Servicen van een pm80mk2

Gestart door Vanhal, februari 28, 2007, 10:06:06

Vorige topic - Volgende topic

Vanhal

Uit het 'nieuwe aanwinst'-topic:

Citaat van: HAL9000 op februari 27, 2007, 13:14:17
Citaat van: Vanhal op februari 27, 2007, 07:32:06
Ik heb een 10 jaar oude pm80mk2, ben 1e eigenaar en heb mijn versterker nooit laten servicen. Is het aan te raden, en wat houdt het servicen in? :)

zeker even op slechte verbindingen. die zul je zeker hebben!
elko's als dat nodig is. en even naar componenten zoeken die een beetje aan het slijten zijn.
brand vlekken e.d
clown1

Ik ben zelf a-technisch, dus dit zou iets zijn wat ik moet laten doen. Is het servicen van een pm80mk2 kostbaar?
1 punt wat nodig vervangen moet worden zijn de speakeraansluitingen. Die zijn niet helemaal fris meer, wat schroefdraad betreft. Qua werking doet de versterker nog uitstekend, voor zover ik kan horen/bepalen.

Maurice

Hangt er een beetje vanaf wat er moet gebeuren. Andere speakeraansluitingen hoeven niet heel duur te zijn. Indien je zelf kunt solderen kun je dit ook zelf doen. Van Intertechnik neem je dan een setje aansluitingen en soldeert die in de versterker.

Indien je een complete revisie wilt laten doen, of een echte service beurt, dan worden alle onderdelen en solderingen nagelopen. Dit kost echter wel wat meer.
S.B.Marantz zou je denk ik wel verder moeten kunnen helpen, aangezien hij een echte Marantz Techneut is!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vanhal

Dank je! Ik zal eens kijken of ik S.B.Marantz te pakken kan krijgen :)

HAL9000

ik zou kijken voor nieuwe elko's
slechte verbindingen bij plaatsen waar hitte zit.

even goed kijken naar de STK module hoe die nog is.
deze gaat vaan stuk (hitte)

sommige weerstanden in de voeding ook even nakijken als er geen betere bestaan
speaker aansluitingen . er zijn zoveel
ik zou voor vergulde gaan.

en wat Maurice zegt, kijk idd even wat er is en wat het beste past zonder al teveel moeite.
en zet het er even zelf in. soldeerbout kost +- 12 euro. beetje tin 2 euro

ik ga zo een 3300 250 revisie topic openen met heldere foto's!! (is nogal moeilijk te maken!  :-P :-P)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vanhal

Thx!! lol, ik kan zelf niet solderen en heb 0,0 verstand van techniek, het servicen is dus iets wat ik zal laten moeten doen.
Zijn er bekende goede adressen in Nederland? Liefst dan omgeving Zwolle. Iemand tips?

Overigens, de versterker doet het prima, ik merk geen rare dingen...

HAL9000

zwolle......in de buurt van floveland (vraag me niet) oscar's service centre.
die heeft ook wel wat modellen op zijn naam staan.
heb wel een wat telefoon gesprekken gehad.
aardige man

erwin

oscar,s service center.
Salviapad 1
1338 XC   ALMERE
NEDERLAND

t: 036-5216114

Reparatie van audio-apparatuur

groetjes erwin.
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

HAL9000

Vanhal

SB_Marantz

Citaat van: Vanhal op maart 02, 2007, 07:30:29
Dank je! Ik zal eens kijken of ik S.B.Marantz te pakken kan krijgen :)

Gezien de produktie datum van deze PM 80 waar ik aardig bekend mee ben zou ik een elco revisie aan willen raden en wel met goede zoals de Panasonic FC welke een goede naam genieten.
Verder de versterker goed nalopen hoe de staat van de print is want dat is een vrij zwak punt bij deze.

Als hij nu nog goed speelt hoef je de STK stuurtrap niet te vervangen of je zou het preventief willen doen daar deze ook nogal eens een peuk opsteekt.

Verder natuurlijk de versterker weer afregelen en testen op vol vermogen.

Stuur me maar een PM als je wilt dat ik hem onder handen neem voor je.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Ik heb je een pm gestuurd. :)

Maar wat ik me afvroeg, als de eelco's minder zijn geworden en de versterker een afregeling nodig heeft, hoe uit zich dat nu in mijn geluid? Kan ik op een bepaalde manier horen dat m'n versterker een service beurt nodig heeft? Alsin klinkt hij dan minder dynamisch of vlakker?
Of misschien zelfde vraag, als ik dit laat doen, merk ik dat daarna in het geluid?

SB_Marantz

Citaat van: Vanhal op maart 05, 2007, 08:03:30
Ik heb je een pm gestuurd. :)

Maar wat ik me afvroeg, als de eelco's minder zijn geworden en de versterker een afregeling nodig heeft, hoe uit zich dat nu in mijn geluid? Kan ik op een bepaalde manier horen dat m'n versterker een service beurt nodig heeft? Alsin klinkt hij dan minder dynamisch of vlakker?
Of misschien zelfde vraag, als ik dit laat doen, merk ik dat daarna in het geluid?

De klank kwaliteit loopt dusdanig langzaam achteruit dat je er in eerste instantie misschien weinig tot niets van merkt.
Mijn ervaringen zijn dat het net wat beter wordt of dat je compleet van je stoel rolt!

Volgende voordelen zijn; de betrouwbaarheid neemt toe en wanneer er een goede tech aan bezig is geweest die uiteraard de print goed naloopt op slechte soldeerverbindingen die soms niet met het blote oog waar te nemen zijn opnieuw op-soldeerd.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Ok, dan had ik je nog een paar vragen via pm gesteld:

"Stel ik laat de punten die je in je post noemt vervangen, wat zouden dan ongeveer de kosten worden. Is het mogelijk dat je daar een richtprijs voor aangeeft zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee moet houden?
Daarnaast, stel ik laat hem servicen bij jou, waar zou de versterker naar toe moeten? Ik woon zelf in Zwolle. Natuurlijk ook niet onbelangrijk" :)

SB_Marantz

Om er nog even verder op in te gaan kun je ook nog bepaalde C'tjes vervangen.
Als er bv MKT inzit zou je een aardige verbetering kunnen bewerkstelligen door er MKP van bv audyn in te zetten.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

marantzlover

Waar gaan de STK's nou eigenlijk aan stuk?

Is dat de leeftijd of de hitte?

Is het niet wat om die STK's te water coolen. Voor pc's heb je water cooling die de prosessor koelen, deze koelers zijn niet groot en makkelijk in te bouwen in de Marantz PM80 en andere denk ik ook wel.

Is dit iets of niet?