SR8002 en monoblokken?

Gestart door minguel, juni 01, 2009, 10:48:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

minguel

Ik hang denk ik te veel op dit forum.

Ik zit hier en daar te lezen en ga mij afvragen of er meer uit mijn sr/speakers te halen valt.

Vandaar mijn vraag, iemand ervaring met aparte eindversterker op de 8002?
Ik las in een ander item een verhaal over een aparte eindversterker aan een 8002. Ik heb geen ruimte voor een aparte eindversterker.
Als ik al die kant op ga, moet het een WAf vriendelijke oplossing zijn. Denk hierbij aan monoblokken (kan ik achter mijn meubel kwijt). Ik zag ergens 2 MA700 monoblokken van Marantz.

Specificaties MA700 http://www.marantz.com/pdfs/u_amp_ma500_bck.pdf

Ik heb in het verleden 2x MA500 gehangen aan een SR8500 maar dat vond ik geen toegevoegde waarde. (lees mijn oren vingen amper verschil op).

Iemand ervaring, meningen?

Als ik al met monoblokken wil gaan spelen, dan zal dat eerst getest worden in mijn eigen situatie.

Minguel
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

BernHardN

5 mono blokken naast elkaar zijn net zo breed als je receiver  hello dus die kunnen eronder of er boven voor de WAF

Marvin


minguel

Heren,

Niet te enthousiast. Het is niet de bedoeling dat mijn SR weggaat.

Ik vroeg mij gewoon af of een aparte blokken iets kan toevoegen.

Bernhardn

5 MA500 is toch iets te veel van het goede.

Minguel
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

dmeerpa

Geen idee of er veel winst te halen is. Ik denk dat veel afhangt van de gebruikte fronts.

De versterker moet krachtig genoeg zijn (liefst meer vermogen) dan de speakers. Op die manier worden de speakers veel gemakkelijker aangestuurd.

In mijn geval zijn de fronts 250watt en 6Ohm en kunnen pieken aan van 350Watt. De Sr8002 heeft 160Watt bij 6Ohm.
Voor de b&w 683 kan ik het vermogen niet terug vinden, maar men raad een versterker aan tussen de 25 en  de 200 Watt. DE SR8002 geeft 125Watt bij 8Ohm. Ik vermoed dat dit ongeveer het vermogen zal zijn van je speakers.

Als je dan het vermogen van de MA500 bekijkt schilt die niet zo veel van de SR8002.
Want die is ook maar 125 W bij 8 Ohm, je zou dus al moeten uitkijken om er 2 per speaker te nemen en te bridgen. Of de MA700.

Ik denk dat je meer voordeel zal halen door een externe DAC, er loopt hier op het forum een topic over.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Marvin


BernHardN

ik denk ook dat de 8002 al goed is, kon namelijk ( al 4 jaar geleden ) het verschil goed horen op een goedkope sr4200 (geloof ik) met 2x ma500 en relatief goedkope zelfbouw speakers

gerard

Gebruik je de SR8002 ook al met bi-amping? Zou toch ook al beter moeten zijn met aansturing?

Op andere fora lees ik veel over de hypex ucd 400.
Relatief goedkope oplossing, losse klasse D eindversterker modules voor zelfbouw.

Maar ja, wat verwacht je ervan?
Waarschijnlijk alleen meer contôle ed, zal klankmatig weinig aan je geluid veranderen want je voorversterker blijft hetzelfde.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Slashhead

Gaat het je specifiek om verbetering in films, of wil je de stereo kwaliteit verbeteren? Ik kan dat namelijk niet uit je posts halen. Ik ga er gemakshalve van uit dat je stereo wilt verbeteren.
IMHO is dan een nette stereo versterker de beste oplossing. Bijvoorbeeld een PM8003, deze heeft een Pre-amp ingang. Dus kun je direct de eindtrap aansturen met de SR8002. Mocht dat niet voldoende resultaat opleveren kun je de SA7001KI rechtstreeks aan de PM8003 hangen. Dit moet gewoon beter zijn.  :yes:

Lapti

pre-amp is niet persee nodig maar een pre-out op je SR wel maar dat heeft ie ook  :-)
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Marvin

als je met een stereo versterker gaat rommelen, dan moet je wel de volumeknop van dat ding kunnen omzeilen.
anders loop je continu 2 volumeknoppen te verdraaien..

Slashhead

Niet met de PM8003, je hebt immers een pre-amp ingang. (Main-in).
Je regelt de volume voor film dan met de SR. Het volume voor de CD regel je evt. met de PM8003 als je de CD wel op de pre-amp van de PM8003 aansluit.

Marvin

ja, dat is de eerste week misschien leuk.
maar daarna raak je aardig gestoord van dat gescheiden gedoe....

monoblokken zijn daarom "handiger".
vooral de door mezelf aangehaalde Denon.
500watt 4 ohm gebrugd, compleet mono opgebouwd.
geen volume knopjes, geen 5 aan/uit knoppen extra...

minguel

Hoi Mannen,

Zoals door enkelen aangehaald gaat het om stereo en dan met name bij lage volumes. Als ik de SR een beetje opendraai (-35) dan klinkt dat echt als muziek. Films klinkt prima.

Een aparte stereo versterker zie ik niet zitten. Dit vanwege gebrek aan ruimte en WAF. De WAF moet zonder al te veel foefjes de set ook kunnen gebruiken.

Op dit moment zijn de speakers al bi-amp aangesloten. Ga volgend weekend met de Kimber 8TC experimenteren i.p.v. de Nordost BH.

Het DAC topic volg ik ook. Ik speel met KI versie van de SA7001. Ik heb gisteren in 2 audiozaken begrepen dat ik met de Cambridge DAC weinig tot niets zal winnen omdat er een redelijke DAC inzit. Eventuele winst zit in een DAC in een totaal andere prijs klasse. In de KI zit een DAC uit de hoger cd-spelers.

Nogmaals als ik ga stoeien dan zal ik het moeten zoeken in monoblokken (liefs met een trigger (zelf aan en uit).

Het is niet zo zeer dat ik iets mis. Mijn nieuwsgierigheid werd getriggerd door verschillende verhalen die ik langs zie komen.

Als dit het is, kan ik er ook prima mee leven.

Tot zover bedankt voor het meedenken.

Minguel
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Marvin

echte grove veranderingen in geluidsbeeld en beleving behaal je met andere speakers.
waarmee ik niet bedoel dat je speakers niet goed zijn. !!
waar je nu mee aankomt zijn nuances...

als je met externe versterking en dac gaat werken, dan had je die gehele receiver niet nodig en is dus weg gegooid geld geweest.