Citaat van: WimPeu op mei 25, 2012, 18:57:21
Ik heb de resultaten binnen. Dus voor de grafieken liefhebbers hier de meet resultaten.

Tijd voor mijn bevindingen.
Het was weer een leerzame avond/nacht. Je vraagt je af, hoezo, het is toch niet de eerste keer?
Nou ja, wel de eerste keer keer met een Integra 80.3 (wel ervaring met 80.1 en 80.2). Het verschil was dat er nu een andere interface wordt gebruikt en dat had ik niet direct in de gaten. Routine ook niet altijd een pré. Maar gelukkig heb ik directe toegang tot hulp uit de USA. Audyssey zit in California, dus die zijn voor ons tijdschema altijd aanwezig, ook 's avonds zeer laat!
Wim's Integra heeft de nieuwste Audyssey (Pro) en dat was merkbaar in de betere software en de geweldige resultaten. Zo kun je nu eerst de sub inmeten en daarna het proces starten. We konden ook vaststellen dat een kleine verplaatsing van de microfoon al 1 dB verschil maakte, duidelijk een gevoelige microfoon voor precisiemetingen. Het is 's avonds laat zeer stil daar in Drenthe en dat helpt bij het inmeten.
De meetresultaten zijn duidelijk afwijkend van de consumentenversie, Wim was daar wel nieuwsgierig naar. Stel je voor dat Pro niet veel uitmaakt! Maar gelukkig maakte het wel veel uit.
Eén van de opmerkelijke zaken is de akoestiek van de frontluidsprekers in zijn kamer: al een mooie gelijkmatige weergave, ook zonder correctie. Behalve dan het laag waar een flinke bult zit, maar dat is de schuld van de geometrie van de kamer: staande golf. Je ziet ook het effect van een luidspreker in de hoek (links) en vrijstaand (rechts).
Door van iedere luidspreker de optimale overnamefrequente te bepalen en geluidsniveau, krijg je een mooie gelijkmatige verdeling in de kamer.
De sub is altijd een feest om die te equalizen: van 20 tot 200 Hz een volkomen beheerst geluid.
Bij het meten hoorden we de center nogal fors weergeven: na de correctie is tie "verdwenen". Je ziet ook een trim van 10 dB om hem op het juiste niveau te krijgen.
Het gevolg van dit alles is al door Wim beschreven en zondag door de aanwezigen van de BBQ te beluisteren, of beter, te beleven. Want met de beamer en het scherm erbij is het een feest om muziek dvd's/br's te zien/horen. Wij kregen er geen genoeg van (of kwam het door het bier.......).
Vanavond ga ik de slaap inhalen en morgen reageer ik op vragen.
ron