Kwaliteit hedendaagse cd's - Geluidsniveau

Gestart door Dennis E36, december 24, 2009, 14:43:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis E36

Wat vinden jullie van de gemiddelde hedendaagse cd's?
Ik heb in de afgelopen 2/2,5 jaar (sinds ik met Marantz besmet ben :-D) zo'n 180 cd's
gekocht. Vroeger plukte ik alles van internet af voor in de auto. Lekker knallen met MP3'tjes. Dit nu
dus helemaal niet meer.

IK vind dat de meeste cd's tegenwoordig, ook oude cd's die nu geremasterd uitgebracht worden, erg
hard zijn opgenomen.

Waarom zouden studio's dat doen? Ik vind het behoorlijk irritant! :yes:

CD's van High end labels zullen dit neem ik aan veel minder of zelfs helemaal niet hebben.
Ik koop de meeste cd's gewoon op Bol.com/Free record shop/music store etc....
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

xander32

Citaat van: Dennis E36 op december 24, 2009, 14:43:09
Wat vinden jullie van de gemiddelde hedendaagse cd's?
Ik heb in de afgelopen 2/2,5 jaar (sinds ik met Marantz besmet ben :-D) zo'n 180 cd's
gekocht. Vroeger plukte ik alles van internet af voor in de auto. Lekker knallen met MP3'tjes. Dit nu
dus helemaal niet meer.

IK vind dat de meeste cd's tegenwoordig, ook oude cd's die nu geremasterd uitgebracht worden, erg
hard zijn opgenomen.

Waarom zouden studio's dat doen? Ik vind het behoorlijk irritant! :yes:

CD's van High end labels zullen dit neem ik aan veel minder of zelfs helemaal niet hebben.
Ik koop de meeste cd's gewoon op Bol.com/Free record shop/music store etc....
Erg herkenbaar :yes:. Vooral veel rock-albums.


Sander.

drees62

Citaat van: Dennis E36 op december 24, 2009, 14:43:09
Wat vinden jullie van de gemiddelde hedendaagse cd's?
Ik heb in de afgelopen 2/2,5 jaar (sinds ik met Marantz besmet ben :-D) zo'n 180 cd's
gekocht. Vroeger plukte ik alles van internet af voor in de auto. Lekker knallen met MP3'tjes. Dit nu
dus helemaal niet meer.

IK vind dat de meeste cd's tegenwoordig, ook oude cd's die nu geremasterd uitgebracht worden, erg
hard zijn opgenomen.

Waarom zouden studio's dat doen? Ik vind het behoorlijk irritant! :yes:

CD's van High end labels zullen dit neem ik aan veel minder of zelfs helemaal niet hebben.
Ik koop de meeste cd's gewoon op Bol.com/Free record shop/music store etc....

Dit wordt ook wel de zgn. "loudnesswar" genoemd. In Duitse audiobladen is hierover al veelvuldig aan de bel getrokken maar het heeft nog niet veel uitgehaald. Laat die remasters dus maar lekker links liggen en ga voor het origineel.

Dennis E36

#3
Citaat van: drees62 op december 24, 2009, 17:07:27
Dit wordt ook wel de zgn. "loudnesswar" genoemd. In Duitse audiobladen is hierover al veelvuldig aan de bel getrokken maar het heeft nog niet veel uitgehaald. Laat die remasters dus maar lekker links liggen en ga voor het origineel.

De pest is dat het origineel dan moeilijk te verkrijgen is. Al meerdere keren voorgekomen bij bijv. de Free record shop. Dan vraag je om het origineel en de enige die ze kunnen bestellen is de remaster :evil:

P.S. de gevoeligheid van mijn Tannoy's (91dB) zullen ook wel, gedeeltelijk, een oorzaak zijn. :-)
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

HiFi gek

Helemaal eens met het feit dat de hedendaagse cd's te hard opgenomen worden en ook nog eens vlak klinken .

Ook sommige high end labels nemen te hard op , de meeste gelukkig niet .


Groeten  EDWIN  B

Dennis E36

#5
Citaat van: HiFi gek op december 24, 2009, 17:51:00
Helemaal eens met het feit dat de hedendaagse cd's te hard opgenomen worden en ook nog eens vlak klinken .

Ook sommige high end labels nemen te hard op , de meeste gelukkig niet .


Groeten  EDWIN  B

Dat vlak klinken is meestal bij "populaire" muziek heb ik het idee.

Ik heb van die aangeschafte cd's er denk ik een stuk of 10/15 die ik tot de helft kan opendraaien op de versterker.
De overige....tussen 9 uur & 10 uur zit al aan de bovengrens. Regelbereik is daardoor nagenoeg weg...
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Totofan

Ben het met je eens er zijn cd's bij, vooral de oudere heavymetal, daar zijn er bij violent1, maar ja ik wil ze wel graag in het bezit hebben.
Maar nieuwe cd's zijn soms ook bagger opgenomen, ik koop van allerlei soorten muziek, van de week heb ik er een gekocht van de Top 2000 10 cd's voor €35,00. Prima kwalitiet en luisterd erg pretig, alles mooi in balans.
En het is natuurlijk ook zo, hoe beter je set word hoe meer je gaat ontdekken wat er voor een slechte cd's zijn (slechte opnamens)
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Marantz 81

kan me ook helemaal vinden in totofan zijn verhaal

valt me ook vooral op nu de speakers en sacd speler zo goed als ingespeeld zijn dat sommige cd,s opvallend goed klinken ,wat eerst niet opviel en ook andersom  :-)

carbest

Citeervan de week heb ik er een gekocht van de Top 2000 10 cd's voor €35,00. Prima kwalitiet en luisterd erg pretig, alles mooi in balans.

Inderdaad, ik heb hem ook en het is echt opvallend hoe goed deze CD's klinken. In mijn geval valt er nog meer uit te halen. Betere Cd speler e.d.
Maar het is mijn ook opgevallen dat sommige CD´s echt bagger klinken. De commerciële CD´s klinken vaak minder. De echte muziek Cd´s klniken al beter. Ik zal binnenkort eens mijn 140 Cd´s naar mijn kamer meenemen en eens mijn favoriete Cd´s eens op mijn eigen installatie luisteren. Nog nooit gedaan! Misschien doe ik wel weer een mooie ontdekking!

Fijne feestdagen trouwens!   
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

WimPeu

Ik snap niet waarom iemand als fritz niet eens een pop band high-end gaat opnemen.

Die moderne cd's hebben bewust die opgepimpte sound. In de U.S luisteren de mensen het meest in de auto en op MP3 spelers naar muziek. Dat is nog altijd de belangrijkste markt. Vandaar die extra volume mix. Dan klinken ze zelfs op een B set in de auto nog lekker stevig.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marantz 81

ja dat is ook zo met SACD ik heb een hele brede muziek smaak ,maar kan bijna geen SACD,s vinden die ik goed vindt op enkele na

meeste is allemaal muziek waarbij ik in slaap val  :lol: opera klassiek  frusty

MadVillain

Hoe vaker je het luistert hoe meer je het kan gaan waarderen. Een aar geleden moest ik niks van klassiek hebben wat ik op een Marantz cd heb staan.
Nu kan ik het heel erg waarderen! Vooral omdat er zoveel in te ontdekken is.

Als het een beetje muziekfilm achtig klinkt vind ik het te gek!

Pas geleden een jazz album gekocht van Jose james, mooie muziek maat de geluidskwaliteit is echt bagger.
Vlak, stereobeeld erg klein. Klinkt alsof je naar een zwaar gecomprimeerde mp3 luistert.
Dus ik draai hem niet meer, vooral omdat het serieuzere luistermuziek is.

bramdg

Citaat van: MadVillain op december 25, 2009, 16:47:46
Pas geleden een jazz album gekocht van Jose james, mooie muziek maat de geluidskwaliteit is echt bagger.
Vlak, stereobeeld erg klein. Klinkt alsof je naar een zwaar gecomprimeerde mp3 luistert.
Dus ik draai hem niet meer, vooral omdat het serieuzere luistermuziek is.

The Dreamer ? een heel mooi album .....maar zeg wel echt bagger  :-( ....er komt begin 2010 een nieuw album uit van de man ....hopelijk even mooi en hopelijk nog meer niet zo  frusty klinkend
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Dennis E36

#13
Citaat van: WimPeu op december 24, 2009, 21:28:41
Ik snap niet waarom iemand als fritz niet eens een pop band high-end gaat opnemen.

Die moderne cd's hebben bewust die opgepimpte sound. In de U.S luisteren de mensen het meest in de auto en op MP3 spelers naar muziek. Dat is nog altijd de belangrijkste markt. Vandaar die extra volume mix. Dan klinken ze zelfs op een B set in de auto nog lekker stevig.

Zouden ze dat op de radio ook doen dan? Ik luister hier zelden (lees: echt bijna nooit) naar de Tuner.
Ik heb nu toevallig de Top 2000 aanstaan op Radio 2. De geluidskwaliteit is niet super slecht (ook niet geweldig!) maar het geluidsniveau is wel behoorlijk. Ik hoef de volumeknop maar iets open te zetten om al voldoende dB's te krijgen in de woonkamer.

Klinkt zeg maar nog net iets luider dan een gemiddelde cd.

Is dit om het op een "Mediamarkt" setje ook lekker te laten klinken?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

gerard

Ik luister best veel naar de radio.
Ook hier weer het verschil: commercieel heeft een slechtere kwaliteit (soms hoorbare vervorming) en de klassiek en jazz gerichte zenders klinken goed.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes