Modificatie Cd-speler 5001 OSE

Gestart door drees62, juli 06, 2009, 21:08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vielzweck

#75
Ik dacht laat ik de zaak eens omdraaien.  :lol:
Het is misschien makkelijker om een cdspeler on!rustiger te maken dan rustiger (want mogelijk te miniem effect)

Ik heb tegen mijn marantz cd 6000speler losse cdtjes, losse doosjes, wat schroefjes en meer van dat spul erop en er tegenaan gezet zo danig dat dat nauwelijks merkbaar zou kunnen gaan trillen.

Nu maar eens luisteren of we verschillen horen........

Een uurtje met en een kwartiertje zonder allerlei rommel op en tegen de speler leverde (voor mij niets) waarneembaars op.

Het is aan u om uw cd speler eens deze proef te laten ondergaan tis kosteloos en makkelijk uit te voeren.

Wat mijn cdspeler betreft ben ik nu een weter   :wink:

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Slashhead

#76
Dat is toch niet het omgekeerde van een behuizing verstevigen en trillingen dempen...

Het omgekeerde is alle onderdelen van de CD speler inwendig los maken en de CD speler op een trilplaat zetten of iets dergelijks.

Overigens zijn over trillingen de meningen verdeeld. Het ene kamp vindt dat je de energie moet dempen, terwijl het andere kamp zegt dat je de energie zo snel mogelijk moet afvoeren. Wezenlijk verschil.

gerard

@ vielzweck: mooi dat je cd6000 niet resoneert, dan is er ook niets te rammelen  :wink:
Leg al die losse zooi maar eens op je aanrecht, gaat het ook niet ineens geluid maken  :-)

Citaat van: Slashhead op juli 12, 2009, 20:36:25
Overigens zijn over trillingen de meningen verdeeld. Het ene kamp vindt dat je de energie moet dempen, terwijl het andere kamp zegt dat je de energie zo snel mogelijk moet afvoeren. Wezenlijk verschil.

:yes: daar zit ik dus ook regelmatig over na te denken.
Bij de cd/dvd speler heeft het bij mij geen negatieve invloed  :roll:

Maar nu luidsprekers: als je een dunne behuizing hebt trilt 'ie sneller mee maar de trilling zelf dooft ook sneller nadat het geluid stopt.
Heb je een zwaardere behuizing, dikker of met bijv. loodbitumen, dan ligt de resonantie frequentie lager maar de trillingen sterven ook langzamer uit want de trillende massa is groter.
Welke van die 2 is gunstiger???

Ik zou m'n luidsprekers van binnen ook gaan beplakken, maar ik ben er eigenlijk nog niet over uit of het eventueel wel beter wordt...  :|
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Slashhead

#78
Meestal ligt de resonantie frequentie van een luidspreker behuizing erg hoog. Dus heel stijf materiaal. Ik weet niet precies wat gangbaar is, maar het lijkt me toch dat je ervoor zorgt dat het zo'n 40kHz is. De resonantie frequentie omlaag brengen lijkt me niet zo'n goed idee. Voor mijn gevoel moet de kast of helemaal niet trillen (wat volgens mij bijna onmogelijk is bij hogere volume's) of anders precies in fase of tegen fase zijn met de woofers. Maar wel dermate stijf dat de amplitude heel klein is zodat het minimaal effect heeft op de woofers. Als de kast net zo snel is als de woofers dan zou je de perfecte speaker kast moeten hebben.

MadVillain

Citaat van: Slashhead op juli 12, 2009, 23:00:09
Meestal ligt de resonantie frequentie van een luidspreker behuizing erg hoog. Dus heel stijf materiaal. Ik weet niet precies wat gangbaar is, maar het lijkt me toch dat je ervoor zorgt dat het zo'n 40kHz is. De resonantie frequentie omlaag brengen lijkt me niet zo'n goed idee. Voor mijn gevoel moet de kast of helemaal niet trillen (wat volgens mij bijna onmogelijk is bij hogere volume's) of anders precies in fase of tegen fase zijn met de woofers. Maar wel dermate stijf dat de amplitude heel klein is zodat het minimaal effect heeft op de woofers. Als de kast net zo snel is als de woofers dan zou je de perfecte speaker kast moeten hebben.


Ik ben dan weleens benieuwd naar granieten speakers. Ik zie ze weleens 2e hands te koop staan, maar heb ze nog nooit gehoord.

Lijkt me wel interessant

TurboMarco

Citaat van: MadVillain op juli 13, 2009, 01:19:48
Ik ben dan weleens benieuwd naar granieten speakers. Ik zie ze weleens 2e hands te koop staan, maar heb ze nog nooit gehoord.

Lijkt me wel interessant
Ik heb een sub gehad van sierbeton,de naam weet ik ff niet meer maar het staat hier ergens op het forum.

In ieder geval is het een absoluut dode behuizing ,en dat hoor je wel degelijk,ik heb namelijk dezelfde bezetting in een MDF behuizing gehad en dat klonk lang niet zo droog.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

vielzweck

Citaat van: gerard op juli 12, 2009, 22:43:35
@ vielzweck: mooi dat je cd6000 niet resoneert, dan is er ook niets te rammelen  :wink:
Leg al die losse zooi maar eens op je aanrecht, gaat het ook niet ineens geluid maken  :-)

Dat was de kern van de zaak  :-)  :
Probeer het geluid eens te bederven en luister wat er gebeurd, niets dus

En daarom denk ik dat het stiller maken of verstevigen van een verder normaal gebouwde cdspeler ook niets oplevert.

Blijft natuurlijk het gegeven dat er mensen zijn die dat wel horen dat verschil. Daar zijn wat mogelijke verklaringen vóór (en tégen) gelanceerd op de diverse (internationale) fora.
Ik kan er verder geen nieuwe verklaring, muv de reeds bekende  (waarom mensen die verschillen waarnemen) aan toe voegen.
Deze waarnemingen zijn te persoonlijk.

Vandaar mijn bescheiden (gedachte)experiment.  :-)

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

vielzweck

#82
Citaat van: Slashhead op juli 12, 2009, 20:36:25
Dat is toch niet het omgekeerde van een behuizing verstevigen en trillingen dempen...

Het omgekeerde is alle onderdelen van de CD speler inwendig los maken en de CD speler op een trilplaat zetten of iets dergelijks.


Als de behuizing gaat trillen, trillen alle onderdelen in de cd speler ook (er bevinden zich geen onderdelen in het luchtledige hmmm............. daar waar de laser boven de cd zweeft misschien??).  :-)

De behuizing werd toch verstevigd?? Dat kan alleen effect hebben als de behuizing trilt en het geluid al bederft.
Gooi er losse lichte onderdelen op en als ie al trilde en dat moest wel anders kon de topicstarter per definitie geen verbetering waarnemen toen hij de boel verstevigde, dan zal er meer gaan trillen dan voorheen. Je moet dan een verandert geluidsbeeld waarnemen, niet zijnde de het geluid van de trillingen zelf. Als het geluid uit de speakers niet verandert dan hoef je ook geen behuizing te verstevigen. Naar mijn bescheiden mening.

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Slashhead

#83
Ik ben het niet met je redenatie eens.
Naar mijn mening zijn dat twee totaal verschillende situaties die je schetst. Omdat iets trilt en je legt op een willekeurige plaats wat los spul neer gaat het niet per definitie harder trillen. Dat gebeurt alleen als door het gewicht of materiaal dat je hebt aangebracht de resonantie frequentie aangesproken wordt. Dit zijn de trillingen opgewekt door het loopwerk of de geluidsgolven uit je speakers. Deze brengen de behuizing van de CD speler in beweging. Dat kun je ook voelen als je een CD draait en je legt je hand op de speler.
De filosofie van de topic starter gaat uit van het elimineren van trillingen aan de bron. Dat is echt wat anders.

Jeroen

Ik wil ook even reageren, er word toch ook vaker bij professionelen bedrijven gemodificeerd. Van Medevoort heeft al vaker producten van Marantz gemodificeerd en met succes. Op hifi.nl staan verschillende recensies hier over onder andere deze, http://www.hifi.nl/recensies/1990/Marantz_DV6400_en_DV6400vM.html.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

dmeerpa

Het anti-dreunmateriaal is gemaakt van geluidsdempende wolvilt om o.a. metalen waterslagen te ontdreunen.

Maar als bijvoorbeeld de motor voor de aandrijving een trilling creëert, zal deze anti-dreunmateriaal. Daar geloof ik dat een zware behuizing wel zal helpen, want de trilling gecreëerd door de motor zal niet stark genoeg zijn om zich over te zetten op de rest van het toestel

Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

gerard

Citaat van: vielzweck op juli 13, 2009, 08:38:13
En daarom denk ik dat het stiller maken of verstevigen van een verder normaal gebouwde cdspeler ook niets oplevert. 

Daar ben ik het wel mee eens, maar wanneer voldoet een speler aan die kwalificatie??

Mijn speler is elektrotechnisch/elektronisch gezien naar ik aanneem (en zelf ervaar) goed gebouwd.

Mechanisch gezien is het een uitermate lichte dunne behuizing met van binnen veel plastic onderdelen die vaak met een insteekverbinding met de bodem zijn verbonden. Als je deze vastpakt kunnen ze bewegen tov de bodem.
Alleen het (plastic) loopwerk heeft er nog 4 schroefjes bij om het geheel aan de bodem te schroeven, maar ook dit is niet overal speling vrij. Ook de printplaten zitten maar matig vast.
Standaard is het geheel maar zo'n 2,5 kg, dus wanneer een cd/dvd-tje niet geheel trillingsloos draait begint er al snel iets mee te trillen, en dat hoor je meteen.
Ook het laadje is nog lichter dan een cd doosje en maakt snel geluid bij het open-en dichtgaan.

Door de diverse verzwaringen is de speler nu bijna 5 kg en bied het geheel meer weerstand tegen trillingen.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

vielzweck

#87
naar mijn mening is het hoogst haalbare een cd-speler die je tijdens het afspelen niet hoort (geen mechanische geluiden dus) Moet niet zo moeilijk te realiseren zijn.

wat ik echter begrijp (maar misschien ten onrechte) is dat je een beter geluid zou krijgen uit de speakers (als je de cd speler van binnen bekleedt met.....) en dat kan ik niet beredeneren.

Jou zou kunnen zeggen dat moet je horen maar het gehoor is niet zo nauwkeurig en de verschillen zijn zo miniem dan gaan andere zaken een rol spelen: suggestie, groepsdruk, wishfull thinking, een charismatige verkoper of een andere geluidsgoeroe.
Ik bedoel dat zijn goedkope (als je het slim aanpakt) maar zeer effectieve tweaks ik veroordeel dat niet integendeel. Alles wat de beleving beter maakt is meegenomen toch? ook al is het verkregen door psycho accoustiek.

Ik heb nog wel een vraag (heeft te maken met mechanisch kabaal dat invloed zou kunnen hebben op het geluid dat de s p e a k e r  a l     h e e f t  v e r  l a t e n)

Stel er komt een zuivere gezongen hoge C uit mijn speakers echter tegelijktijd start te wasmachine in de keuken met centrifugeren wat gebeurt er dan?
Hoor ik dan een nog altijd hoge zuivere C en tegelijkertijd een centrifugerende wasmachine of verandert de drukgolf van de hoge C onder invloed van de cenrifugerende wasmachine en wordt het geluid minder?

En een beetje absurd waarom zorgt een hoge C dan niet voor een zuiverder geluid van een centrifugerende wasmachine.  :-D

Als die geluidsgolven beinvloed kunnen worden daardoor, dan kunnen mijn resonerende cddoosjes en klein materiaal op mijn cd speler ook de geluids/drukgolven die uit mijn speaker komen beinvloeden en mijn hoge C voor mijn gehoor veranderen.

Ik begrijp toch goed dat dat de bedoeling is van de tweak in de cd speler zoals men dat op de diverse fora beschrijft en in diverse hifi bladen benoemt?



Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Dennis E36

Dat is een mooie verwoording van hetgeen men probeert te bereiken met deze tweaks. notworthy
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Slashhead

Het idee achter dempen van de behuizing is dat men van mening is dat een trillende behuizing negatieve invloed heeft op de eigenschappen van elektronica componenten. Zelf betwijfel ik dat aangezien het om geringe niveau's gaat. Vandaar mijn opmerking een aantal posts terug dat ik denk dat het niet veel invloed zal hebben op versterkers.

Wat de optiek betreft, deze is zeker gevoelig voor trillingen. Trillingen ontstaan doordat de CD bijvoorbeeld niet helemaal zuiver geperst is. Als de massa van de CD niet helemaal goed in balans is tijdens het ronddraaien (aflezen) draait de handel in onbalans. Vergelijk dat met het kabaal van de centrifuge van de wasmachine als de was niet helemaal goed verdeel is. Vooral bij SACD is dat een issue, omdat het toerental veel hoger ligt. Door het loopwerk te verzwaren neemt de invloed van de CD op het loopwerk af en dus demp je de trilling. En dat is wat men met lood bitumen wil bereiken.
TEAC had een heel mooi systeem daarvoor VRDS. Daar werd de CD tegen een massieve ronddraaiende cilinder gedrukt om ervoor te zorgen dat de CD stabiel draaide. Hierdoor hoefde minder fout correctie (welke zeker niet foutloos is) gebruikt te worden, waardoor een minder digitaal verminkt signaal omgezet werd naar analoog. Dus het analoge signaal lag dichter bij het origineel.