Op audio/video vlak is er de voorbije 10 jaar niks veranderd in de set.
Nu de speakers en de bronnen zitten in mijn budgetklasse toch bij de betere toestellen.
Receivers staan niet stil en evolueren continu, meer kanalen, nieuwe surround modes, betere Audessey en nu ook DiRac.
Ook HDAM's en DAC's verbeteren elke keer.
Dus na 10 jaar trouwe dienst mag er een andere komen. In 2017 wel gedacht aan de SR8012 en nadien de SR8015. Maar er is een mooie roadster (BMW Z4 gekomen) en een rondreis van een maand doorheen Centraal Midden-Amerika.
Zelfs na een volledige keuken renovatie zijn er centen genoeg zonder het spaarpotje aan te raken om de receiver te vervangen.
De keuze ligt bij een SR8500 en een Cinéma 40 (op 100€ na kosten ze evenveel), beiden een mooie korting omdat ze als 2de keus verkocht worden maar 100% werkend, onbeschadigd en volledige garantie.
Ik lig nog in 2 strijd, Ik heb het wel voor de looks van de c40 in het zwart, echter de zilveren SR8015 past wel bij mijn UD7006. Vreemd trouwens dat Marantz geen videobronnen meer verkoopt.
Het vermogen is niet direct een issue, de SR7008 kan mijn speakers aan, en heb hier nog de Rotel RB997 die ik terug kan integreren (wat ze eigenlijk al is sinds gisteren).
Het zal dus vooral op de audio prestaties neerkomen.
Een idee is, mocht er een C30 komen wel vrij snel te vernieuwen wat die zal wel beter zijn dan de C30 en de SR8015.
Maar komt die er? Waarom is het er zo stil rond?
En het niet gezegd dat ik de upgrade naar de c30 daadwerkelijk ga doen, en dan is de c40 wel een plus op gebied van de HDMI ingangen. Want kans bestaat dat ik er terug een decennia mee doe.
Waarom niet wachten als er niks aan makeert
1. Het besef dat er na 10 jaar serieuze verbeteringen zijn op receivervlak doet je beseffen dat de set naar een hoger niveau kan om nog meer uit de speakers te halen.
2. DTS-X Virtual en Atmos Virtual zijn dingen die ik wel eens wil proberen en misschien zelfs eens spelen met 7.1.2
3. Als ik iets in gedachten heb, wil ik het gisteren en niet morgen
4. Ik kan een mooie korting bekomen, wat bij een eventuele overstap naar de C30 kan zorgen dat ik niet teveel verlies bij een doorverkoop (of overname).