wanneer geef je een service beurt aan je audio apparatuur

Gestart door Sander, juni 09, 2009, 20:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander

Na wat voor periode is het raadzaam om je zo kostbare gekoesterde apparatuur een keer lekker in de watten te laten leggen door een erkent service monteur?

Als je garantie periode nog niet is verlopen is onderhoud dan wel al nodig

Wat word er gedaan bij een standaard service beurt (als het alleen afstoffen is aan de binnenkant kan ik dit zelf ook nog wel.) :angel:

Hebben jullie tips voor goede onderhouders van audio ? HLP

Ik vroeg me dit af omdat ik mijn audio nog niet zo lang heb (nog niet eens 1 jaar) :gaap:

Zit dus ook nog in de garantie periode. :mrgreen:

ben tot dusver erg tevreden met de apparaten   8-)

maar wil natuurlijk wel dat ze optimaal blijven presteren. :yes:

grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Maurice

Eerst jaarlijks (2x/jaar) de kap eraf en voorzichtig stof verwijderen. Dan kun je gelijk de staat van je onderdelen bekijken, bijvoorbeeld op bolle elco's of donkere plekken. Heb je de mogelijkheid om aan de onderkant van de print te kijken, loop dan gelijk de soldeerverbindingen na (zijn de eilandjes heel).

Vind je iets, kun een afspraak maken met een reparateur. Anders ééns in de 5-10 jaar laten nakijken?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Slashhead

Ik ga deze zomer mijn PM8200 versterker inleveren voor een service beurt. Helemaal laten door-solderen en de CD input aansluitingen laten vervangen door betere. Eventueel ook de elco's eruit en vervangen door betere.


HAL9000

Citaat van: Slashhead op juni 21, 2009, 15:18:59
Ik ga deze zomer mijn PM8200 versterker inleveren voor een service beurt. Helemaal laten door-solderen en de CD input aansluitingen laten vervangen door betere. Eventueel ook de elco's eruit en vervangen door betere.



Let er astjeblieft wel op dat het ook daadwerkelijk gebeurd!!.
als Jij om nieuwe of betere elko's vraagt. Kijk er dan nu in, maak een foto en vergelijk dat later als de versterker terug is.

Hele goede elko's zijn panasonic FC en FM er zelf weer een spec upgrade van FC ze kunnen nu NOG MEER stress aan. (current) ook hele goede maar vrij dure elko's zijn van BC(vishay) 136.
en dan Nichicon PM(m) maar die scoort niet altijd goed. De rest is prutteprut standaart zooi wat geen moer kost.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Slashhead

Ik kan het natuurlijk ook gewoon bij jou laten doen  :-D

Je hebt PM.

xander32

Citaat van: Maurice op juni 20, 2009, 18:26:02
Eerst jaarlijks (2x/jaar) de kap eraf en voorzichtig stof verwijderen. Dan kun je gelijk de staat van je onderdelen bekijken, bijvoorbeeld op bolle elco's of donkere plekken. Heb je de mogelijkheid om aan de onderkant van de print te kijken, loop dan gelijk de soldeerverbindingen na (zijn de eilandjes heel).

Vind je iets, kun een afspraak maken met een reparateur. Anders ééns in de 5-10 jaar laten nakijken?
Is dit ook een beetje te doen voor een a-techneut  :| ?
Ik ben erg zuinig op mijn dure spulletjes, zie duidelijke meerwaarde in het onderhoud maar krijg al zweet-handen bij de gedachten om deze open te gaan schroeven ....


Sander.

Stadium III

Ik ga niks open schroeven maar heb gister wel al mijn speakers eens aangedraaid in hun behuizingen
Wat mij opviel is dat alles net wat strakker werd

Verder de rel ook ff aangedraaid en dat was ook zeer positief !

Dus een aandraai service beurt kan ook goed zijn !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

ik loop de bedrading die vast geschroefd zit (zoals die van de speakers achterop de versterker) zo nu en dan eens na.
ook aan de speaker zijde, al is dat met de XLR-pluggen niet meer nodig.

en inderdaad soms even de drivers een beetje aandraaien, dit moet je trouwens niet overdrijven.
niet elke speaker heeft er een boutje achter zitten. dus draai je je schroefgat door.  frusty

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Citaat van: marvin op juni 28, 2009, 11:23:35
en inderdaad soms even de drivers een beetje aandraaien, dit moet je trouwens niet overdrijven.
niet elke speaker heeft er een boutje achter zitten. dus draai je je schroefgat door.  frusty

Duidelijk, na 38 jaar heb ik een behoorlijke zelfkennis en betekent bovenstaande voor mij:
NIET DOEN / NIET AAN BEGINNEN  :-P.

Sander.

Totofan

Ik begin er ook niet aan daar ben ik veel te lomp voor  violent1
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Marvin

ik durf steeds meer, ik heb de driver zelf ook wat aangezet daar waar het kon.



overigens is dit wel een leuke Tannoy speaker om het aandraaien mee te oefenen.
is geen goedkoop test-object....  :-D


jrm


Vlearmoes

Betekend dit dat je alle drivers uit de kast moet halen  :-o
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

nee,
deze moesten er uit om het filter en de driver op een echte Tannoy te controleren.
verder konden de belangrijkste niet aangedraaid worden doordat die zelfborgend zijn.
het beugeltje waar de draden op zitten had wel wat beweging.

helaas heeft niet elk merk zo'n degelijke en toch zo'n makkelijke opbouw...
dit is echt gemaakt om ons te overleven.

de 15" hoefde er niet uit, daar kon ik met me handen door de bass-poorten...   :-D byebye