Zou nog een update geven over de VHD the Mountain interlinks, maar eerst een update over hoe de set nu klinkt met de Cardas Golden Reference IC en de VDH the Inspiration LS-kabel. Zal het hele verhaal chronologisch vertellen.
Zaterdag:De nieuwe VDH the Inspiration ls-kabels bevallen prima, merk weinig tot geen verschil met de vorige Nordost LS-kabels. Deze blijven dus.
Dan de Cardas, hier heb ik toch wel mixed feelings bij. Geluid van de set is nu dan wel een klap warmer, maar mis nu de transparantie van de oude Nordost Tyr's. Heb heb wat verschillende muziek gedraait, maar de set heeft te veel druk in het laag, daardoor gaan er veel details verloren. Zit me te irriteren aan de druk op m'n oren, net of het laag staat te walmen.
Dinsdag:Dan de VDH the Mountains er tussen (cd -> vv), oké da's andere koek. Het laag gaat nu nog dieper, zeer goed hoorbaar bij Tori Amos op het nummer 'I can't see New York' van de CD 'Scarlet's Walk', maar is op de één of andere manier minder irritant, het is beter gedefinieerd. Het nummer van Tori Amos is een erg moeilijk nummer om te reproduceren, zit echt diep laag in, dus diep slag is gewonnen. Verder luisteren met hetzelfde nummer, zit met een grijns te luisteren, het beeld rond de speakers is nu veel breder en dieper, komt goed los van de speakers, lekker ritmisch. Meer nummers van dezelfde CD gedraait en met als toetje daarvan het nummer 'Gold Dust'.
Ik begrijp zeer goed waarom Frits zijn enthousiast is over deze nieuwe kabels van VDH.
Deze interlinks staan hoog op mijn verlanglijstje, ze hebben echter één groot nadeel: de te dikke RCA pluggen.
De RCA pluggen zijn echt schitterend qua afwerking en materiaal, zijn zeker 17 mm in doorsnede, zie foto.
Dit past niet bij mij op m'n Densen apparatuur, daar worden vrij eenvoudige connectoren gebruikt die redelijk dicht op elkaar zitten.
De VDH interlinks daarom maar zo snel mogelijk terug gebracht naar Frits, want deze Tantalus kwelling wil ik niet in huis hebben (en Frits had ook al een ander die er mee wilde worden gekweld
)
Donderdag:Vanavond weer zitten luisteren naar de Cd van Tori en zat me nu te ergeren aan het walmende laag. Da's niet goed, de set is er voor om van muziek te genieten.
Had opeens een ingeving, als ik nu eens de poort van de luidsprekers demp, wat gaat dat doen met het geluid?
Zo gezegd zo gedaan, eerst in elke luidsprekerpoort een handdoek gedaan en de poorten dus helemaal gedicht.
Dit was het ook niet, diepe laag was weg en gek genoeg kwam er een shift richting het hoog bij.
Daarna de handdoeken vervangen door een stofdoeken en in iedere poort één gestopt, daardoor wordt er wat van het laag gedempt, maar niet alles. Dit gaf het gewenste resultaat.
, laag was nu weer in proporties en de muziek is nu weer gewoon te volgen zonder de verdrinken in te veel laag.
M'n meisje ook nog laten luisteren, eerst zonder de stofdoeken en daarna met. Ze hoorde ook het verschil en gaf de voorkeur aan de situatie met de stofdoeken in de luidspreker poorten.
Ik heb daarna lekker zitten genieten van Tori Amos' CD 'Scarlet's Walk' zonder de overheersende bassen en nu Shirley Bessy op staan, genieten
De Cardas blijft dus en de stofdoeken in de luidsprekers ook
(Al blijft het wel kriebelen, wat zal een goedkopere VDH 3T kabel hier doen i.p.v. de Cardas...
)
De CD van Tori Amos:
Foto bijgevoegd van de poort waar bij iedere speaker een stofdoek in is gegaan.