Citaat van: pameijer op september 10, 2013, 22:15:49
En wat luistert er zo nauw? Ben wel benieuwd wat jij dan anders doet dan Jan en Alleman.
Eigenlijk vraag ik me dat ook af. Als je de regels opvolgt (hier en daar goed beschreven), dan zou het goed moeten gaan. Maar wie de fora er op na leest, weet welke frustraties er zijn.
In je laatste bericht wordt het al beter.
Wat ik vaak aantref is een bank tegen de (achter)muur. Daar gaat het fout. Blijf 1m van de wand af en zeker 1,5m, liefst 2m uit een hoek vandaan. Zet op het hoofdeind van de bank een rij kussens om de reflectie te dempen. Je kunt dan wat dichter bij de wand komen met de microfoon. Staat er een harde tafel voor de bank/zetel, dek die dan ook af met iets zachts als je daar gaat meten.
Oorzaak van te weinig bas is dat er teveel bas is gemeten. Audyssey gaat dat corrigeren en het gevolg is dat je bas te zacht wordt. Bovengenoemde maatregelen kunnen dat voorkomen.
Koelkast: uitzetten. Dimmers: uitzetten. Verkeer in de straat, wacht tot het rustig is. Bedenk dat de microfoon veeeel beter lage frequenties waarneemt dan onze oren.
Meet alleen op en rond de luisterpositie(s).
Blijf stil na het weergeven van de testtoon: daarna wordt het achtergrondniveau gemeten. Pas als data wordt verwerkt kun je geluid maken.
Ga niet tussen de microfoon en de luidsprekers staan/zitten.
Concentreer je op de meting: ga niet e-mailen, appen of zo.
Na afloop zet speakers op 'small' voordat je afsluit.
Ik ben benieuwd.
ron