Marantz PM90SE - reparatie?

Gestart door rvandenb, september 04, 2009, 22:42:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: rvandenb op september 17, 2009, 22:33:59
Vandaag bij Hal9000 gebracht...
Dus binnenkort foto's van de patient :-)

Ik heb de versterker gister nog even opgeschroefd.
Eerste indruk is erg goed. Het relai is de oorzaak van dat stotterende linker kanaal.
De selector(bron keuze) is ook sticky  :-P maar intern heel klein beetje stof en verder alls nog goed.  :-D

Ooh en voor de mensen die melden, de PM80 lijk sprekend op de PM90. Das niet helemaal waar.  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Stadium III

Citaat van: rvandenb op september 17, 2009, 22:33:59
Vandaag bij Hal9000 gebracht...
Dus binnenkort foto's van de patient :-)

Goeie keuze !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

HAL9000

Ben weer even bezig geweest Ik moet zeggen de de eindtrappen er behoorlijk aan toe warem.
zat haast geen tin meer op  :|.

OOh en dat elna silmic wat een zooi is dat, zo lek als een mandje allemaal  redface
Dat cerafine is opzich nog prima.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

rvandenb

Beetje bij-tinnen is geen probleem voor jou toch ;-)
Ik vond 'm ook al lichter tov de vorige keer toen ik 'm op pakte...

Die rode elco's op de eindtrap zijn toch Elna cerafine's?
Er zaten toch geen Silmic's in??

Suc6!
Ennuh WWF!

(We Want Foto's)
Cyrus CD7 / Cyrus FM X
AV8802A / MM8077
Kef Reference 4.2
(Center: Kef reference 200c, achter Kef Q1)

HAL9000

Ik zal even wat foto's plaatsen. Ik wacht momenteel op een bestellen aan onderdelen voor deze versetrker.
Ik was door mijn 100uF voorraad heen. En deze gebruikt daar vrij veel van. Ook heb ik twee bipolare elko's gevonden per aindversterker. Die heb ik ook gelijk mee besteld.

De cerafines zijn de rode, en die bruine dingen zijn silmics(in goud). Die silmics lekken dit is al zichtbaar hier.


zo komt die binnen, lichtjes wat stof.

heel veel koper, en een vette ringekern trafo.




De eindversterkers en voeding los gekoppeld. Een eindversterker is er een stuk slechter aantoe. Staat ook beetje krom(print).


nog veel meer koper, en de voorversterker/toneregeling.

alleen maar silmic.


Zit naar verhouding zit er best veel op. Ter commetaar de silmics vlakken het audio gedeelte af en die cerafines het spanning/voeding gedeelte.

echter onder de eindversterkers schrok ik wel, aanzienlijk veel losse bindingen.
Ik wijs het aan:






Ik hab dat allemaal al aangedicht. Ik heb de eindtransistoren 2sk1530 en j201 nagezocht ze zijn nog te krijgen.
ook de K74 die verwerkt zit op het driver board.

Ik bebruik alleen panasonic en nichicon PM(M) de capaciteit tot 10uF van nichicon kan meer current hebben.
Dan is dat beter  :evil:  toch nog iets beter dan panasonic hoe is het mogelijk  :-P

De volume potmeter kan ik niet in komen, is absoluut hermetisch gesloten.




Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

De volume potmeter kan ik niet in komen, is absoluut hermetisch gesloten.



[/quote]


open boren met 1 mm en wat KT erin spuiten ?


Altijd weer prettig om dit soort reviews te lezen

hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Citaat van: jwx op september 22, 2009, 11:53:46
De volume potmeter kan ik niet in komen, is absoluut hermetisch gesloten.






open boren met 1 mm en wat KT erin spuiten ?


Altijd weer prettig om dit soort reviews te lezen

hello

Lukt ook niet, die potmeter is met delen inelkaar gestansd als ik ergens ene gaatje boor zit ik altijd in een koolstof vlak, hiermee sloop ik de potmeter gelijk  :| .
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Nog even verder gegaan, ik heb het relai uit elkaar gehaald. Hier blijkt dat het dingetje nog in prima staat is. echter is er  soms toch een kanaal uitval. Ga ik verder kijken zie ik dat één speaker terminal kapot is. Twee kleine scheurtjes waardoor ern soms een onderbreking kan komen. Ik heb dat gerepareerd (langere schroeven).
nieuwe elko'stjes geplaatst bindingen na gekeken.





En nog even iets grappig, Men steld altijd dat je betere kabels moet hebben voor het audio.
Goede kabels absoluut maar stel als ik nu gebelanceerde high-end kabels neem van 150,- per kanaal.
Dit is voor mijn cd speler die ik hier--->



Op aan ga sluiten, is er speciaal voor ontwikkeld.
Echter, kijk je in de versterker zelf. --->



Zit er een armoedig klik-contact kabeltje. Dit is ook precies hetzelfde voor de normale CD ingang. Echter heeft deze nog minder weerstand aangezien die via print--> klik contact--> voorversterker.
en de gebalanceerde is: klik contact--> print--> klik contact--> voorversterker  :-P


En als we over aarde praten, de normale ingang is verguld aan het chassi (beide koper) en het gebalanceerde is een standaard contact ook aan het chassi, hier is dus wéér meer weerstand.  :-P

''vooral Mr Ishiwata geloven en zijn KI & SE edition kopen"

Voor de duidelijkheid ik Kat de versterker niet af, tegendeel vind het een mooi apparaat voor de collectie hier  :-D maar het is meer het idee dat kabels JUIST de sleutel zijn tot goed geluid. Met deze feiten is dat moeilijk waar te maken.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

rvandenb

wow,
dat is pijnlijk om 'm zo open en bloot te zien (my baby. als dat maar goed komt..)

Die goudkleurige blokken op de printplaat zijn de eerste generatie van de befaamde HDAM's  :-D
Er zitten er 10 in; 2x2 (symetrisch) in de voorversterker en ook 1 op iedere eindversterker (2) + inputs (4).
Deze zijn niet te vinden in de PM80/90/94/95...
Pas later zijn deze gemeengoed geworden.

Jammer dat je niet in de potmeter kan komen (is een resistor rotation type). Je zou verwachten dat als ie dicht is deze ook niet corrodeerd/vervuild/kapot gaat.. Het is niet anders, dan maar een lichte kraak bij het verdraaien van dat ding.
Is dit 'm?


Dat van de (licht) defecte speaker terminal; +1 ;-)

gr
Cyrus CD7 / Cyrus FM X
AV8802A / MM8077
Kef Reference 4.2
(Center: Kef reference 200c, achter Kef Q1)

HAL9000

Voordat je het weet zit baby zo weer in elkaar en 100% werkend.

Ja dat is de potmeter. Dat gekraak komt door vet, een potmeter is zelfreinigend maar als deze lange tijd niet heen en weer is gehaald ontstaat er een vet laagje. Dit vermengd met vuil etc.

Was idd licht defect werkt weer 100% die terminal.    Als morgen nu eens mijn bestelling komt kan ik eindelijk verder.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

gerard

Citaat van: HAL9000 op september 22, 2009, 14:43:18
En nog even iets grappig, Men steld altijd dat je betere kabels moet hebben voor het audio.

Echter, kijk je in de versterker zelf. --->
Zit er een armoedig klik-contact kabeltje. Dit is ook precies hetzelfde voor de normale CD ingang. Echter heeft deze nog minder weerstand aangezien die via print--> klik contact--> voorversterker.
en de gebalanceerde is: klik contact--> print--> klik contact--> voorversterker  :-P

...maar het is meer het idee dat kabels JUIST de sleutel zijn tot goed geluid. Met deze feiten is dat moeilijk waar te maken.

:-o hmmm, da's dan weer een mooie voor op het blauwe forum john  :roll:  :-D  :-D
( daar ga ik met m'n kabeltjes; maar toch hoor ik verschil..)  :-P
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

rvandenb

bekabeling.. tja, dat blijft een eeuwige strijd tussen believers en non believers.
Ikzelf ben van mening dat de afstand er toe doet. Hoe langer de afstand, des te beter moet je kabel zijn.
En verder.. en te dun kabeltje is ook niet goed (zeker niet voor speaker kabel).

Mooie uitgebreide fotoserie!
Kan niet wachten tot ie weer terug naar huis komt  :-D
Cyrus CD7 / Cyrus FM X
AV8802A / MM8077
Kef Reference 4.2
(Center: Kef reference 200c, achter Kef Q1)

HAL9000

Ik kan niet wachten wanneer ik de andere helft van mijn bestelling krijg  :|

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Roland65

Ik heb een vraagje.
Het gaat toch om een PM90SE, maar op 1 van de foto's zie ik "Model no 74PM.." staan :?
Verder een mooi verslag met mooie foto's!
Inderdaad verbazingwekkend dat er zulke dunne "touwtjes" inzitten!
Succes!
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

TurboMarco

Citaat van: Roland65 op september 24, 2009, 12:28:24

Inderdaad verbazingwekkend dat er zulke dunne "touwtjes" inzitten!

dat gaat voor deze A-A iig niet op
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)