Citaat van: WYWH op december 05, 2007, 10:42:34
Ze duwen overal maar extra electronische bas in, terwijl het verdomme akoestische muziek is, etc. etc. etc. Om over compressie van dynamiek maar te zwijgen. Vandaar dat die cd's ook zo vaak zo vermoeiend klinken.
Je bent naar mijn idee niet helemaal duidelijk, dus ik vertaal even hoe ik het begrijp:
Electronische bas => bas uit synthesizers of een electrische basgitaar? Of beide?
Het hangt van de band/het ensemble af waar zij voor kiezen. Welk instrument zij het best in hun arrangement vinden passen. Dat is hun beslissing. Daar kun je wel een mening over hebben, maar als je het niet mooi vindt moet je het niet kopen, denk ik.
De manier van opnemen en afmixen en daarna nog masteren is een heel ander onderwerp. Een basgitarist(e) heeft vaak zelf effectapparatuur waar hij zijn/haar sound mee creƫert. In die setup kan ook een compressie-pedaal/effect zitten. Dat is niet per definintie verkeerd.
Ook voor vokalen en sommige instrumenten kan in een multitrack-setup een noodzaak ontstaan om een compressor of limiter op een kanaal toe te passen. Doorgaans is dan het streven om het betreffende instrument in harde passages niet te laten "verdrinken" of in zachtere passages te beperken in het maximumvolume, zodat dit instrument andere instrumenten niet overstemt. Een goeie technicus gebruikt deze effecten spaarzaam en subtiel om het karakter van instrumenten geen onrecht aan te doen.
De laatste jaren is er een 'mode' ontstaan om de eindmix of uiteindelijk bij het masteren in elk nummer de digitale 0 te bereiken en de totale mix zo 'hard' mogelijk te maken. Hiervoor gebruikt een technicus een zogenaamde "multibandcompressor" die de dynamiek van verschillende frequentiegebieden comprimeert.
Ook in het geluid van reclamespotjes wordt hiervan veelvuldig - bijna per definitie - gebruik gemaakt. Waarom? Om continu extra aandacht te vragen van de luisteraar. Dit is inderdaad vermoeiend voor het gehoor en kan niet alleen irritant zijn maar doet bovenal afbreuk aan de "natuurlijke" dynamiek van instrumenten;
(natuurlijk tussen aanhalingstekens, want ik bedoel zowel acoustische als electrisch versterkte instrumenten 'live').
Het vervelende van deze ontwikkeling is dat als er een aantal producenten zijn die zo werken, de rest van de popmuziekproducerenden haast wel meemoet. Consumenten met een gevarieerde muzieksmaak wordt het nog moeilijker gemaakt om dat bij het wisselen van CD's telkens de volumeknop moeten bijstellen om naar het gevoelsniveau van luidheid dat ze prefereren terug te keren.
Persoonlijk hoop ik dat zowel het massale toepassen van multibandcompressie en ook de mp3-hype zo gauw mogelijk over is. Maar het zal nog wel een tijd duren. De afgelopen 10 jaar heeft de consument zoveel nieuwe techniek over zich heen gekregen dat de meesten het spoor naar het verschil in kwaliteit bijster zijn. Heel menselijk en begrijpelijk. Windows is helaas ook moeilijk uit te roeien.
Wij Marantofielen zouden er goed aan doen om de boodschap van kwaliteit op 1 zo weid mogelijk te verbreiden:
GEEN SACD - wel DVD-audio
GEEN MP3 - wel FLAC
MINDER tot GEEN Multibandcompressie
...