Protect springt steeds aan op PM15S1

Gestart door alligator, oktober 21, 2009, 13:21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alligator

Hallo allen,

Wanneer ik het volume iets verder open draai grijpt de versterker (PM15S1) in met de 'protect' melding, met name in combinatie met cd speler (SA15S1).
Heb alles nagelopen en alles zit goed verbonden volgens mij. Weet iemand waar het aan kan liggen/ heeft iemand hetzelfde probleem ook gehad?  :?

PM/SA15S1, ST6003, B&W CM5, W&M bekabeling

Thanks

Marantz - PM15S1 / SA15S1 / ST6003 champagne
Weber & Maurer - AC-01 / LS-03
Bowers & Wilkins - CM5 gloss black

scanspeakman

klinkt als een gevalletje "terug naar de winkel" of je speakers hebben een impedantie die je versterker niet zo leuk vindt. nu ken ik je speakers niet maar misschien kan je ergens het impedantieverloop vinden en zit er een lekkere dip in waar je versterker van over z'n nek gaat.

Scanspeakman

alligator

Heb even in de boeken gekeken...

Uitgangsvermogen versterker 90W x 2 bij 8Ohm (140W x 2 bij 4Ohm).

Nominale impedantie van boxen zijn 8Ohm.
Er staat zelfs bij 'recommended amplifier power 30W - 120W into 8Ohm on unclipped program'

Dit lijkt me een goede match toch? :?
Marantz - PM15S1 / SA15S1 / ST6003 champagne
Weber & Maurer - AC-01 / LS-03
Bowers & Wilkins - CM5 gloss black

Maurice

Indien de versterker in de protect springt denk ik aan sluiting (slechte kabelverbindingen, luidsprekerkabels wel goed bevestigd) en eventueel een output spanning van de bron die te hoog is.
De luidsprekers lijken mij een prima match, maak je daar maar geen zorgen over.

Met een andere bron heb je het probleem niet? Zo nee, dan lijkt het dat het aan de SA15 ligt (te hoge output spanning).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Het is mogelijk dat de versterker onstabiel is, neem het even mee naar de winkel en test het op andere speakers.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

alligator

Heb het net ook met tuner en dvd-speler (via versterker naar speakers) getest en hier schiet de versterker ook in de protect-modus. Ergens rond de 50db wordt het teveel zo lijkt het.
Wanneer ik de cd eruit haal hoor ik een zachte brom uit de versterker komen wat na verloop van tijd weer minder wordt. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

Heb gisteren alles losgehaald en opnieuw (beter) vastgedraaid dus ik acht de kans klein dat het aan de verbindingen ligt.
Vorige week de set nog beluisterd op set Klipsch Palladium's en toen was er niets aan de hand...
@ HAL9000 Waar kan ik aan merken/ zien dat versterker onstabiel is?

Thanks, Alligator :|
Marantz - PM15S1 / SA15S1 / ST6003 champagne
Weber & Maurer - AC-01 / LS-03
Bowers & Wilkins - CM5 gloss black

scanspeakman

Citaat van: alligator op oktober 21, 2009, 14:45:47
Heb even in de boeken gekeken...

Uitgangsvermogen versterker 90W x 2 bij 8Ohm (140W x 2 bij 4Ohm).

Nominale impedantie van boxen zijn 8Ohm.
Er staat zelfs bij 'recommended amplifier power 30W - 120W into 8Ohm on unclipped program'

Dit lijkt me een goede match toch? :?

Dit zegt dus niet veel. De impedantie van luidsprekers is over het frequentiebereik namelijk vaak niet constant. Bij mijn speakers zit er rond de 80hz een lekkere dip naar 2ohm heeft terwijl de nominale impendantie 4ohm is (geloof ik). Veel versterkers gaan daar van over de zeik. Als je het met andere speakers niet hebt zou dat het kunnen zijn. Maar als ik je latere berichten lees denk ik dat het meer is "terug naar de winkel".

Scanspeakman

Maurice

Ik sluit mij bij scanspeakman aan: terug naar de winkel!
Je hebt verder alles al redelijk uitgesloten, dus nu maar voor garantie...
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Citaat van: Maurice op oktober 21, 2009, 17:20:59
Ik sluit mij bij scanspeakman aan: terug naar de winkel!
Je hebt verder alles al redelijk uitgesloten, dus nu maar voor garantie...
stupid
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

evt de bruggen ook na gekeken? achterop speakers
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

HiFi gek

Meet ook de spanning in het stopkontakt eens na waar de stereo set op staat aangesloten .

Dit moet ongeveer tussen de 224 a 230 volt zijn , als dit aanzienlijk lager ligt is dat waarschijnlijk de oorzaak .




Groeten  EDWIN  B

HAL9000

Citaat van: alligator op oktober 21, 2009, 16:22:59
Heb het net ook met tuner en dvd-speler (via versterker naar speakers) getest en hier schiet de versterker ook in de protect-modus. Ergens rond de 50db wordt het teveel zo lijkt het.
Wanneer ik de cd eruit haal hoor ik een zachte brom uit de versterker komen wat na verloop van tijd weer minder wordt. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

Heb gisteren alles losgehaald en opnieuw (beter) vastgedraaid dus ik acht de kans klein dat het aan de verbindingen ligt.
Vorige week de set nog beluisterd op set Klipsch Palladium's en toen was er niets aan de hand...
@ HAL9000 Waar kan ik aan merken/ zien dat versterker onstabiel is?

Thanks, Alligator :|

het ellende is, dat die protect dat al als indicatie geeft,

volume , meer... meer meer.. mmè KLIK!! <er is een onbelans gevonden>
Doe je het volume weer lager daar het onbelans, KLIK waar aan.

Ik kan het makkelijk testen ik heb een stel weerstanden staan die werken als een speaker(stereo)
als die dan daar uit valt, weet ik zeker dat er iets niet 100% is, maar zit er garantie op (ja) dan terug met dat ding veelste duur om NU al defect te zijn.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thepioneer

Hoe zijn je voeding kabels van de versterker en cd speler? Zijn die in goede conditie? Het kan zijn dat je spannings verschil hebt onderling in de componenten. Probeer anders eens je cd speler te aarden. Dus kabel aan chassis en dan een stekker met rand aarde pakken en de aarde aansluiten (niet op fase of nul). Het kan evt zijn dat er lek stroom op je cd speler komt en zo het inkomend signaal op je versterker van een lek stroom voorziet. en dat hij daarom op protect schiet.

Zal eigenlijk niet weten waarom je speakers evt niet zouden passen., Ik draai met een pm8003 met cdm7 se dus dat kan ook heel goed.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

alligator

Een kleine update...

Het ligt volgens mij niet aan de versterker, noch aan de speakers. Maar het zit in de bekabeling:
Ik heb allereerst de componenten op een oude Bose Acoustimass set (100W a 4Ohm) aangesloten, gebruik makend van oude kabels (model Gamma zal ik maar zeggen). Geen probleem bij hoge volumes, behalve dat de zwakheid van de Bose speakers weer eens goed hoorbaar zijn  :yes:
Vervolgens mbv dezelfde kabels de versterker aangesloten op mijn B&W's (single wired). Ook geen probleem en al een hele verbetering van het geluid.
Tenslotte de oude kabels gebiwired aangesloten op mijn B&W's dmv uiteinden aan elkaar draaien.
Conclusie... de W&M kabels  :no: Alleen snap ik het waarom nog niet helemaal... want met de W&M bekabeling op exact dezelfde manier aangesloten springt de versterker in protect modus. Mis ik iets?
Marantz - PM15S1 / SA15S1 / ST6003 champagne
Weber & Maurer - AC-01 / LS-03
Bowers & Wilkins - CM5 gloss black

Maurice

Zou er op kunnen duiden dat de biwire config niet goed is (bijvoorbeeld een streng verwisseld, plus en min omgedraaid). Je zou eventueel de kabel single wire kunnen aansluiten met de bruggen achter in de speakers. Wel streng voor streng gebruiken (dus eerst set 1, daarna set 2). Hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude