Afgelopen zondag was het dan zover; samen met moeders de vrouw naar Tilburg. Voor mij omdat ik een luistersessie bij Rob (Stadium) had, en voor vrouwlief omdat die deze trip naar Tilburg mooi kon combineren met een bezoekje aan een 'oud' studie vriendinnetje. Zo was dat dus mooi geregeld
Na een warm ontvangst bij Rob de set eens aanschouwd. Pracht van een Marantz AV Receiver SR7005 en een dijk van een alleseter Marantz UD5005), ook van Marantz. De speakerbezetting is compleet van Klipsch. Erg leuk dat ik William en Robert een hand kon drukken, inmiddels voor mij geen onbekenden meer. Het was voor mij overigens al weer een tijdje geleden dat ik in een heuse thuisbioscoop te gast was. Volgens mij was de laatste bij William. Persoonlijk is een thuisbioscoop niet mijn ding, maar eerlijk is eerlijk, dit is een beleving. Ik begreep van de kenners dat de ontwikkelingen door gaan, ondanks het feit dat de thuisbioscoop misschien haar hoogtepunt heeft gehad. En welnu, dan de set....
De set gaf een meest direct, sprankelend geluid met een goede scheiding der kanalen in stereo setting. Details worden voldoende de huiskamer in getoedelidokied. Ik moest wel even wennen aan het onderste laag. Deze werd goed aangezet, dat was iets wat ik niet echt gewend was. Uhhh Rob, speelt de sub mee? Nee, puur natuur, alles uit de vloerstaanders. Knap dat deze speakers dit kunnen bereiken, met uiteraard het akoestisch aspect niet uit het oog te verliezen.
Tussen de muziek en stukjes film door kwamen er worstenbroodjes op tafel, iets waar ik niet zo gek op ben, vandaar dat ik als eerste er al snel twee op had. Ik geloof dat William en Robert dit niet in de smiezen hadden!?
Waarvoor de set uiteindelijk voor bedoeld is, films beleven, is wat mij betreft gisteren ruimschoots waargemaakt. Wat een geluidsdruk, wat een dynamiek en wat een hoog volume zonder vervorming is haalbaar. Pffffffff, dit is echt een film beleven. Stiekum dacht ik steeds 'nee, niet uitzetten, net zo'n spannend stuk'. Je wilt blijven kijken, niet alleen omdat de film goed was, nee, de totale beleving, uhhh bioscoopbeleving was daar. Ik zat er middenin, hoorde links en rechts de effecten, een ware sensatie, zeker op hoog volume (arme buren). Soms was het schrikken, volgens mij doet de set dan wat hij moet doen. De combinatie van Marantz, Klipsch en Sharp is een goede, een hele goede match.
Rob, bedankt voor jouw gastvrijheid, lekkernijen en beleving van muziek en films!
En zo, na de vrouw opgehaald te hebben, begon de reis terug naar het Amersfoortse. Ik heb nog lang de effecten van The Transformers na horen galmen.........prachtig.......