Ook ik heb een 7011, en heb van de week eens met Audissey gespeeld, zowel ingebouwd als met de Android app.
Nu is de ruimte nog niet helemaal af (geen enkel dempend element behalve de bank) maar een aantal dingen vielen me op, en wekken vragen op...
1. Opstelling: ruimte ca. 6m breed, 5m diep, SR7011, 2x Magnat Lambda 10 als front, 2x Vector 4 als surround / back (kan ze niet naast de bank zetten, dus ze staan verder naar achteren dan je zou willen), 4x Solid Monitor aan het plafond, 1x Mordaunt Short 905c center (wordt nog een keer vervangen), 1x zelfbouw sub. De panorama foto vertekent een beetje, ziet er strakker uit dan op de foto
Vloer tegels, plafond deels beton, deels gipsplaat op houten balken. (Ja, het is nogal een verzameling van rare oude luidsprekers...)
2. Plafond posities speakers worden bepaald door houten balken. Een paar kilo speaker in gipsplaat leek me niet zo'n goed plan
De posities voldoen toevallig net aan de Auro 3D zowel als aan de Atmos eisen qua hoek en afstand (in beide gevallen net aan de rand, maar goed, moet toch wat).
3. Ik heb het eerst eens met de hand ingesteld, dat werkte eigenlijk best wel goed. De impact van Audyssey was minder dan ik het veracht, muv. surrounds...
4. Zowel de app als de ingebouwde versie zetten de surround speakers waanzinnig hard, waardoor ze het hele beeld vertrekken. Iemand dezelfde ervaring? Mogelijk dat de bank als enige dempend element hier een rol speelt? Ook vinden ze 40 Hz als cross over okay, die heb ik maar naar 60 gezet.
5. De app kan niets met mijn zelfbouw sub (simpel ding met een enkele Vifa driver, 20 Hz -3 dB). Je moet de sub lager in volume zetten (binnen een groen vlakje) maar ik krijg 'm nooit laag genoeg qua volume. Het lijkt verder geen impact te hebben. Misschien staat de bank precies op een knooppunt?
6. Na met de hand aanpassen van de volume levels van de surrounds zijn de 3d effecten goed, maar merk ik met name bij Dolby 5.1 dat geluid van links / rechts / achteren wel erg zacht wordt. Ik had dit probleem niet met mijn oude Sony 1200ES. Is dit een Audessey / Marantz / Atmos trekje, of heb ik gewoon rare speakers / ruimte / slechte oren?
7. De meeste 3d audio demos welke ik heb bekeken versterken dat alleen nog maar door de mix (extra volume op de kanalen achter). Iemand die een goede meer kanaals bron (disc / file) kent met betrouwbare volumes in white noise en verschillende tonen? Voor een 5.1.4 opstelling?
8. De app verminkt af en toe een bestand, en wil dit dan niet meer openen. Weet iemand waarom en hoe dat te voorkomen?
9. Sommige 5.1 films van Netflix lijken geen 5.1 informatie te bevatten, ook al staat de optie duidelijk in het scherm. Sommige andere films wel. Bij bijvoorbeeld Thor: Ragnarok blijven mijn achterspeakers zo dood als een pier, ongeacht of ik het via de TV/Toslink of PS4/HDMI naar binnen haal. Iemand dezelfde ervaring?
Alle suggesties / verbeteringen welkom. En ja, ik weet het, die ruimte is nog niet af, moet nog een vloerkleed in, wat wandbekleding, enzovoorts. Maar ondanks alle harde oppervlakken klinkt het al redelijk. Ik weet alleen nog niet of ik al dan niet Audessey blijf gebruiken, omdat het handmatig beter leek te klinken... Eerst maar eens demping toevoegen...