De set van dmeerpa

Gestart door dmeerpa, januari 28, 2009, 17:48:28

Vorige topic - Volgende topic

Hoewie Loewie en 2 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Staat leuk op papier dat een sub 10hz eruit pompt, maar erg veel heb je er naar  mijn mening niet aan.
Maar goed, ieder zijn eigen weg natuurlijk !

TurboMarco

Het geeft mij het zelfde gevoel als tweeters die tot 35 KHz gaan :-D
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

dmeerpa

"baat het niet, dan schaadt het niet"
Waarom ik zou ik dus bewust afstoppen vanaf 25Hz?

Omdat ik een DIP heb? Wel de kans zit er dik in dat we die allemaal hebben als we niet in Pure Direct spelen  :wink: 

Ik heb zonet REW terug geïnstalleerd en vlug enkele meetingen gedaan.
  • in Pure Direct is de DIP er niet
  • in Stereo met DIRAC uit is ze er wel
  • in stereo met DIRAC ART is ze er ook
  • op mijn tablet heb ik de MultiEQ app van Audyssey nog, en ik keek daar even naar de meetingen en ook daar is de dip er

Het lijkt er dus op dat Marantz een filter toepast die rond de 25Hz filtert. Alleen gaat de sub hier een stuk dieper waardoor ik terug output meet op 12Hz.

Ik plaats hier in bijlage ook een screenshot waar in het groen de meeting is in Pure Dierct en in het oker die van DIRAC Art.
Je merkt dat ik in Pure direct tss 30 en 250Hz echt wel te veel output heb (in de receiver staat ingesteld dat de sub mee doet in stereo, ik meen dat de cross-over op 60Hz stond).

Met DIRACT ART zie je dat ik de curve veel beter onder controle heb, enkel tussen 20 en 40Hz moet ik de curve wat verlagen, maar in 99% van de gevallen klinkt dit uitstekend.

Echter gisteren luisterde ik naar "Winter Songs" een album van Terje Isungset.
Vanuit zijn achtergrond in jazz en traditionele Scandinavische muziek heeft hij muziekinstrumenten ontworpen van niet-traditionele materialen, waaronder ijs.

In zijn album Winter Songs wordt gemaakt van instrumenten die uit ijs zijn gesneden en die etherische, natuurlijke klanken voortbrengen. De 'lage frequentievervorming' die u je kan waarnemen, is echter niet noodzakelijkerwijs een fout, maar vaak het diepe, resonerende gezoem van de ijsinstrumenten (zoals ijshorns en trommels) die zijn opgenomen in natuurlijke iglo's/ijskoepels, in wisselwerking met de akoestiek van die bevroren ruimtes, waardoor het een krachtige, soms fysiek voelbare subbass en organische, resonerende vervorming krijgt, in plaats van elektronische clipping.

Dit is een album bij uitstek om de kwaliteit van uw laag te testen :mrgreen:

Als je er dan een track moet uitkiezen dan is dat "Fading sun".
Die track zou een laagfrequente piek hebben bij 33,0Hz en dat klink hier dan net 'to much'. Vandaar dat ik tssen 20 en 40Hz wat wil afvlakken.
Ik wacht echter op die zogezegdde nieuwe firmware, want als Marantz dat filter inderdaad aanpastte, dan moet ik mijn DIRAC calibratie meetingen overdoen (en 12 keeer 12 speakers meten is nu niet iets dat op 5 minuten gedaan is).
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Citeer"baat het niet, dan schaadt het niet"
Waarom ik zou ik dus bewust afstoppen vanaf 25Hz?
Euhhh vanwege bovengenoemde redenen  :roll:

Maar zonder gekkigheid, je bent van een hoop gezeik af wanneer je die laagste frequenties eruit filtert en het klinkt dan ook nog eens een stuk strakker want

meer gecontroleerde conusuitslag
meer headroom versterker
meer SPL

minder vervorming
minder paneel resonanties, zo ook minder ongewenste resonanties in het algemeen.

Maar goed ieder zijn ding heh.

CiteerOmdat ik een DIP heb? Wel de kans zit er dik in dat we die allemaal hebben als we niet in Pure Direct spelen

OK we hebben allemaal ergens wel een dip maar So What als het toch naar je zin klinkt is dat toch allemaal prima.
Zelf maak ik er niet zo'n punt van en draai zelf zonder Dirac of iets dergelijks, alleen de center sub heeft een dsp en heb die zo aangepast dat de dip in het overnamepunt (50 Hz) van center naar sub wat rechtgetrokken is, en ja daar heb ik dus ook een afval van 25 Hz in gemaakt.

Het resultaat daarvan heeft forumlid Voorn onlangs mee mogen maken dus citeer ik hem maar even:
CiteerAls eerste hebben we een bluray van toto opgezet en daarmee kwam meteen de klasse van zijn center speaker naar boven, het geluid was erg groot echt fullrange. Als je kijkt naar het verschil in formaat tussen de fronts en de center kan je bijna niet geloven dat er zo veel en mooi helder geluid uitkomt die echt goed matched met de fronts je kan dus duidelijk merken dat de subwoofer mee speelt

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 11:11:10Euhhh vanwege bovengenoemde redenen  :roll:

Maar zonder gekkigheid, je bent van een hoop gezeik af wanneer je die laagste frequenties eruit filtert en het klinkt dan ook nog eens een stuk strakker want

meer gecontroleerde conusuitslag
meer headroom versterker
meer SPL

minder vervorming
minder paneel resonanties, zo ook minder ongewenste resonanties in het algemeen.

Maar goed ieder zijn ding heh.

In theorie heb je gelijk.
Maar 2 zaken...
  • Enerzijds zeggen jullie net dat onder de 25Hz geen zin heeft want waar zit die frequentie in. Dus mijn vraag is dan als die frequentie nergens in zit kan er geen ongecontroleerde conusuitslag zijn, geen impact op de headroom van de versterker of invloed op de SPL. Los van het feit dat ze fabrieksuit gemaakt is voor 12Hz (-3db) en niet dat ik hier probeer buiten de specs van de fabricant te gaan.
  • Nu heb anderzijds "meten is weten", en ik probeer niet eigenwijs te zijn, dus heb ik 2 verschillende curves toegepast in mijn DIRAC ART, één waar ik "Infra-bass Bypass" had op staan de andere uit en waar ik bij die laatste als laagste punt 25Hz had staan.
    Resultaat is dat ik nog altijd output had bij 12Hz.
    Echter als ik ging kijken naar Clarity was de 25Hz configuratie slechter tussen 100 en 200Hz...
    Nu ik kan ook op de subwoofer aanpassingen doen, ik heb ze daar herconfigureerd van 12 naar 20HZ en ipv 2 van de 3 poorten geblocked allemaal open. Dus ik ga eigenlijk de fysieke eigenschappen van de sub aanpassen.

Hier werkt het wel het cutten wel, "Clarity" is in het laag hier en daar een fractie (paar %) beter al kan ik hier niet zien wat het onder de 40 of was het 50Hz doet op dat vlak.

Ik ga deze config de komende dagen even testen en vooral zien of er verschil is bij films en zo ja in positieve of negatieve zin.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 15:30:02In theorie heb je gelijk.
Maar 2 zaken...
  • Enerzijds zeggen jullie net dat onder de 25Hz geen zin heeft want waar zit die frequentie in. Dus mijn vraag is dan als die frequentie nergens in zit kan er geen ongecontroleerde conusuitslag zijn, geen impact op de headroom van de versterker of invloed op de SPL. Los van het feit dat ze fabrieksuit gemaakt is voor 12Hz (-3db) en niet dat ik hier probeer buiten de specs van de fabricant te gaan.
  • Nu heb anderzijds "meten is weten", en ik probeer niet eigenwijs te zijn, dus heb ik 2 verschillende curves toegepast in mijn DIRAC ART, één waar ik "Infra-bass Bypass" had op staan de andere uit en waar ik bij die laatste als laagste punt 25Hz had staan.
    Resultaat is dat ik nog altijd output had bij 12Hz.
    Echter als ik ging kijken naar Clarity was de 25Hz configuratie slechter tussen 100 en 200Hz...
    Nu ik kan ook op de subwoofer aanpassingen doen, ik heb ze daar herconfigureerd van 12 naar 20HZ en ipv 2 van de 3 poorten geblocked allemaal open. Dus ik ga eigenlijk de fysieke eigenschappen van de sub aanpassen.

Hier werkt het wel het cutten wel, "Clarity" is in het laag hier en daar een fractie (paar %) beter al kan ik hier niet zien wat het onder de 40 of was het 50Hz doet op dat vlak.

Ik ga deze config de komende dagen even testen en vooral zien of er verschil is bij films en zo ja in positieve of negatieve zin.

Wanneer je een dip in het hoorbare bereik van zeg maar 25 Hz- 100 Hz 3 tot 6 db gaat rechttrekken dan kost dat in eerste plaats meer versterker vermogen en dan zal de woofer ook meer output moeten genereren, dus ook verder uitslaan waardoor deze op hoge volume sneller aan zijn X-max zit, nu kan je wel zeggen dat de fabrikant zegt dat 12 Hz -3db haalbaar is maar ze vertellen er niet bij met hoeveel SPL dat gepaard gaat en al helemaal niet met hoeveel vervorming.
Ze vertellen je ook niet hoeveel van hun versterkers en drivers defect gaan.

Om terug te komen op dat afkappen van 25 Hz bied je meer ruimte om daarboven te boosten met behoud van headroom, al zijn daar natuurlijk altijd grenzen aan.
Volgens mij word er ook niet beweerd dat er nergens frequenties onder 25 Hz zit maar wanneer je spreekt over echte instrumenten en muziekproducties daarvan dan zal je vrijwel nooit daar onder zitten, maar je kan natuurlijk ook liefhebber zijn van elektronische muziek zoals Food for woofers bijvoorbeeld maar ook daar heb je echt geen infrasone sub frequenties voor nodig om schoppen in de darmstreek te krijgen wanneer je luid speelt.

Je kan het ook zien als wat ze met car audio subs al jaren doen, namelijk een subsonic filter wat doorgaans word ingesteld in de range van 15-25 Hz variabel van 6 db octaaf tot wel 24 db octaaf, daat laatste geldt dan voor een 15 Hz subsonic filter.

Maar als ik jouw verhaal zo lees dan vermoed ik dat je denkt dat wanneer je filtert @ 25 Hz dat er daaronder niets meer is.

5.3.4

LG77C4

Stadium III

Pff waar maak je je zorgen over dip bij 20 hz , mijn gehoor laat het al lang niet meer toe om dat te horen
Geniet je nog wel van je muziek en films ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 16:34:57Wanneer je een dip in het hoorbare bereik van zeg maar 25 Hz- 100 Hz 3 tot 6 db gaat rechttrekken dan kost dat in eerste plaats meer versterker vermogen en dan zal de woofer ook meer output moeten genereren, dus ook verder uitslaan waardoor deze op hoge volume sneller aan zijn X-max zit, nu kan je wel zeggen dat de fabrikant zegt dat 12 Hz -3db haalbaar is maar ze vertellen er niet bij met hoeveel SPL dat gepaard gaat en al helemaal niet met hoeveel vervorming.
DIRAC corrigeert niks onder de 20Hz, toch zeker ART niet. Of ik nu op 12Hz 25db boost geef of gewoon 0, dan meet je exact hetzelfde als de ultraspnic opstaat in DIRAC.
De versterker van de sub staat hier op 25%, dus is hier ook de vraag in hoeverre ik hier limieten beriek qua uitslaan, X-max en vervorming.
Het volume is hier ook beperkt (appartement) dus als een film op 75db staat zal het veel zijn, neem dan dat bij het af en toe eens piekt naar 85db. Ik zie die woofer amper bewegen. één keer heb ik die woofer echt doen bewegen gewoon eens een test met de sub op 25% en de receiver even ver open had gezet, goed voor 119 db (slow C-meeting).

Ik heb dat ding ook al meer dan 15 jaar draaiende in de 12Hz configuratie.

Citaat van: TurboMarco op Gisteren om 16:34:57Maar als ik jouw verhaal zo lees dan vermoed ik dat je denkt dat wanneer je filtert @ 25 Hz dat er daaronder niets meer is.
Zoals het nu staat heb ik vanaf 18Hz gewoon niks meer. De hardware aanpassingen (filter + poort) van de sub samen met de instellingen in DIRAC heb ik vanaf 23Hz een steile duik naar 18Hz waar ik niks meet, daarna stijgt het iets, maar ik vermoed dat het floor noise is dat ik dan meet.

Wanneer ik de sub terug op 12Hz zet en 1 poort open, dan stijgt het van 18Hz terug richting 12Hz, maar de output ligt dan 10db onder dat van het beriek 200Hz-20000Hz.
In feite is hier een dalende curve van 20db bezig van 25Hz naar 12Hz.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op Gisteren om 18:51:11Pff waar maak je je zorgen over dip bij 20 hz , mijn gehoor laat het al lang niet meer toe om dat te horen
Geniet je nog wel van je muziek en films ?

Ik maak er mij totaal geen zorgen in hoor.
Het was gewoon iets dat ik vaststelde (en waar menig toch over vallen op het internet). Maar door die opmerking hier is de discusie onstaan over het wel of niet dempen onder de 25Hz.

Ik kan natuurlijk tevreden zijn met de default settings van DIRAC, al is een +6,8db voor de fronts in het laag gewoon veel te veel van het goede in mijn ruimte.

Maar ook dit "spelen met settings en peetingen" vind ik wel leuk, al had ik vandaag misschien beter mijn tijd gestoken in mijn valies maken. Nu dat gedoe is misschien ook wel deels mijn technische achtergrond en ben soms ook wel een perfectionist. Maar zo lang ik het leuk vind, waarom niet ;)

Hoe meer je er mee bezig bent hoe meer je ondekt en kan finetunen. Dat is nu gewoon een proces dat je doormoet als je dat extra eruit wil halen.

Ik kan je ook zeggen dat ik de voorbije 2 wkeen al meer muziek heb beluisterd dan de voorbije maanden samen.
Het is gewoon genieten om dat je meer details hoort door de toegenomen helderheid, het strakke laag en het toegenomen 3D effect die al niet slecht was met mijn Elysians.

Ook films geniet ik te volle teugen. Deze week onder andere Trol 1 & 2 gezien in Atmos op Netflix, en heb genoten van het geluid, vooral van het diepe laag die hier vaak aan bod komt.
Ik denk dat ik toch een film of 8 zag de voorbije 2 weken ;)

(PS. mijn oren horen zeker nog onder de 20Hz zelfs onder de 18... Heb ik toevallig deze ochtend getest door een sweep te doen via REW van 10 to 20Hz (en gezien ik op 18Hz meer dan 35db verlies heb) en toch geluid hoorde voor het stiller weet ik dat ik dus onder de 18Hz hoor).
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

Stadium III

Fijn dat je nog geniet !!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 19:15:35Ook films geniet ik te volle teugen. Deze week onder andere Trol 1 & 2 gezien in Atmos op Netflix, en heb genoten van het geluid, vooral van het diepe laag die hier vaak aan bod komt.
Ik denk dat ik toch een film of 8 zag de voorbije 2 weken ;)

Probeer dan ook eens de blu-ray U-571 (DTS-HD Master Audio) als je diep laag wil horen of de 4K blu-ray Fury (Dolby Atmos). Eerstgenoemde is een zeer goed audio opname met de duikscenes en dieptebommen. Vanmiddag nog maar eens U-571 gedraaid, nu voor het eerst met mn nieuwe Rotel amp combi. Geweldig, je vaart (duikt) gewoon mee.  HB
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2