SR-14 AV Surround Receiver - Error PWR 1 - Werkt weer!

Gestart door Morontz, juni 17, 2009, 18:56:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Morontz

Beste Lezer,

Betreft: SR-14    AV Surround Receiver.

Bij het aanzetten van deze Marantz SR-14 verschijnt
er kort een melding op het display:  Error PWR 1.

Na enkele seconden wordt het apparaat dan
automatisch weer uitgeschakeld.

Heeft U misschien een idee waar dit aan kan liggen
en wat er eventueel aan gedaan kan worden?    nopompom

Bij voorbaat dank voor Uw hulp!

M.vr.gr. Morontz

WimPeu

PWR is toch kort voor power. Ik ben geen techneut maar denk even hardop mee!!
Voeding probleem??
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HAL9000

U had mij gebeld, er zit een reparatie service in??? elst of zoiets, die is daar het beste geschikt voor.
Ik zou het ook wel kunnen , maar het vergt zoveel werk en ik heb de schema's niet.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Morontz

Inderdaad het lijkt op een probleem met de voeding.
Heb even snel gemeten over de twee grote afvlak-elco's:
over beiden staat +/- 65 Volt gelijkspanning.
Zowel na inschakelen als na het automatisch uitschakelen.
Maar we zoeken verder...
Een goed idee is nog steeds welkom...  HLP


Als het inderdaad niet gaat lukken dan kunnen we nog naar de service in Elst.
Goedkoop zal dat al met al niet worden denk ik   :no:

Morontz

#4
Het heeft wat tijd gekost, maar het probleem lijkt te zijn opgelost.

In de receiver is een voedings-print aanwezig (P804).
Deze print levert diverse uitgangsspanningen (+20, +12, -20 en +15 Volt DC).
Op de print zijn twee componenten aanwezig, F(use)801 en F802.
Bij sommige versies van dit apparaat zit hier volgens de service manual een zekering van T2A - 250 Volt,
bij andere versies, zoal deze (de k-versie) zit hier een weerstand van 1 Ohm - 0,25 Watt.

Deze twee weerstanden waren bij dit toestel beiden defect ("oneindig" hoge weerstandswaarde).
Nu heb ik twee nieuwe weerstanden geplaatst van 1 Ohm - 0,25 Watt.
Na het inschakelen van het toestel waren de uitgangsspanningen weer juist.

Omdat beide weerstanden behoorlijk warm werden heb ik met een Philips true RMS multimeter
de stroom door de weerstanden gemeten.
Door beide weerstanden loopt een stroom van ongeveer 650 milliampere.
Volgens mij zou dit betekenen dat het opgewekte vermogen in elke weerstand P = (Ieff)^2 *R =
0,65*0,65*1 = 0,42 Watt is.
Dat is dus 68% te veel vermogensonwikkeling.

De weerstanden zijn ook bij een koelrib gemonteerd welke warmte afgeeft en kunnen
misschien hun warmte niet goed kwijt.
Er is weliswaar een ventilator aanwezig, maar die draait niet constant en ook om andere redenen.

Maar, maak ik nu een redeneringsfout of betreft het misschien een ontwerpfoutje in deze receiver?

Ook vraag ik me af waarom bepaalde uitvoeringen voorzien zijn van een zekering en andere
van een weerstand?

Misschien heeft iemand een idee...




tim_tim304

Hallo Morontz,

Helaas is mijn SR14 vorige maand overleden. Er klonk een flinke klap en het stonk behoorlijk. Waarschijnlijk betreft het de weerstanden. Een goede vriend van mij heeft er naar gekeken en mij gemeld dat de trafo compleet defect is :( Een nieuwe kost 500 euro!
Na de klap heb ik overigens nog wel dezelfde foutmelding gezien op de display...

Ben jij in het bezit van de schema's van deze receiver?

groet van een lotgenoot.

HAL9000

Citaat van: Morontz op juni 29, 2009, 12:21:52
Het heeft wat tijd gekost, maar het probleem lijkt te zijn opgelost.

In de receiver is een voedings-print aanwezig (P804).
Deze print levert diverse uitgangsspanningen (+20, +12, -20 en +15 Volt DC).
Op de print zijn twee componenten aanwezig, F(use)801 en F802.
Bij sommige versies van dit apparaat zit hier volgens de service manual een zekering van T2A - 250 Volt,
bij andere versies, zoal deze (de k-versie) zit hier een weerstand van 1 Ohm - 0,25 Watt.

Deze twee weerstanden waren bij dit toestel beiden defect ("oneindig" hoge weerstandswaarde).
Nu heb ik twee nieuwe weerstanden geplaatst van 1 Ohm - 0,25 Watt.
Na het inschakelen van het toestel waren de uitgangsspanningen weer juist.

Omdat beide weerstanden behoorlijk warm werden heb ik met een Philips true RMS multimeter
de stroom door de weerstanden gemeten.
Door beide weerstanden loopt een stroom van ongeveer 650 milliampere.
Volgens mij zou dit betekenen dat het opgewekte vermogen in elke weerstand P = (Ieff)^2 *R =
0,65*0,65*1 = 0,42 Watt is.
Dat is dus 68% te veel vermogensonwikkeling.

De weerstanden zijn ook bij een koelrib gemonteerd welke warmte afgeeft en kunnen
misschien hun warmte niet goed kwijt.
Er is weliswaar een ventilator aanwezig, maar die draait niet constant en ook om andere redenen.

Maar, maak ik nu een redeneringsfout of betreft het misschien een ontwerpfoutje in deze receiver?

Ook vraag ik me af waarom bepaalde uitvoeringen voorzien zijn van een zekering en andere
van een weerstand?

Misschien heeft iemand een idee...





Dit is een philips ontwerp. Ik ben dit vaker gekomen bij alleen philips versterker receiver en voorversterker.
Hier worden tamelijk kleine weerstanden zodanig heet dat ze naar pak en beet 10 jaar opbranden.

Ik zou er 1 Watt varianten in zetten.


tim_tim304: klap??? en transformator?? dat lijk me onwaarschijnlijk. stank? dat is een defecte transistor/weerstand.
Transistoren klappen idd. transformatoren niet die smeulen  :-P, Weet je het zeker dat de transformator defect is?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

gerard

Citaat van: HAL9000 op augustus 05, 2009, 00:17:23
[...] stank? dat is een defecte transistor/weerstand.
Transistoren klappen idd. [...]  :-P

:-D  Deze week ook meegemaakt, al was het dan niet bij een versterker; zo'n transistor klapt behoorlijk hard en stinkt daarna...  puke

Mijn elektronica kennis gaat niet heel erg ver, maar toch ff een nieuwe erin gesoldeerd....

Die 2e had net zo'n geluid als de eerste  :roll: en de stank idem  :-P  --> kliko  :-D

[ einde off-topic ]
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

MadVillain

Stuk of 1000 in serie erin solderen!


duizendklapper ;)


Zo'n sr14 zou ik graag weleens aan de tand voelen. Ben benieuwd of hij in stereo ook zo goed is als de pm16/pm95

pj

Beste Morontz,
Ik ga binnenkort werken aan een SR14 met mogelijk hetzelfde probleem.
Bedankt voor je post, ik denk dat ik daar veel aan ga hebben.

Het komt trouwens vaker voor dat weerstanden als zekering gebruikt worden.

Het voordeel van weerstanden boven gewone zekeringen is dat ze niet doorbranden bij een kortstondige te hoge belasting (inschakelstromen) waar zekeringen wel springen en waar dus eigenlijk te zware zekeringen nodig zijn.

Bijbehorend nadeel is het in de tijd 'opbranden' van de weerstanden.

Het kan dus zijn dat opzettelijk de lichte weerstanden van 0,25 Watt zijn geplaatst.

Ik houd jullie op de hoogte.

bas focal marantz

Citaat van: pj op januari 10, 2016, 18:57:39


Het komt trouwens vaker voor dat weerstanden als zekering gebruikt worden.

Het voordeel van weerstanden boven gewone zekeringen is dat ze niet doorbranden bij een kortstondige te hoge belasting (inschakelstromen) waar zekeringen wel springen en waar dus eigenlijk te zware zekeringen nodig zijn.

Bijbehorend nadeel is het in de tijd 'opbranden' van de weerstanden.


Interessant, dat wist ik niet.