Citaat van: viceadmiraal61 op december 08, 2009, 18:41:20
dat is natuurlijk geen optie een geluid demper ..soldeer dan maar gelijk 2 weerstandjes in de xlr kabel...beter is
dat accuphase zich houdt aan de international norm imp/volt verhouding ik weet uit reactie.s van mijn you tube
video 14000 kijkers en 100 emails dat 90% zijn sacd 7 aansluit met xlr aan heel veel verschillende merken geen
probleem en 10% rca aansluit meestal buizen boys..in vergelijk met een auto daar ga om langzamer te rijden
toch niet 1 cilinder uit schakelen ..het is jammer dat bv edwin geen xlr kan inzetten op zijn combo marantz
sacd 7 en accuphase versterker
Let op dat ik het hier niet over de geluidskwaliteit heb en ik heb het hier ook niet over geluidsdemping, maar over de misaanpassing in spanning tussen wat er uit een (SA)CD-speler komt, volgens de norm zo'n 2V max (bij symmetrisch 1,7x zoveel), en wat de ingangsgevoeligheid is van een versterker (bij Accuphase 190 mV ingangsspanning nodig om 180 W per kanaal te leveren aan 8 Ohm, zie
http://www.accuphase.com/cat/e-450_e.pdf).Voor 1 Watt is zelfs maar 14,2 mV nodig.
Wat gebeurt er dan vaak: klein regelbereik op de volumeregeling. Zelf schrijf je dat als je de volumeregelaar te ver opendoet je de fader niet kan instellen: is het zelfde alleen anders benoemd.
Hoe kan je dit bereik vergroten:
- weerstandsnetwerk plaatsen aan de ingang --> zie o.a. de ingangsverzwakkers die je kan kopen.
- cd-speler nemen met een lagere uitgangsspanning
- versterkingsfactor van de spanningsversterker terugbrengen
- main volume terugdraaien, zodat de faders op je mengpaneel bruikbaar blijven over een groter bereik
Andere nette oplossing is wat o.a. Accuphase toepast:
- een buffertrap, zeer netjes --> kan je gelijk de ingangsgevoeligheid mee aanpassen, noem je het een attenuator.
Zie verder
http://en.wikipedia.org/wiki/Attenuator_%28electronics%29 voor wat een attenuator doet.
Grappig verder die opmerking over auto's met uitschakelbare cilinders, wordt nl al toegepast door o.a. BMW, Mercedes en Chrysler in hun 8 cilinders. Daarnaast rijd een auto ook niet fijn als de gevoeligheid van het gaspedaal zo is dat bij de geringste aanraking je al vol gas rijd
Be aware dat ik geen Breem aanhanger ben, en ik hier de discussie ook niet op scherp wil stellen. Alleen laten we de basis elektronica niet uit het oog verliezen.
Net zoals zo'n grote BMW/Mercedes acht cilinder machtig is om mee te rijden, zo is een Accuphase een pracht van een versterker.
Verder kan een Accuphase beter klinken over de symmetrische ingangen, omdat de E-450 compleet symmetrisch is opgebouwd.