draai bijna alle soorten muziek!

Mexicaanse Hond

Een goede boekenplanksluidspreker is goed in het hoog en middengebied en accuraat in het laag. Beter een zuivere 60 Hz dan een vervormde 30 Hz, zeg ik altijd maar. Het belangrijkste gebied is het middengebied, daar zitten stemmen, piano en cello in. Dat moet ongekleurd worden weergegeven. Het hoog is geen probleem bij een goede boekenplankluidspreker, maar hij is natuurlijk beperkt in het laag. Als je dat heel belangrijk vindt, dan kun je er inderdaad een subwoofer bij zetten.

henk65

Goedendag bedankt voor uw reactie, dus een goede monitor speaker kan zonder subwoofer, net zo goed klinken als de kef serie die ik nu heb, afgezien van het "laag" dan?? maw een monitor/boekenplank speaker kan wel een goede vervanger zijn? ik ging er eigenlijk vanuit dat dit een behoorlijke äderlating"zou zijn als je begrijpt wat ik bedoel!

Mexicaanse Hond

Dat geldt inderdaad alleen voor het onderste register. Maar als je een goede boekenplankluidspreker koopt, dan kun je evengoed genieten van muziek als een vloerstaande luidspreker. En als je echt een hele diepe bas wilt, dan zet je er gewoon een mooie subwoofer bij. Stadium III is de expert hier op het forum.

henk65

Kijk, dat nemt al een hoop twijfels weg, thanx nu nog iemand die ervaring heeft met een wharfedale 10.2, dit lijkt ook een erg goede speaker te zijn voor een mooie prijs, anders wordt het toch de b&w 685 denk ik, grjes Henk.

Stadium III

Hoi en Welkom

Vanaf de Kef die je nu hebt moet je wel een aardige luidspreker bijzetten wil je het deels gaan evenaren
Ik ben het met MH eens dat je met een fatsoenlijke monitor wel een heel eindtje kunt komen in de weergave
En met een subwoofer kun je je monitoren aanvullen tot een mooie diep laag

Let er wel op als je een subwoofer erbij wilt gaan zetten dat je dan ook niet wegkomt met een subwoofer van een 300 euro ( ga eens kijken voor Rel of Velodyne of Bk XLSS400 )

Zeker voor muziek moet je een wat snellere en acurate subwoofer hebben en die kosten meestal wel wat meer dan doorgaande simpele film subs

Al bij al denk ik dat er weer een mooie wereld voor je zal open gaan opzoek naar de nieuwe luidspreker setup voor je !!!

Veel plezier ermee

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Mexicaanse Hond

Als ik je een advies mag geven: kijk ook eens op de tweedehands markt. Er zijn een heleboel luidspreker uit de jaren zeventig, tachtig en negentig die absoluut de moeite waard zijn en - excusez le mot - geen drol kosten.

henk65

ok "stadiumlll", dus eigenlijk ontkom ik niet aan een goede subwoofer als ik de reacties lees, nu ben ik nogal een leek geworden, destijds heb ik me er helemaal in verdiept wat resulteerde in de pm17/cd 17 en de kefs model one met monster kabels, vd hul interlink en ook nog een tuner vd zelfde serie kosten 11.500 gulden! (dat kon omdat ik mijn huis verkocht had en ging huren, en dacht doe eens gek!) maar die subwoofer waar en hoe wordt die op een pm 17 aangesloten, en heeft de pm 17 z'on aansluiting? sorry dat ik zo weinig kennis, het gaat mij vooral om de sound, maarre ik ben wel mijn kennis weer aan het ophalen, vandaar mijn vraag over de wharfedales ; )

Vlearmoes

Ik vraag me af waar je de kleinere speakers gaat plaatsen ??

zet je ze op stands; hebben ze dezelfde ruimte nodig als je model one`s en zou dan deze speakers zeker niet verkopen  nonono    daar zijn ze te goed voor  :roll:

komen ze aan de muur of op een boekenplank wordt het een ander verhaal en heb je erg veel aan bovenstaande raadgevingen  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

henk65

hallo daar, ze gaan in ieder geval boven de bank uitkomen, en ik  wil daar een soort stands voor ontwerpen maar  dan hangend   aan het plafond!  ------I------ zoiets als hieronder ongeveer
                                                    l
                                                    l
                                                    l
                                                    l
                                             ____ l____
                                             l             l     
                                             l             l
                                             l             l
                                             l             l
                                             l             l
                                             l________l_



Mexicaanse Hond

Dat worden dan hangs i.p.v. stands.

dmeerpa

#11
Ik ken de Kef Model One niet, dus weet niet waartoe die in staat zijn. De huidige KEF en B&W speakerrs kunnen mij niet bekoren. De Kef's komen voor mij juist te kort. Dus ik vrees dat de b&W 685 een teleurstelling zal zijn.

De wharfedales ken ik dan weer wel, en ik ben er zeer tevreden over in combinatie met Marantz. Ik heb de Diamon 9.5 gehad, dus de voorganger van de 10 reeks. Ik denk dat re buiten de looks niet veel veranderd zal zijn, en dat de klank  ook wienig of niks zal verschillen. De 9.5 was wel een vloerstaander, voor zijn prijs was dit een goeie speaker. Nu heb ik een 7.0 set uit de top reeks van Wharfedale, de OPUSsen. En dan merk je het verschil in het laag, ik luisterde deze week naar The Eagles - Hell Freezes Over, uit 1994. En wat een laag komt er uit mijn fronts. Je zou denken dat een sub meespeelde, wat niet meer het geval is. Vroeger speelde de sub mee ter ondersteuning, en die zorgde net voor dat tikkeltje extra in het allerlaagste. Maar sinds ik verhuisde is het teveel van het goede.

Ik vermoed dat de 10.2 een mooie en goede speaker is voor zijn geld, maar dat deze niet in vergelijk zal staan met  de capaciteiten van de pm17/cd17.

Ik weet niet of je ver van Antwerpen (België) woont, want daar hebben/hadden ze een promotie op de Wharefedale's diamond 9 en EVO reeks (http://www.cinedream.com/promo.shtml).

De Wharfedla OPUS2-M1 en OPUS2-M2 zullen wel beter presteren, maar kosten meer en zijn ook weer een stuk grootter in omvang.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: henk65 op november 17, 2009, 21:40:10
die subwoofer waar en hoe wordt die op een pm 17 aangesloten, en heeft de pm 17 z'on aansluiting? sorry dat ik zo weinig kennis, het gaat mij vooral om de sound, maarre ik ben wel mijn kennis weer aan het ophalen, vandaar mijn vraag over de wharfedales ; )

Een sub kan soms op 2 manieren aangesloten worden, High-level en Low-level. Sommige subs kunnen enkel Low-Level aangesloten worden.

Een Low-Level aansluiting kan mono of stereo zijn. Meestal wordt gebruik gemaakt van Cinch connectoren, duurdere subs hebben ook XNR aansluiting.
Het Low-Level signaal is een onversterkt signaal. Deze wordt meestal aangesloten op de pre-out van de surround receiver. Deze hebben hiervoor een speciale uitgang, die vaak ook het LFE kanaal wordt genoemd.

In uw geval is een sub met High-level handiger, dit is een ingang voor een reeds versterkt signaal. De bedoeling is dat je de uitgang op uw versterker voor  uw linker en rechter luidspreker aansluit op deze ingang. De sub is ook voorzien van een regelknop om de  cut-off frequentie in te stellen. Deze zal alle frequenties boven de geselecteerde frequentie niet weergeven op de sub. Echter is er in dit geval ook een High-Level uitgang, die alle frequenties boven de geselecteerde frequentie zal doorsturen. De bedoeling is dat je daar je speakers op aansluit. Eveneens is er een volume knop voor de sub, zodat je deze kan afstellen in functie van je andere speakers.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Vlearmoes

Boven de bank??   waar heb je de sweetspot dan??
graag foto`s zodat we je beter begrijpen  :wink:

De Kef reference Model One is de oudere maar meer gewilde uitgave die beter klinkt dan de huidige generatie  :kwijl:

Zelf heb ik dan de Model Three die je hebt gehoord Paul  :yes: de One is het kleinere broertje
Ps waar staan ze te koop??


Maar nogmaals als je besluit tot monitors   veel goeie tips in bovenstaand  notworthy
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

henk65

Hallo , ze staan te koop op hifi.nl en ook nog op e bay bieden vanaf 295 euro op e bay loopt de aanbieding zaterdagavond af, grjes Henk en bedankt voor de vele tips, had ik niet verwacht maar wel erg leuk allemaal, jullie hebben een leuke club zo bij mekaar!