"baat het niet, dan schaadt het niet"
Waarom ik zou ik dus bewust afstoppen vanaf 25Hz?
Omdat ik een DIP heb? Wel de kans zit er dik in dat we die allemaal hebben als we niet in Pure Direct spelen
Ik heb zonet REW terug geïnstalleerd en vlug enkele meetingen gedaan.
- in Pure Direct is de DIP er niet
- in Stereo met DIRAC uit is ze er wel
- in stereo met DIRAC ART is ze er ook
- op mijn tablet heb ik de MultiEQ app van Audyssey nog, en ik keek daar even naar de meetingen en ook daar is de dip er
Het lijkt er dus op dat Marantz een filter toepast die rond de 25Hz filtert. Alleen gaat de sub hier een stuk dieper waardoor ik terug output meet op 12Hz.
Ik plaats hier in bijlage ook een screenshot waar in het groen de meeting is in Pure Dierct en in het oker die van DIRAC Art.
Je merkt dat ik in Pure direct tss 30 en 250Hz echt wel te veel output heb (in de receiver staat ingesteld dat de sub mee doet in stereo, ik meen dat de cross-over op 60Hz stond).
Met DIRACT ART zie je dat ik de curve veel beter onder controle heb, enkel tussen 20 en 40Hz moet ik de curve wat verlagen, maar in 99% van de gevallen klinkt dit uitstekend.
Echter gisteren luisterde ik naar "Winter Songs" een album van Terje Isungset.
Vanuit zijn achtergrond in jazz en traditionele Scandinavische muziek heeft hij muziekinstrumenten ontworpen van niet-traditionele materialen, waaronder ijs.
In zijn album Winter Songs wordt gemaakt van instrumenten die uit ijs zijn gesneden en die etherische, natuurlijke klanken voortbrengen. De 'lage frequentievervorming' die u je kan waarnemen, is echter niet noodzakelijkerwijs een fout, maar vaak het diepe, resonerende gezoem van de ijsinstrumenten (zoals ijshorns en trommels) die zijn opgenomen in natuurlijke iglo's/ijskoepels, in wisselwerking met de akoestiek van die bevroren ruimtes, waardoor het een krachtige, soms fysiek voelbare subbass en organische, resonerende vervorming krijgt, in plaats van elektronische clipping.
Dit is een album bij uitstek om de kwaliteit van uw laag te testen
Als je er dan een track moet uitkiezen dan is dat "Fading sun".
Die track zou een laagfrequente piek hebben bij 33,0Hz en dat klink hier dan net 'to much'. Vandaar dat ik tssen 20 en 40Hz wat wil afvlakken.
Ik wacht echter op die zogezegdde nieuwe firmware, want als Marantz dat filter inderdaad aanpastte, dan moet ik mijn DIRAC calibratie meetingen overdoen (en 12 keeer 12 speakers meten is nu niet iets dat op 5 minuten gedaan is).