Ik wilde al langere tijd XT32 Pro uitproberen en gisteren Perfect audio(Ron) op bezoek gehad.
Het was gezellig en Ron heeft ook nog wat metingen e.d. gedaan om mijn 5.2 set in te regelen
.
Ron nam alle tijd om het perfect te krijgen en onwillige software en een eindversterker die regelmatig in stand by ging, brachten Ron niet van zijn stuk
.
Bij metingen dicht bij harde oppervlakken(muur, stenen bovenkant tafel) werden er kussens geplaatst om vervelende reflecties tegen te gaan.
Plaatsing subs, meetpunten bepalen, reflecties tegengaan etc.; als Ron het doet lijkt het allemaal zo logisch en eenvoudig.
Na het meten en correcties door XT32 Pro, was het verschil tussen voor en na in de grafieken mooi om te zien.
Vooral de 14-90Hz kaarsrechte lijn van mijn subs vond erg fraai.
Met HT heb ik nu echt een wall off sound en een geweldige surround bubble.
Het verschil met hoe ik het had ingeregeld en hoe het nu klinkt, is enorm.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik na reparatie van één van mijn surround speakers, ik zelf XT32 niet optimaal had ingeregeld omdat ik wist dat in op korte termijn een Pro meting zou gaan doen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat ook met perfect inregelen van XT32 ik niet in de buurt zou kunnen komen van de bubble die ik nu heb.
Betere metingen en iemand met kennis van zaken om de resultaten juist te interpreteren, dat was mij nooit gelukt. Films die ik goed ken zoals Independance day en Constantine, klinken indrukwekkender en homogener dan ooit.
Met Stereo is de integratie tussen mijn front speakers Aurum Cantus Volla's en 2x Rythmik F12 subs, nu optimaal.
Geschakeld tussen Audyssey aan en uit, dan zijn de verschillen in mijn ruimte enorm.
Met (zeer) goede opnames twijfel ik na luisteren wat ik prettiger vind klinken, volledig XT32 pro of L&R bypass.
Met L&R bypass worden de front speakers niet gecorrigeerd, maar de subs wel. Ik ga nog wat meer luisteren en vergelijken om te kijken wat ik prettiger vind klinken.
Bij mindere opnames heeft XT32 pro duidelijk mijn voorkeur.
Na de grote geluidsverbetering door van laminaat naar vloerbedekking over te gaan, heb ik nu in korte tijd een 2e behoorlijke verbetering in mijn geluid gehad.
Al met al een zeer goede beslissing geweest om XT32 Pro te laten uitvoeren en ik ben er zeer content mee hoe het nu bij mij klinkt. Ron bedankt!
Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat aanschaffen van (dure) apparatuur e.d., zonder dit met goede EQ en/of akoestiek maatregelen te combineren, je niet het beste uit je set haalt.