Heb gisteren een extra verlours overgordijn erbij gekocht om de acoustiek te bevorderen van de wand achter de boxen .
In de oude situatie waren de gordijnen niet bepaald symetrisch opgehangen achter de boxen .
Voor de keukendeur hing eerst geen gordijn , dat stuk waar het om gaat is 1.50 meter breed.
Waar eerst het tweede gordijn ophield is aansluitend hierop het derde gordijn bevestigd doorlopend tot aan de rechter zijmuur .
Omdat de keukendeur een ruit heeft was deze dus extra gevoelig voor reflexie , de muur zelf een stukje minder .
Het is heel duidelijk te horen in de geluids weergave , ik heb steeds dezelfde cd gedraaid zowel met het nieuwe derde gordijn open en daarna direct weer dicht .
Met het gordijn open hoor ik dan duidelijk dat het de klankkleur killer laat klinken , het geluidsbeeld trekt ook wat meer richting 1 kant ( waar het gordijn dan open is ) .
Met het derde gordijn dicht worden vooral stemmen beter gecentraliseerd + dat ze natuurlijker klinken .
De plaatsing van muziek instrumenten is ook duidelijk verbeterd .
Het gehele geluidsbeeld is nu rechtgetrokken , nu hoor ik zowel links als rechts evenveel .
Het maakt de klankkleur ook duidelijk warmer .
Door minder reflexies ook meer rust in de weergave , dus kan de versterker ook weer wat harder zonder dat het vermoeid .
Al bij al de moeite waard .
En voor de kosten hoef ik het niet te laten .
Gordijn koste mij 72 euro + bevestigingsrail 15 euro en 2 euro aan pluggen .
Wat wel meteen opviel is dat de laagweergave ploteling te breed werd weergegeven , dit heb ik al eerder bemerkt aan mijn set als ik weer eens iets veranderd had .
Als ik iets verander aan de set moet ik meestal de indraaing van de boxen aanpassen aan de nieuwe situatie .
Zo ook nu dus , ik heb de beide boxen weer naukeurig uitgemeten en beide 1 cm ingedraaid naar binnen toe en de laagweergave was weer 100% in orde ( gecentraliseerd ) .
Als het laag te breed wordt weergegeven heb je geen nauwkeurige plaatsing meer en lijkt het alsof een contrabass kamerbreed wordt weergegeven en zodoende kun je deze niet nauwkeurig meer lokaliseren in de opname , en dat moet dus wel .
Met een optimaal gecentraliseerd laag kun je de plaats waar de contrabass stond tijdens de opname weer duidelijk lokaliseren .
Bij mij is de luidspreker opstelling hier helaas zeer gevoelig voor , zal wel met de woonkamer acoustiek te maken hebben .
Hier wat foto's met en zonder het derde gordijn .
hier de oude situatie zonder derde gordijn .
Met de salontafel die later verwijderd is .
En met mijn vorige Marantz SA11-S1 .
En met vorige audio rack .
hier de nieuwe situatie met derde gordijn die wel symetrisch is .
Zonder de salontafel .
Hier met de gordijnen open .
Groeten EDWIN B