Verschil SACD/CD deel twee......

Gestart door Ad58, november 09, 2009, 09:32:56

Vorige topic - Volgende topic

Ad58

OK,

om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, ben ik met een SACD naar een audiozaak gestapt waar een wat duurdere Marantz opstelling te beluisteren viel. Namelijk de Marantz PM 11 S2 en SA 11 S2. Als Luidsprekers waren de Mordaunt Short  Performance 6 Limited Edition aangesloten. Alles op hoogwaardige bekabeling aangesloten en een gestabiliseerde voeding

Als SACD werd "Closer to the music" Vol. 3 van het Stockfish label gekozen. Dit betreft een tweelaags hybride schijfje, dus zowel afspeelbaar als SACD als CD.

Door heen en weer te switchen tussen de SACD en CD modus, werd geluisterd of er verschillen waarneembaar waren tussen de CD en SACD uitvoering.

Ik moet zeggen: al meteen bij de eerste tonen waren de verschillen duidelijk waarneembaar. SACD klinkt voller, ruimtelijker en gewoon stukken beter! Ook bij verschillende "blindtesten" (waarbij ik niet wist welke modus de audio-medewerker inschakelde) hoorde ik steeds feilloos de superieure kwaliteit van SACD t.o.v. CD.

Het verschil is dus wel degelijk goed hoorbaar en SACD klinkt dus wel degelijk beter. Hoe duurder de installatie, hoe beter je het hoort lijkt de conclusie te zijn

Bij mij thuis op zijn de verschillen minder goed hoorbaar, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mijn SA 7001 KI aangesloten is op een AV/V receiver uit de categorie van "slechts " € 1.000,-

joep

We spreken een keer af en jij neemt jouw SA 7001 KI en SACD's mee. Dan weten we waarschijnlijk meer.

Ad58

Mijn speler meenemen! :schater: Joep jij wilt niet weten wat ik voor ellende heb om bij mij thuis audio in- en uit te bouwen..... Ik heb dit al eens beschreven hier, kort nog even:  Wij hebben ooit eens een audio-dressoir gekocht. Inderdaad perfect op maat voor al je audioapparatuur, op het sierlijstje aan de voorzijde na dan.

Voel je hem al aankomen? Erin- of eruit schuiiven gaat dus niet. Eerst diagonaal kantelen en zodra je voorbij het lijstje bent, weer in de horizontale postie. Natuurlijk wel eerst de bekabeling aansluiten, omdat de achterzijde van de (loodzware) kast dicht is. Op de openingen voor de bekabeling die naar buiten moet na dan.

Mijn speler staat op de derde verdieping, dus dan ben ik ongeveer een halve dag bezig....

Maar ik bedenk opeens dat er nog eentje staat daar.....

TurboMarco

Tja wat moet ik zeggen behalve dat ik de reakties op het blauwe forum heb gelezen  :roll: ,zelf heb ik geen enkele ervaring met bovengenoemde spullen dus ik kan daar niet over oordelen,ik vind het echter hilarisch dat er op het andere forum meteen al geroepen word dat het onmogelijk is om verschillen te kunnen horen ,maar goed Ad als jij meent verschil te horen wie zijn wij om daar aan te twijfelen,zelf ben ik er van overtuigd dat er verschillen hoorbaar zijn tussen versterkers,cd spelers,dvd spelers,en nu ook een dvda speler,ook geloof ik in matchmaking (nee niet die matchmaking van CoD MW2  puke ),ik zeg maar zo laat je niet voor de gek houden en vertrouw enkel op je eigen oordeel.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Ad58

Grappig ja, die reacties op het blauwe forum.

Eigenlijk ontdek ik op de diverse audiofora globaal twee stromingen:

Stroming 1:
Wij geloven niet in dure spullen. Prijzige interlinks zijn alleen maar gemaakt om de fabrikant rijk te maken. Van der Hul, Oehlbach, Monster, noem maar op, allemaal grote onzin. Dure en zogenaamd kwalitatief hoogwaardige versterkers en CD spelers: hetzelfde verhaal . Er zit hooguit verschil in de degelijkheid, klankmatig zul je geen verschillen ontdekken. Diverse blindtesten hebben ook herhaaldelijk aangetoond dat al die doorgewinterde audiofielen niet het verschil kunnen horen tussen dure interlinks of een dropveter. Ook is het verschil tussen een CD speler van € 5.000,- of €50,- niet hoorbaar. Daarvoor is het medium CD te goed. Als je tòch denkt verschillen te horen, zit dat tussen je oren. Het ouderwetse CD formaat is al beter dan het menselijk gehoor. Het verschil tussen SACD en CD is derhalve totaal niet hoorbaar. SACD is louter opgezet om de fabrikanten meer te laten verdienen. En een gestabiliseerde voeding is al helemaal een lachertje. Zielig voor je als je daar allemaal intrapt....

Stroming 2:
Wij geloven wel degelijk in dure spullen. Er zit klankmatig echt wel veel verschil in een dure en kwalitiatief hoogwaardige CD/versterker/speakerinstallatie en een goedkoop setje, dat hoort een blind paard nog wel. Hoe duurder de installatie, hoe meer eisen er uiteraard aan de interlinks worden gesteld, ook dat kunnen wij goed horen. Uiteraard hoort daar een gestabiliseerde voeding bij. Wij horen het verschil tussen CD en SACD heel erg goed. Sterker nog, ik koop allleen nog maar SACD's om die reden en ik heb ook al een fors aantal CD's vervangen door een SACD remastering.

Leuk hoe iedereen audio op zijn of haar manier beleeft.... :-D :-D :-D

Mexicaanse Hond

Ik vraag me af of stroming 1 überhaupt wel wat beleeft.  :wink:

Slashhead

Ik denk dat er zeker mensen zijn die uit de grond van hun hart menen geen verschillen waar te nemen. En dat moet ook kunnen vind ik. Het lijkt me dat iedereen op bepaalde gebieden tot bepaalde waarden grenzen in zijn waarnemingen heeft. Ik stoor me wel aan figuren uit stroming 1 of 2 die menen;
- dat hun mening opgelegd moet worden
- de beleving die ik wel/niet ervaar als onzin classificeren.

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

gerard

Citaat van: Marco op november 09, 2009, 21:32:49
ik denk aan de middenweg  :-)
stupid
Ik ook; bij sommige dingen hoor ik zeker verschillen, maar niet bij alles.
Komt uiteraard ook door mijn modale setje  :-)  maar daar kan ik tevreden mee zijn.
Ik verwacht wel grotere verschillen bij een set vanaf 10 á 15.000 euro's

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Mexicaanse Hond

Het was maar een plaagstootje van me, hoor. Er zijn natuurlijk mensen die geen verschil horen. Die zijn lekker goedkoop uit, denk ik dan maar. Zolang ze anderen maar niet lastigvallen met hun grote gelijk...

WimPeu

Ik hoor ook wel verschillen in kabels en zeker CD spelers en DAC´s. Wat betreft de kabels. Dat is gewoon leuk tweak spul en niet meer dan dat,voor mij althans. Als je natuurlijk echt verbetering wilt kun je beter je geld in een speaker upgrade stoppen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Er zijn zoals te verwachten op al die audioforums altijd wel mensen die totaal nergens geen verschil tussen horen .
Het leuke is dan als je navraagt met wat voor apparatuur zij thuis dan draaien .
Heel veel van die mensen denken namelijk dat je op een versterker van pakweg 300 euro en boxen van pakweg 500 euro serieus de verschillen tussen hoogwaardige audio apparatuur kunt uittesten .
Logisch dat deze lui het verschil niet horen tussen een versterker van 500 euro en één van 10.000 euro en met de cd speler precies hetzelfde geval .
En zo wordt ook dan geprobeerd om verschillen tussen kabels te gaan uittesten .

Laten deze mensen eerst eens een kompleet hoogwaardige set aanschaffen , dus echt werkelijk alle komponenten en de kabels van hoge kwaliteit .
Laten zij dan eens opnieuw deze testen uitvoeren , dan komen zij tot heel andere conclusies .

Heel wat jaren terug toen ik nog een heel simpel setje had in vergelijk met nu kon ik ook geen verschil waarnemen tussen kabels , met mijn huidige set is dat wel heel goed waarneembaar .

Voor het verschil tussen cd en sacd geld uiteraard hetzefde , hoe beter de apparatuur des te makkelijker hoor je het verschil , mits de opname het in zich heeft wel te verstaan .
Je hoort dan ook wel heeeeel erg goed het verschil tussen een slechte opname of een high end opname terwijl dit met een Media Markt set verwaarloosbaar zal zijn .
\

Groeten  EDWIN  B

Harmonie

"Stroming 2:
Wij geloven wel degelijk in dure spullen. Er zit klankmatig echt wel veel verschil in een dure en kwalitiatief hoogwaardige CD/versterker/speakerinstallatie en een goedkoop setje, dat hoort een blind paard nog wel. Hoe duurder de installatie, hoe meer eisen er uiteraard aan de interlinks worden gesteld, ook dat kunnen wij goed horen."

Stroming 2 is vooral goed voor de detailhandel....

Hoe duurder hoe beter en hoe meer je de verschillen hoort :?

Dit verhaal wordt vaak verteld door handelaren die het verschil tussen Mozart en Beethoven niets eens kunnen horen en het verschil tussen een altviool en een cello ook niet.... 8-)

Ad58

Citaat van: HiFi gek op november 10, 2009, 17:57:11
Je hoort dan ook wel heeeeel erg goed het verschil tussen een slechte opname of een high end opname terwijl dit met een Media Markt set verwaarloosbaar zal zijn .

Groeten  EDWIN  B

Nou Edwin, ik wil je niet afvallen, maar die prachtige Marantz-set met een totaalwaarde van €15.000,-  stond toch ècht bij de Media-Markt hoor.... Hier in Breda hebben ze toch een redelijk serieuze afdeling hoor, met een speciale Hi-Fi hoek, die ook met deuren afsluitbaar is, zodat je niet lastig gevallen wordt door de rumoerige "dagtoeristen".

Maar laten we terugkeren naar het eigenlijke topic ja. Per slot van rekening begon ik heel erg consequent...  :angel:

MadVillain

Citaat van: HiFi gek op november 10, 2009, 17:57:11
Er zijn zoals te verwachten op al die audioforums altijd wel mensen die totaal nergens geen verschil tussen horen .
Het leuke is dan als je navraagt met wat voor apparatuur zij thuis dan draaien .
Heel veel van die mensen denken namelijk dat je op een versterker van pakweg 300 euro en boxen van pakweg 500 euro serieus de verschillen tussen hoogwaardige audio apparatuur kunt uittesten .
Logisch dat deze lui het verschil niet horen tussen een versterker van 500 euro en één van 10.000 euro en met de cd speler precies hetzelfde geval .
En zo wordt ook dan geprobeerd om verschillen tussen kabels te gaan uittesten .

Laten deze mensen eerst eens een kompleet hoogwaardige set aanschaffen , dus echt werkelijk alle komponenten en de kabels van hoge kwaliteit .
Laten zij dan eens opnieuw deze testen uitvoeren , dan komen zij tot heel andere conclusies .

Heel wat jaren terug toen ik nog een heel simpel setje had in vergelijk met nu kon ik ook geen verschil waarnemen tussen kabels , met mijn huidige set is dat wel heel goed waarneembaar .

Voor het verschil tussen cd en sacd geld uiteraard hetzefde , hoe beter de apparatuur des te makkelijker hoor je het verschil , mits de opname het in zich heeft wel te verstaan .

\

Groeten  EDWIN  B

Ik ervaar precies hetzelfde! Hoe beter mijn set wordt hoe beter ik ook het verschil tussen kabels ed kan horen.