PM7003 met Dynaudio Focus 140: kan dat echt verkeerd zijn?

Gestart door kolov, augustus 07, 2009, 18:15:46

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

geef het even de tijd, gewenning is ook een grote factor.
misschien wil je nu wel te veel horen.

het inspelen zou wel wat invloed op het laag kunnen hebben, maar dat betekend niet dat die dingen opeens 20hz dieper doorlopen..
geef het even de tijd, ga niet technisch zitten luisteren maar rammel er gewoon even een filmpje doorheen oid.

C merk je enkel wanneer je het maximale uit de amp perst, dat doe je niet!!
(of je moet gehoorbeschadiging hebben!)

de ruimte van de winkel, de akoestiek, zou weleens de grootse boosdoener kunnen zijn in de weergave thuis.
vandaar dat je het het beste thuis kan beluisteren alvorens te kopen...

geef het even de tijd....  :wink:

kolov

Dank voor de troostende woorden. De grote les - eerst thuis beluisteren, pas dan weet je precies wat je krijgt. De volgende keer dat ik zoveel aan speakers uitgeef zal ik het zo doen (over 20 jaar :-))

Ik kom niet eens in de buurt van het maximale van de amp, de volume knop is nog nooit meer dan 1/3 naar rechts gedraaid.

Ik hou jullie op de hoogte - in de komende dagen ga ik geduldig luisteren. En.. hou marktplaats in de gaten! :-)

Marvin

anders zou je met wat kleine akoestische hulpmiddelen de weergave wel kunnen optimaliseren.
Dynaudio staat nu niet echt bekend om de eigenschappen die jij er nu aan geeft na het beluisteren thuis.

ook kan het enorm schelen als je de opstelling wat aanpast.
speakers wat meer indraaien, of juist wat meer uitdraaien.
speakers wat verder van elkaar, of juist wat dichter bij elkaar.
speakers wat verder van de wand af, of juist wat dichterbij.
spikes eronder, of juist een rubber matje..

beschrijf je huidig situatie eens qua aankleding van je interieur, foto's doen ook wonderen!!

adem in adem uit, komt wel goed....  :wink:

kolov

Bedankt marvin, het wordt een druk weekend, alleen wat vervelend voor de andere gezinsleden :-)

De speakers staan nu vreselijk geplaatst, de stands die ik van plan was om te gebruiken bleken te zwak. De oplossing is simpel...

Marantz 81

wat voor cd speler stond ervoor de versterker ,en wat heb je zelf ?

wat voor bekabeling zat er tussen en heb je zelf ?

goeie stands zijn wel heel belangrijk voor goede monitors  :wink:

Maurice

Citaat van: marvin op oktober 08, 2009, 18:28:57
C merk je enkel wanneer je het maximale uit de amp perst, dat doe je niet!!
(of je moet gehoorbeschadiging hebben!)
Marvin, met je gehele antwoord eens, behalve bij deze opmerking. Dit kun je wel degelijk op lagere volumes ook merken (spreek uit ervaring met mijn eigen speakers, maar ook bij anderen dit meerdere malen gehoord).
Dynaudio, en zeker de contour serie is niet vies van een surplus aan vermogen.

Ik zou sowieso eerst de speakers een goede 200 uur laten inspelen plus goed kijken naar de opstelling en akoestiek.
Pas daarna naar eventueel een extra eindversterker, bijvoorbeeld een 2ehandse Rotel (erg goed voor relatief weinig geld).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin

dat ben ik dan weer met jou eens, maar dat heeft met de aangehaalde klankkleur weinig te maken denk ik.
als een versterker te kort komt dan merk je dat in een niet constant geluidsbeeld.
drum is de ene keer dynamischer dan de andere keer, terwijl je weet dat de drumslag hetzelfde is.
dan heb je een amp die in het nauw gedreven wordt.
een zangeres die uit haar vestje scheurt is ook zoiets.

een wat mager geluid zou dat mijn inziens niet veroorzaken, niet constant lijkt me eerder aan de orde.

maar ik heb uiteraard ook niet de algehele wijsheid in pacht, dan had ik wel een apparaat met Marvin erop gehad ipv Marantz...  :yes:

maar dit:

"Het geluid is vlak en gewoontjes, het gevoel van energie, precisie en detail van in de winkel komt niet terug."

lijkt me geen versterker die in het nauw gedreven wordt...

Maurice

Toch kan dit veel uitmaken, ook op de punten die aangehaald worden.
Ik was altijd tevreden met mijn geluid, tot ik de Rotel eindversterker had. Het geluid werd dynamischer, levendiger.

Zelfde ook ooit ervaren met de Jamo speakers die RonaldW nu heeft. Deze komen van mijn ouders vandaan, waar ze op een simpele philips versterker waren aangesloten. Geluid was doods.
Uit nood heb ik ze toen aangesloten op mijn PM95, en de speakers kwamen volledig tot leven! Klankkleur veranderde inderdaad niet, maar dynamiek etc namen toe.

Sommige speakers zijn hier moeilijker in dan andere. Dynaudio is hier erg gevoelig voor, heb ik toendertijd in de winkel al kunnen ervaren.
Rev. Maurice

Maurice

@Kolov: trouwens wel ENORM MOOIE speakers!  notworthy
Daar ga je uiteindelijk veel plezier aan beleven! En daar kun je zelfs een PM11S2 prima aanhangen.
Rev. Maurice

Marvin

we begrijpen elkaar wel hoor, het is een mogelijkheid.

maar dan zou je er, zoals de verkoper meld, niet veel mee opschieten als je de amp vervangt voor een 8003.
die dus dezelfde wattages heeft en een overeenkomend opgenomen vermogen.

verder zal het het beste discuteren wanneer dhr Kolov er een week of 2 a 3 aan luister ervaring op heeft zitten.
want inspelen doet zeker wel iets met de mechanische eigenschappen van een luidspreker, tweeters en woofers!
het is alleen geen verschil van een softdome naar een hoorn, of een 8inch driver naar een 12inch driver.
dus dé klankmatige eigenschap van de speaker zit al in de speaker, hij wordt enkel wat opener en directer in de weergave. wat sneller zegmaar.

maar is het met Dynaudio niet het geval dat de speakers ingespeeld worden afgeleverd....??
ik dacht dat hun de gebruikte drivers al een x-aantal uur op een testtoon laten wapperen.

Maurice

Citaat van: marvin op oktober 08, 2009, 19:55:27
we begrijpen elkaar wel hoor, het is een mogelijkheid.

maar dan zou je er, zoals de verkoper meld, niet veel mee opschieten als je de amp vervangt voor een 8003.
die dus dezelfde wattages heeft en een overeenkomend opgenomen vermogen.

verder zal het het beste discuteren wanneer dhr Kolov er een week of 2 a 3 aan luister ervaring op heeft zitten.
want inspelen doet zeker wel iets met de mechanische eigenschappen van een luidspreker, tweeters en woofers!
het is alleen geen verschil van een softdome naar een hoorn, of een 8inch driver naar een 12inch driver.
dus dé klankmatige eigenschap van de speaker zit al in de speaker, hij wordt enkel wat opener en directer in de weergave. wat sneller zegmaar.

maar is het met Dynaudio niet het geval dat de speakers ingespeeld worden afgeleverd....??
ik dacht dat hun de gebruikte drivers al een x-aantal uur op een testtoon laten wapperen.
Psies, gewoon eerst een hele tijd luisteren!
Ze worden geloof ik wel getest, maar vragen nog steeds 200 uur inspeeltijd (dus voor ze echt los klinken).
Rev. Maurice

Totofan

Als ik de verhalen zo lees denk ik dat je de meeste winst kunt halen, is in de akoestiek dat doet heel veel. Meer dan dat de meeste denken, En het indraaien of uit, daar valt ook veel winst te behalen.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

robb

Heb hetzelfde probleem gehad met de Focus 110, wat viel het geliud tegen!
Steen op mijn maag gehad.
Ben in bezit van een Marantz pm 15 s 1 en had ook geluisterd, fantastisch!
Maar thuis klonk het nergens naar.
Er is maar 1 oplossing:GEDULD.
Ben nu een jaar verder en ben helemaal tevreden, wat een prachtige speaker!!
Het heeft zeker een maand of zes geduurd voordat ik tevreden was.
Dynaudio speakers moeten zeer lang inspelen, maar dan krijg je er ook wat voor terug!
Een mooi neutraal geluid en icm Marantz, met een licht warm geluid, een mooi
uitgebalanceerd geluid!!
De Contour serie is nog mooier dan de Focus serie, echt het komt goed!
Het is wel zo dat de Dynaudio's stroom vreten maar 100 watt aan 4 ohm moet kunnen.
De 15 s 1 geeft 140 watt aan 4ohm en is voldoende.

Robb

jowa

Yep, Dynaudio's hebben tijd nodig om los te komen en ze hebben graag wat vermogen.
Ik heb zelf dan wel Xanadu's, maar hier zitten Dynaudio units in.
Sinds ik de Densens er achter heb hangen, komen ze pas echt mooi los (2 x 200W@4 Ohm).
De Marantz PM7003 is gewoon een hele goede versterker, je boxen zijn nu alleen nog niet losgespeeld.

Advies is om één luidspreker uit fase aan te sluiten, ze tegen over elkaar te zetten en er een aantal dagen witte ruis of mono muziek op te zetten (anders heeft het uit fase zetten geen zin). Je zit dan niet constant in de herrie en je speelt ze los.

Verder is het een goed teken dat ze niet te spectaculair over komen, altijd beter dan dat je eerst overdonderd ben door het geluid. Meestal volgt er dan luistermoeheid.

lo

Hallo,

Heb hetzelfde gehad met mijn (demo) contours s3.4 aangesloten op mijn pm14. In het begin klonken ze niet zoals mijn audience 72's. Gedult, wanhoop niet, en je wordt rijkelijk beloont. Dynaudio maakt erg goede speakers maar ze hebben even de tijd nodig, bij mij een half jaar!

Veel luisterplezier in de toekomst.

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.