Ik had en heb een vreemde ervaring met Audyssey, alleen weet ik niet of dit een Audyssey probleem is.
Hier het probleem.
Ik doe een Audyssey setup (SR 7007) en heb dit meerdere keren gedaan met dezelfde resultaten bij Marantz en ook Onkyo.
De subs die ik gebruik geven een sterke vorm van "bass pockets", dus gaan staan geeft meer bas, naar achteren lopen geeft meer bas, naar de subs lopen geeft meer bas, maar op de luisterplek is dit duidelijk minder.
Ik zit daar in een 0 gebied en ook het verplaatsen van de subs haalt nagenoeg niets aan, en ik ben de kamer in de rondte geweest.
Ook het merk subs of de instellingen maakt niets uit, x-over via de receiver of via de sub maakt geen verschil, het blijft een opmerkelijk verschil wat die bass pockets betreft.
En nu dan het meest vreemde, of misschien wel niet.
Als ik de subs aansluit op de L/R pre-out, en er een subwoofer filter tussen zet, dan is dit pocket probleem geheel verdwenen !
Ik maak nu gebruik van 2 passieve subs met externe versterker.
Dit specifieke subwoofer filter van SinusLive zit tussen de 7007 en sub versterker en kan ingesteld worden op 80-125 en 250 Hz.
Ik heb deze op 80 Hz staan omdat mijn fronts op 60 Hz worden ingesteld door Audyssey.
Ik schakel na de Audyssey setup de subwoofer uit en dan worden de fronts automatisch op Full gezet, RCA kabeltje in de pre-out L/R en hoppa, een lekkere bas zonder pockets.
Ook het verschil in Blu ray films nu dan zonder LFE kan ik niet direct waarnemen, ook nu worden de kronen in mijn mond los getrild.
Kan iemand uitleggen waar dit pocket fenomeen vandaan komt en waarom ik dit niet heb via de pre-out L/R ?
Thx.......
PS. werkt Audyssey ook op de pre-outs ?