Marantz 2220 versterker.

Gestart door AkelaWilmans, november 02, 2009, 22:49:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AkelaWilmans

Geachte Marantz liefhebbers,

ik ben in bezit van deze receiver. Ik wil hem graag opknappen, maar er zijn me al een aantal zaken opgevallen.

1. De volume potmeter is vervangen, en de beun de haas die hem vroeger had heeft daarbij een getwist paar draden laten liggen, blauw met geel. Ik vraag me af waar deze horen.
2. De netschakelaar is "doorverbonden", maar er was een weerstand en condensator in serie over de contacten aangesloten volgens het schema, waarschijnlijk om inschakelpulsen te onderdrukken. Ik vraag me af of zoiets nog te koop is.
3. Is er in de Nederlandse onderdelen handel (Nedis, ASWO) een goede imitatieschakelaar te vinden?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

AkelaWilmans

Weer iets verder:

-Een kanaal doen het niet
-waarschijnlijk heeft de dradenbundel die los ligt te maken met het feit dat de potmeter geen middenaansluiting heeft voor de loudness. Waar o waar vind ik zoiets?
-Ik heb nog geen paarse elco's kunnen ontdekken, alleen grijze.

Ik zal morgen even kijken naar een tantaaltje van 0,25uF wat volgens HAL problemen zou kunnen geven.

HAL9000

Hallo  :lol: ,

Ja idd die ELNA witte condensatoren van 0.25uF zijn gewoon tantaal, alleen niet in de standaard behuizing zoals normaal word aangenomen. Deze zijn meestal kapot. Ze worden merendeel in apparatuur voor 1975 gebruikt.

wat de draden betreft van de volume, en de schakelaars. Er moet een potmeter ingezet worden met 4+4 aansluitingen.  DUS niet 3+3 wat nu standaard is.
schakelaar leek mij custom made .

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkelaWilmans

Dit is een speciale loudness-potmeter. Heel erg moeilijk aan te komen, maar ik heb wat gevonden, na heel lang zoeken.
Ik neem aan dat er een gewoon 0,22uF elco-tje in gaat, ipv de 0,25uF?
Voor de netschakelaar zijn er ook nu goede alternatieven, ik hoef niet een schakelaar in Amerika te kopen. Al met al wordt het wel wat met deze receiver.

jrm


AkelaWilmans

Ik ga je bedienen want er wordt zometeen gemeten welke elco's nog goed zijn en niet en dan neem ik mijn cameratelefoon mee.

AkelaWilmans

HAL, ik richt me weer even tot jou, want het vreemde is dat ik elco's aantref die in waarde omhoog zijn gegaan, en niet te weinig, bv 130 ipv 100uF. Een elco'tje is van 4,7uF naar 8 gegaan. Wat is jouw mening? Vervangen of laten zitten?

AkelaWilmans

Apparaat doet het inmiddels, balanmce en volume potmeter waren stuk, evenzo aan/uit schakelaar.

HAL9000

Elko's altijd vervangen na 10/15 jaar.
4.7uF is voor een voorversterker best een belangrijke waarde.


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!