Bi wire of bi ampen

Gestart door lynx01, februari 16, 2009, 10:16:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lynx01

Even een kort vraagje,
ik wil de jbl es80 gaan aanschaffen, maar nou zie ik in de handleiding alleen bi wire omschreven maar niet bi amping. Toch staat er een plaatje van twee versterkers die je dan aan kan sluiten op de speakers. Zie pagina 6
http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Owner%27s%20Manual/JBL%20ES%20passive%20OM%20(web).pdf

is bi wire hetzelfde als bi ampen en zijn deze speakers nou geschikt voor bi ampen?

Stadium III

Biamping en biwire is bijna hetzelfde

Bij biwire doe je vanuit 1 versterker en 1 uitgang 2 kabels naar L en 2 kabels naar R
Bij je speakers verwijder je dan de brugjes

Biamping gebruik je 2 versterkers zoals aangeven en dan gaat er dus vanuit elke versterker 1 uitgang 1 kabel
hierbij verwijder je de brugjes ook achter op de speaker

Het grote verschil hierin is dat je bij biamping de versterkers minder balst worden omdat ze allebij maar een deel moeten verterken

Waar ga je de JBL op aansluiten ???
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

lynx01

#2
ja vanuit het versterker oogpunt snap ik hem,maar kan ik er dan vanuit gaan als een speaker een dubbele aansluiting heeft hij dan gebi-ampt kan worden? of zijn er ook speakers waar alleen biwire mogelijk is en bi-ampen niet. Of lul ik nou helemaal dom?
ga het aansluiten op de sr6003.

joep

"Biamping en biwire is bijna hetzelfde" Sorry, maar dit is echt de grootste onzin die in de afgelopen 45 jaar heb moeten aanhoren.  stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid

Mexicaanse Hond

Citaat van: joep op februari 16, 2009, 13:24:30
"Biamping en biwire is bijna hetzelfde" Sorry, maar dit is echt de grootste onzin die in de afgelopen 45 jaar heb moeten aanhoren.  stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid
Moet dan nu in deze bewoordingen en op deze toon? Ik snap je punt, maar moet het zo hard gezegd worden? C'est le ton qui fait la musique.

lynx01

heb ook nog niet echt het gevoel dat ik een antwoord heb gekregen op mijn vragen.......  HLP

Mexicaanse Hond

Citaat van: lynx01 op februari 16, 2009, 15:32:35
heb ook nog niet echt het gevoel dat ik een antwoord heb gekregen op mijn vragen.......  HLP
Als er twee paar aansluitingen voor luidsprekerkabels op je luidsprekers zitten, dan kun je ze zowel bi-wiren vanuit één versterker (luidsprekers A + B op je versterker) als bi-ampen met twee versterkers. Met bi-amping heb ik geen ervaring. Met bi-wiren heb ik nooit verschil gehoord, maar dat kan aan de betreffende luisprekers/versterker hebben gelegen of aan mijn beperkte waarnemingsvermogen.

Stadium III

Citaat van: joep op februari 16, 2009, 13:24:30
"Biamping en biwire is bijna hetzelfde" Sorry, maar dit is echt de grootste onzin die in de afgelopen 45 jaar heb moeten aanhoren.  stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid stupid

Dan leg jij het maar eens uit hoe het in elkaar zit !!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cheese

en in een rustige toon dan lijkt mij............ik heb mijn speakers in bi amp aangesloten en hoorde wel iets verschil t.o.v gewoon aansluiten......geluid werd iets voller en de bas wat strakker.

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Snow

TS stelt gewoon een vraag. Is Bi-amping hetzelfde als bi-wiring.  Is toch niet zo´n gekke vraag als leek? Of bi-wiring bij de JBL ES80 geluidsverbetering waag ik te betwijfelen.  Bi-amping zou ik eens googlen, veel over te vinden. Overigens de JBLES80 is een heel aardige speaker voor zijn geld. Qua gebruik een "makkelijke" speaker. Ik zou niet bi-ampen, lekker simpel houden. Heb zelf een set JBL ES100 en ben er zeer tevreden over.

Stadium III




Je haalt de brugjes weg en sluit de hoog/mid aan op A en laag sluit je aan op C en zet de schakelaar op ON

Zo heb je hem gebiampt !

Aansluiting B gebruik je niet en center en surround blijft hetzelfde !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Mexicaanse Hond

Citaat van: Stadium III op februari 16, 2009, 16:34:08


Je haalt de brugjes weg en sluit de hoog/mid aan op A en laag sluit je aan op C en zet de schakelaar op ON

Zo heb je hem gebiampt !

Aansluiting B gebruik je niet en center en surround blijft hetzelfde !

Op de Harman-Kardon stereoversterker die ik toentertijd had zat alleen een A en een B voor de luidsprekers.
Off-topicvraagje: waarom zet je steeds een uitroepteken achter je zin? Vergeef me mijn beroepsdeformatie, maar het viel me op.  :-)

Stadium III

mmm ik zie het nu ook pas

iig niet de bedoeling  :-)
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Mexicaanse Hond

Oke, da's dan duidelijk.  :-)

lynx01

Pfoei. Rustig rustig jongens... Ik had niet verwacht dat mijn vraagje zulke reacties teweeg zou brengen....  :wink:
Maarum ff OT.
Als ik in theorie kán biampen wil ik dat wel gaan doen. Doet het aardig op verjaardagen  :wink:. Vandaar ook mijn vraag. Had inderdaad in het boekje gelezen hoe ik de versterker moest instellen. Het was mij alleen niet helemaal duidelijk of een speaker met 2 aansluiting altijd via bi-amping aangesloten kon worden .Misschien had je sommige waar het niet in gescheiden werd of zoiets.... kweetooknie....... Bi-wire zie ik het nut niet helemaal van in.
Of bi-amping echt verschil maakt weet ik ook niet. Denk in theorie wel, maar of je het ook gaat horen weet ik niet. Van het weekend deze speakers eens gaan luisteren bij een nette zaak in r'dam, want ze zijn bij de blauwe leeuw bank voordelig te koop via hun spaarsysteem. Vond het geluid lekker helder en strak dus vandaar de keuze.