Bi wire of bi ampen

Gestart door lynx01, februari 16, 2009, 10:16:32

Vorige topic - Volgende topic

Mexicaanse Hond

Citaat van: lynx01 op februari 16, 2009, 17:26:05
want ze zijn bij de blauwe oranje leeuw bank voordelig te koop via hun spaarsysteem.
fixed  :wink:

Marantz 81

ik hoorde wel een groot verschil ,na men speakers te BI AMPEN  ,versterker is een SR5002 speakers KEF Q5 , zelfde achterkant en zoals stadiumIII het omschreef

ze zouden eigenlijk nog wel meer vermogen nodig hebben ,met name voor controle in de diepe bassen ,maar blijft ook een home cinema versterker en die klinken gewoon ook niet zo goed in stereo als een stereo versterker

die 7x 90 w zijn gewoon verkooppraatjes want met men SR4021 2x80 w ,had de KEF,s helemaal onder controle

drees62

Citaat van: Marantz 81 op februari 16, 2009, 18:14:36

die 7x 90 w zijn gewoon verkooppraatjes want met men SR4021 2x80 w ,had de KEF,s helemaal onder controle

Effe vraagje OT. Hoe beviel die SR4021? Ik zoek nog een receiver/versterker voor aparte stereohoek. Was het stereogedeelte beter als je huidige 5002? Of ongeveer gelijk of zelfs minder?

Ontopic: Ik bi-amp ook met mijn SR 8001. Dit geeft inderdaad enige winst m.b.t. het laag en de ruimtelijkheid. Je kunt zelfs spelen met 2 soorten verschillende kabels. Ik gebruik bijv. een Kimber voor het laag, die een en ander goed strak weergeeft. In het hoog is deze echter veel te analytisch en verveelt snel. Met een vd Hull CS-122 voor mid en hoog heb ik dan een perfecte combinatie op mijn Focals: mooi open in het hoog en een mid to please!

Marantz 81

die SR4021 was een stuk beter in stereo ,voor het geld een goede stereo reciever maar je moet er ook geen wonderen van verwachten he  :wink: maar je krijgt veel waar voor je geld  :yes:

ik heb de SR5002 vergleken met dezelfde kabels en interlinks voordat de SR4021 verkocht had

op de 5002 klinkt het allemaal wat vlakker ,defenitie is minder en lage tonen rommeliger  en net of sommige dingen achterwege blijven , maar in het HT gebeuren heel erg goed  hello

koop gewoon een PM7001  :yes:

Sander

Bi-amp is veel rustiger in het gehoor omdat het voor elke speaker 2 seperate versterkers gebruikt .

Het geluid lijkt wel makkelijker zijn ruimte te vinden .

in geval van mijn sr5002

het lijkt me duidelijk bij een 3 weg speaker laag + mid + hi  1 keer 90 W

en bij Bi-amping1 keer 90 W voor laag en 1 keer 90 W voor mid en hi das dus 180 W voor 3 weg speaker ipv 90

kortom of je nu in je eentje 90 kilo omhoog wil duwen of met ze tweetjes (met zen tweeën is makkelijker :p)

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Marvin

het vermogen wordt zo niet verdubbeld hoor.
op het laag staat gewoon 90 en op het hoog ook.
dat is niets anders dan wanneer je single wired en amped.
of biwire en single amp.

je stuurd enkel het hoog doorlaat filter apart aan en zo ook het laag doorlaatfilter.
je hoog en laag hebben geen inbreuk meer op elkaar.

bij bi-wiren hebben ze enkel in de luidspreker draad niets met elkaar te maken, maar worden aan de amp kant vrolijk weer vastgeknoopt.

Sander

bij Bi-AMP wel degelijk (toch ) hehe
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Marvin

die speaker ziet niet opeens 180watt onder ze voeten branden hoor..

Sander

hij heeft wel 2 keer 90 watt tot zijn beschikking dat bedoel ik eigenlijk
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Marvin

door de terug koppeling van de speakers, die de versterker gebruikt om ze uitgaande signaal aan te passen zodat deze met zo min mogelijk storing weer terug komt.

wat je doet met bi-ampen, is dit voor het hoog en het laag apart uit te laten rekenen en ook zo weer uit te sturen.
nergens wordt het opeens een dubbel wattage.

Marvin

sorry, deel van me zin is verdwenen... :-D

een speaker koppeld een signaal terug naar de versterker, dit gebeurd wanneer de speaker weer terug in ruststand gaat door de ophanging ed. dit genereerd een impuls oid in de magneet.
die gaat weer terug het speakerdraad in,- en wordt in de versterker bekeken op vervorming.
zo past de versterker ze uitgaande signaal uit.
om zodoende zo min mogelijk vervorming terug te krijgen en zo dus zo min mogelijk hoeft aan te passen bij de volgende puls.

bij bi-ampen scheidt je in deze handeling het hoog van het laag.
zo wordt voor beide een eigen terugkoppeling bekend en aangepast.

lynx01

ja dat vroeg ik mij dus ook af. Je stuurt dan toch 2 keer het vermogen naar je versterker?  Als je nou echt fysiek 2 losse versterkers zou hebben dan werkt dat toch ook zo? Dan gaat 1 van de twee toch niet in 1 keer minder vermogen leveren?
Is het trouwens wel aan te raden om deze speakers bij deze versterker te nemen? Of zijn ze te zwaar? Ik heb meer ervaring met car-audio en daar zegt vermogen erg weinig.

Sander

ga gewoon lekker luisteren en trek zelf de conclusie  :-)
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

lynx01

Citaat van: Sander Nolden op februari 16, 2009, 20:15:42
ga gewoon lekker luisteren en trek zelf de conclusie  :-)

zal ik ze maar eerst even aanschaffen......

Sander

eerst luisten in de winkel ! :roll:
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink