Door omstandigheden was ik een uurtje later dan gepland bij Marcel in Zandvoort aangekomen. Ik werd door Marcel, Robert en Bert hartelijk ontvangen. De mannen waren bij binnenkomst al naar muziek aan het luisteren. Na een overheerlijk kopje koffie en wat lekkers eerst maar eens met Robert, Marcel en Bert bijgeklept. En ook bij deze M&G ging het niet alleen over audio en muziek, verschillende onderwerpen werden aangesneden. Ik vond het erg fijn om weer live contact met forumgenoten te hebben.
Naast het geouwebep natuurlijk ook naar muziek geluisterd. Ik ben jaloers op Marcel, laat ik hier maar eens mee beginnen als we het nu toch over audio gaan hebben. Waarom jaloers? Ten eerste omdat Marcel de rust heeft om niet snel van componenten te wisselen. Al had ik zelf maar een beetje van deze eigenschap
. Ten tweede begrijp ik nu wat Marcel al die tijd bedoeld heeft met zijn uitspraak: 'ik hoef niet te wisselen, het klinkt eiigenlijk best wel goed'. En hier doet Marcel zich eigenlijk tekort. Dat 'best wel goed' mag je ook verdomd goed van maken.
De set bestaat uit de Marantz 15 serie. Daarnaast een Bluesound Vault die als streamer dient waarbij de Vault van de DAC van de SA gebruik maakt. Na mijn audio sebattical ben ik ooit weer gestart met de Marantz 15 set. De PM en SA zijn mij niet vreemd. De set staat keurig opgesteld in een kast. De componenten staan niet direct op elkaar gestapeld, maar er zit voldoende ruimte tussen en staan separaat op aparte plankjes. Een fraai gezicht. De luidsprekers in deze bezetting zijn de Mordaunt Short MS 908 Avant. Deze staan statig op een tegel en op spikes naast de audio kast opgesteld. Ik denk dat de ruimte van de speakers naar de luisterpositie zo'n 3 meter betreft. De speakers staan een paar centimeter van de muur. De woofer bevindt zich bij beide speakers aan de zijkant. Wat mij gelijk opviel was de fraaie afwerking van deze luidsprekers. Alles netjes geplaatst, robuuste luidsprekeraansluitingen en een enigszins diepe kast. Voor de luistersessie waren de frontjes verwijderd.
Dan even terug komen op de uitspraak 'best wel goed'. Diverse muziekstukken hebben wij gehoord, ik heb deze dit keer niet opgeschreven, wellicht dat de anderen dit kunnen aanvullen. Daarbij komt nog dat ik eigenlijk te kort heb kunnen luisteren. Dit kwam door de uitgebreide lunch die wij van Marcel kregen aangeboden (waarvoor dank!) en dat we naast muziek luisteren ook veel hebben gepraat. Maar hoe kan ik deze set dan beschrijven?
Direct bij binnenkomst viel mij de rust op. Niet upfront, geen laag wat nababbelt en een zeer fraai hoog- middengebied. Het geheel klinkt transparant en fijntjes. Robert maakte een passende opmerking: 'geen dekentje waarneembaar'. Een mooie staging en dito plaatsing van de instrumenten. Opvallend mooi werden de cello en viool neergezet. Klassiek zal het goed doen in deze setup. Maar ook stemmen werden mooi weergegeven. Geen scherpte of andere opvallende (afwijkende) zaken waren hoorbaar. De keten klopt ook hier, en ondanks het feit dat deze set en die van anderen die ik heb gehoord op basis van persoonlijke 'instellingen' en keuzes zijn opgebouwd, is het voor mij mogelijk om onvermoeid te kunnen blijven luisteren. De set nodigt je uit om de ene na het andere muziekstuk te gaan luisteren.
Dus ja beste forummers, ik begrijp nu heel goed waarom Marcel geen drang tot veranderen heeft. Naast het feit dat hij deze drang goed onder controle heeft, is een wijziging eigenlijk in mijn optiek helemaal niet nodig. En dat siert Marcel, en de set.
Het was wederom een hele gezellige M&G! Bedankt voor de uitermate tot in de puntjes geregelde gastvrijheid Marcel. Fijn Robert en Bert om jullie ook weer eens gezien en gesproken te hebben.
'Rare mensen die audiofielen', maar een pret dat we hebben!