Citaat van: Emiel77 op februari 05, 2023, 02:45:53
Als niet kenner van surround systemen heb ik op de link geklikt...
Wat ik lees: geloof en aannames....
Kan aan mij liggen uiteraard
Je hoeft geen "kenner" te zijn om te bepalen of je iets fijn vind klinken of niet, dat doe je geheel zelf en staat los van iedere discussie !
Vind je rood of groen mooi, vind je boerenkool of shoarma lekkerder
Wat Denon bedoelt is dat er inderdaad een "kamer" probleem bestaat rond 300 hz, en dat er, laten we ze maar audiofielen noemen, ervan uit gaan als een speaker
goed ontworpen is, dat er boven die 300-500 hz geen correctie dient plaats te vinden.
(maar wat is goed ontworpen en wie bepaald dat......)
Denon zegt dat dit niet correct is gezien er in iedere kamer ongewenste reflecties plaats vinden, en XT alleen actief wordt boven die 300 hz, als het nodig is, dat is reeds ingebouwd in de XT software.
Is correctie niet nodig, vind er geen correctie plaats.
Dus is het laten staan op fullrange is geen probleem voor Audyssey en doet alleen wat en waneer er iets nodig is.
Hoe prijzig een speaker ook is die je neer zet, een Kef Muon zal weer andere reflectie veroorzaken in die kamer dan een speaker uit de Q serie, dus zal er corretie dienen plaats te vinden, of niet.
En ja, dan moet je vertrouwen op de parameters van Audyssey, en wat Audyssey op de markt zet en beweert, ook wel weer een "dingetje" voor audiofielen.
Die willen vaak dingen zelf in de hand houden, zeker wat ruimte correctie betreft, vandaar dat Dirac Live zo populair aan het worden is, maar een lastige leer curve heeft, of REW.
Het is niet zomaar iets, ruimte correctie, en de Audyssey app houd het redelijk begrijpbaar.
Maar hou in gedachte dat reflecties niet altijd negatief hoeven te klinken, kan best prettig zijn en dan zet je Audyssey, of wat dan ook, gewoon uit en luister je lekker naar de kamer, het zijn jouw oren