Vraag: Wat bepaald nu de klank? (Voorversterker of de Eindversterker)

Gestart door Jeroen, juli 17, 2009, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: Snow op juli 18, 2009, 18:31:08
Die kosten voor versterking vallen reuze mee. Maar het klopt wel, ik heb meerdere integrated amps in bezit(gehad).
Hierdoor is het voor mij ook duidelijk geworden dat het met die zogenaamde klankverschillen wel meevalt. Noem het praktijkervaring :-D
En beste Marco, wat betreft persoonlijke tekortkomingen, geldt dat niet een beetje voor ons allemaal :-D
een Marantz klinkt als een Marantz,daar was ik al lang achter,ik hoor nu ook het verschil tussen een Onkyo en een Rotel naast Marantz,niet door snel te wisselen maar door aandachtig te luisteren,jouw ervaring mag wellicht afwijken van die van mij,dat boeit mij verder ook niet want ik vind dat ieder voor zichzelf moet denken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

oi


sterker nog ............veel bedrijven houden er een eigen klankfilosofie op na ( en zeer zeker ook marantz  :yes: laat mister ishiwata maar praten)
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

Citaat van: mars op juli 18, 2009, 19:00:04
oi


sterker nog ............veel bedrijven houden er een eigen klankfilosofie op na ( en zeer zeker ook marantz  :yes: laat mister ishiwata maar praten)
stupid  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Slashhead

Citaat van: mars op juli 18, 2009, 18:41:48
oi


Als er verschil is ( wat niet zou mogen natuurlijk , want een versterker hoort alleen maar te versterken)

Dan zit het meeste verschil in verschillende voorversterkers ( een beetje goede eind versterker doet ALLEEN  maar versterken)

Terwijl de voor versterker ook wel stuurversterker genoemd ,af en toe ook mogelijkheden heeft om ''klank'' te manipuleren door middel van 'Bas regeling , treble regeling enz enz 
Als het versterken niet van voorwaarden afhankelijk zou zijn, dan zou je dit inderdaad kunnen stellen.

Luister voor de aardigheid eens naar klassieke muziek CD's met veel slag en koperwerk en een strijk orkest, dan snap je ook waarom een versterker energie moet leveren en kunnen blijven leveren om niet te versmeren. Een stel goede buffer elco's, zware ringkern trafo en fatsoenlijke eindtorren kosten geld.

Snow

Citaat van: Marco op juli 18, 2009, 18:57:11
een Marantz klinkt als een Marantz,daar was ik al lang achter,ik hoor nu ook het verschil tussen een Onkyo en een Rotel naast Marantz,niet door snel te wisselen maar door aandachtig te luisteren,jouw ervaring mag wellicht afwijken van die van mij,dat boeit mij verder ook niet want ik vind dat ieder voor zichzelf moet denken.

Dat iedereen voor zichzelf zou moeten denken in het audiogebeuren ben ik met je eens. Dat zou voor veel mensen verhelderend zijn. Dat jij verschillen kunt duiden tussen marantz, rotel,onkyo whatever, dat is dan fijn voor je, ik kan het in ieder geval niet.

TurboMarco

Citaat van: Snow op juli 18, 2009, 19:09:06
Dat iedereen voor zichzelf zou moeten denken in het audiogebeuren ben ik met je eens. Dat zou voor veel mensen verhelderend zijn. Dat jij verschillen kunt duiden tussen marantz, rotel,onkyo whatever, dat is dan fijn voor je, ik kan het in ieder geval niet.
Tja dat is dan spijtig voor je,je kan altijd nog de PM-15 verkopen en er een PM-251 voor terug kopen,dan hou je meer dan genoeg geld over om lekker op vakantie te gaan,of om veel cd's te halen  :-D

Een PM-251 koop je al vanaf €2,50  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

Citaat van: Slashhead op juli 18, 2009, 19:07:16
Als het versterken niet van voorwaarden afhankelijk zou zijn, dan zou je dit inderdaad kunnen stellen.

Luister voor de aardigheid eens naar klassieke muziek CD's met veel slag en koperwerk en een strijk orkest, dan snap je ook waarom een versterker energie moet leveren en kunnen blijven leveren om niet te versmeren. Een stel goede buffer elco's, zware ringkern trafo en fatsoenlijke eindtorren kosten geld.

oi



Ben ik ook wel voor een ''groot'' gedeelte met je eens . Hoewel ook dit weer afhankelijk is van de fabrikant en zijn wijze van bouwen.
De versterker die ik hiervoor had was een classè cap-101 , deze was echter helemaal niet zo zwaar uitgevoerd ( zie topic luistern bij Mars voor foto's en bevindingen)
Marco en ik hebben deze amp eens vergeleken met een echt heeeeeeele zware vintage amp , en we kwamen toch nog tot de conclussie dat het classè tje mooier of ''beter :?'' presteerde met name in het midden gebied , wat tot uiting kwam bij zang partijen.

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mars

Citaat van: Marco op juli 18, 2009, 19:13:51
Tja dat is dan spijtig voor je,je kan altijd nog de PM-15 verkopen en er een PM-251 voor terug kopen,dan hou je meer dan genoeg geld over om lekker op vakantie te gaan,of om veel cd's te halen  :-D

Een PM-251 koop je al vanaf €2,50  pompom

oi

Zou idd wel mooi wezen  :yes: waren we overal snel van af :wink:

Ik heb echter zoals je weet hier ; de pm-17 , de nieuwe pm15 gehad en beide vond ik ( pffffff en gelukkig niet ik alleen ) in het laag te kort schieten ( no balls)
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Snow

Citaat van: mars op juli 18, 2009, 19:25:15
oi

Zou idd wel mooi wezen  :yes: waren we overal snel van af :wink:

Ik heb echter zoals je weet hier ; de pm-17 , de nieuwe pm15 gehad en beide vond ik ( pffffff en gelukkig niet ik alleen ) in het laag te kort schieten ( no balls)

Probeer dat nou eens, zonder dat je weet waar je naar luistert. :wink:

WimPeu

Dus als je een SC-7S2 als pre en een SA-7S1 als sacd speler en een goede set luitsprekers neemt met een bv Rotel RB-1090 (nieuw voor €2500,-) of je kiest voor de Marantz MA-9S2 (Nieuw €8000,-). Dan zou het dus even goed moeten klinken?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

volgens de abx aanhangers zou een Rotel van €349,- al volstaan,ik weet anders nog wel een versterkertje super t-amp  byebye
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Als jij blind gaat luisteren en je blijft binnen de specificaties van de zwakkere versterker zou dat zo maar kunnen.
Ik heb zelf de MAs1 beluisterd in vergelijk met een RedGum Integrated Amp(2000 Euro) Alleen het uitgangssignaal zo goed als mogelijk gelijk gemaakt.  Geen verschil te horen. Ongelooflijk hé :-)

Maurice

Citaat van: Paul op juli 18, 2009, 16:03:49
Denk jij dat omdat je het vergelijk niet serieus neemt ?
Zou zeggen geef je op en trek je conclusie.

Citaat van: Snow op juli 18, 2009, 16:49:09
Dit soort testen wordt door believers nooit serieus genomen. De uitkomst is altijd gruwelijk voor de beminde gelovigen :lol:
Dit heeft niets met believers/non-believers te maken. Ik neem een ABX inderdaad niet serieus vanwege randvoorwaarden, de zogenaamde condities waarin een test worden uitgevoerd.
Om daadwerkelijk een wetenschappelijke test te kunnen uitvoeren moet je dit doen in een omgeving waarin alle parameters die van invloed zijn bekend zijn en kunnen worden gelocaliseerd en geïsoleerd.
Bij een ABX worden niet aan deze basiseisen voldaan, waardoor inderdaad de uitkomst "negatief" uitkomt.

Mijn mening hierover wordt in >>>dit topic<<< al uitgebreid toegelicht.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: Slashhead op juli 18, 2009, 19:07:16

  Een stel goede buffer elco's, zware ringkern trafo en fatsoenlijke eindtorren kosten geld.


Oja? geef eens wat voorbeelden.

Voor een fabrikant van audio apparatuur al helemaal niet.

Afvlakcondensatoren kosten voor de consument al niet veel.
35,- Euro voor een 100 VDC-22.000 uF.

Ringkern van 1000 VA zit op een 70,- tot 125,-

En powertorren kosten al helemaal geen drol.


Waarom noem je alleen een ringkern?
Zeker geen heilige onder de trafo's.
Bando en blok zijn zeker zo goed zo niet beter.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Snow op juli 18, 2009, 20:12:47
Als jij blind gaat luisteren en je blijft binnen de specificaties van de zwakkere versterker zou dat zo maar kunnen.
Ik heb zelf de MAs1 beluisterd in vergelijk met een RedGum Integrated Amp(2000 Euro) Alleen het uitgangssignaal zo goed als mogelijk gelijk gemaakt.  Geen verschil te horen. Ongelooflijk hé :-)


Daar gaan veel vergelijkers ook op mank.
Er wordt even een ander versterkertje aangeknoopt en het volume omhoog geknalt zonder rekening te houden met de levels exact gelijk af te stellen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM