surround mogelijk zonder center?

Gestart door todiroy, mei 17, 2009, 14:52:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

ja, duidelijk!

een center is inderdaad erg belangrijk, al wordt soms het tegenovergestelde gemeld.
zit je altijd alleen (remi?) en altijd in het midden, -en zijn de frontspeakers optimaal opgesteld (dus evenredige reflectie's rondom,dit is uiteraard bijna onmogelijk) dan kan je heel goed zonder centerspeaker.

laten we nu regelmatig niet alleen zijn, -en zittten we niet altijd in het midden,- en zal er bijna altijd een concessie gedaan moeten worden mbt de plaatsing van de speakers?!

dan blijkt de centerspeaker eigenlijk onmisbaar...

Marantz 81

center speaker is idd heel belangrijk , woord zegt het al centrum van het geluid  :wink:

het is ook belangrijk dat die van eenzelfde kwaliteit is al de rest van de speakers en het liefst alle speakers van hetzefde merk / type , groot en klein combineren is verder geen probleem

Lapti

Citaat van: Marantz 81 op mei 19, 2009, 22:14:00
center speaker is idd heel belangrijk , woord zegt het al centrum van het geluid  :wink:

het is ook belangrijk dat die van eenzelfde kwaliteit is al de rest van de speakers en het liefst alle speakers van hetzefde merk / type , groot en klein combineren is verder geen probleem

groot en klein combineren geen probleem  :?

Nou ja het is geen probleem, net als dat 5 verschillende merken ook geen probleem is (het werkt prima, klinkt mss alleen vreemd) maar het mooiste blijft 5 exact dezelfde luidsprekers, maar dat is ondoenlijk helaas  :-(
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

todiroy

Ik heb vandaag een optische kabel gekocht en aangesloten op de SR4003 en de PS3.
De input DVD instelling veranderd naar dig1 en HDMI verwijderd.

Mijn TV is met een HDMI kabel aangesloten op de Marantz

Resultaat:op de display van de Marantz kan je zien dat hij een signaal ontvangt maar ik krijg geen geluid en beeld.

Wat doe ik fout?

SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Stadium III

hoe staan de instellingen in de dvd speler
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

todiroy

Dit vind ik terug op de ps3 instellingen:

HDMI: liniair
optisch:bitstream

Ik weet niet of je hier genoeg aan hebt?


Ik heb ook eens een oude DVD speler analoog aangesloten,maar dan krijg ik wel geluid maar geen beeld.
Komt dat omdat de TV met een HDMI kabel is aangesloten? (dus alleen apparaten met HDMI verbindingen kunnen beeld en geluid aan de TV geven)

SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Marvin

met me xbox gaat het beeld via hdmi naar beamer en tv.
geluid gaat met glasvezel naar de receiver.
ik krijg zowel geluid via hdmi uit de tv vandaan,-en ik krijg geluid uit me speakers via die glasvezel.
het zou dus technisch wel moeten kunnen....

Marvin

en om je vraag te beantwoorden,
ja dat komt omdat je alleen met hdmi of scart beeld en geluid tegelijk over 1 kabel kan versturen.

todiroy

Het is gelukt!

Ik heb bij de PS3 de audio veranderd in bitstream en nu krijg ik het centergeluid via de frontspeakers.
Dus ik gebruik nu de HDMI voor beeld en de optische kabel voor geluid.

Ik draai nu een dvd over een concert van Genesis:in het menu kan ik kiezen tussen DTS 5.1 en Dolby 5.1 maar het werkt alleen als ik DTS 5.1 kies.Heeft dit misschien te maken met de optische kabel?
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Marvin

dat lijkt me niet aan de kabel te liggen, dts kan ook gewoon door glas heen...

Marantz 81

Citaat van: Lapti op mei 20, 2009, 09:49:47
groot en klein combineren geen probleem  :?

Nou ja het is geen probleem, net als dat 5 verschillende merken ook geen probleem is (het werkt prima, klinkt mss alleen vreemd) maar het mooiste blijft 5 exact dezelfde luidsprekers, maar dat is ondoenlijk helaas  :-(


meestal heb je zuil hoofdluidsprekers met 16 cm conussen , en dan bijvoorbeeld center en sourrounds met 13 cm conus ,die 16 cm heeft een hoger rendement maar dat kun je dan rechtrekken met een db meter  :wink: ,frequentie,s onder de 80hz spelen geen rol want die speelt je subwoofer

een ander merk of ander type van zelfde merk is heel wat anders ,en gaf dat in vorige post al aan dat het beste is om alle speakers uit zelfde lijn en merk te hebben  :-)    5 dezelfde speakers zou ideaal zijn ja  :wink:


Marvin

",frequentie,s onder de 80hz spelen geen rol want die speelt je subwoofer "

dan heb je alles op small staan, dat zou voor mijn setup gewoon pure zonde zijn.
een woofer van een ander formaat heeft een andere klank, dat trek je met een db meter niet recht.

"meestal heb je zuil hoofdluidsprekers met 16 cm conussen"

nee, 30cm . volgend weekend 45cm als front.
dan is 30cm het formaat van de surrounds.

niet iedereen draaid met dezelfde instellingen/setup.
dat wat je meld gaat voor mij gewoon niet op....  :wink:





gerard

Citaat van: marvin op mei 20, 2009, 23:36:42
nee, 30cm . volgend weekend 45cm als front.

Ja dat is zeker geen gemiddelde  :-P  de meesten doen het met minder.
Jij hebt een uitzonderlijk setje marvin  :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

ik doe me best....  :-D

al houdt het bij frontspeakers van 15" en de rest van 12" wel even op hoor, wordt zo langzamerhand echt voetje van de vloer hier....
oh ja, de 2 lieve subwoofers niet vergeten, 15" en 10"....  HLP

Marantz 81

Citaat van: marvin op mei 20, 2009, 23:36:42
",frequentie,s onder de 80hz spelen geen rol want die speelt je subwoofer "

dan heb je alles op small staan, dat zou voor mijn setup gewoon pure zonde zijn.
een woofer van een ander formaat heeft een andere klank, dat trek je met een db meter niet recht.



ja bedoelt denk ik minder vol als het eenzelfde type maar kleinere conus is  als je andere klankkast heb klinkt het wel weer ander , bedoelde meer zo van dat een 13 minder diep/vol klinkt en je dat met je woofer kunt aanvullen , op small klinkt het allemaal wel vlak

gewoon 5 zuilen neerzetten met 12 inch conussen  :lol: :-D