Klopt helemaal wat je zegt.
De speakers zijn altijd de beperkende factor.
En ja,met een budget CD speler en versterker kun je tot grote hoogte komen.
Let wel dat je er een beetje kwaliteit aan hangt dus geen yokohama ding ofzo.
Ik las straks ook iets over meer controle met meer vermogen.
Het enige verschil tussen versterkers met meer vermogen is inderdaad het vermogen.
De zwaardere versterker zal meer clipvrij vermogen kunnen leveren, that's it.
Ik heb ondertussen meer dan 100 versterkers van uiteenlopende merken over de vloer gehad van een simpele Akai tot een peperdure Krell en Mark Levinson.
Ook kwam er een KR enterprise aan de beurt.
Het leuke is, een Marantz 1060 ''klinkt'' oftewel versterkt net zo goed wat ook de functie van een versterker is.
Niet meer en niet minder.
Wel gereviseerd uiteraard zodat er geen ouderdomsverschijnselen kunnen meespelen.
Natuurlijk zijn er verschillen te horen maar deze vallen reuze mee.
Ik blijf het nuance verschillen vinden en zou het soms willen omschrijven als timbre verschillen.
Dit uiteraard op verschillende speakers getest en binnenkort organiseer ik ook weer een vergelijkende test.
De uitslag zal op audiofreaks te lezen zijn.
Ik maak ook een lijst waarop de luisteraar de versterker op verschillende punten kan beoordelen.
Verder gaat mijn 1060 zich meten met oa een Accuphase welke een factor 10 meer gekost heeft.
Gaat het ding 10 x beter klinken?
We zullen zien.
Ook gaat het beest model 500 mee.
De test zal blind gedaan worden.
Voor mij is deze ''materie'' zo helder als het maar zijn kan.
Op het hififorum hebben ze dit soort testjes ook meerdere malen gedaan en de uitslag van één test was dat er geen verschil te bespeuren was tussen een ASR emitter van duizenden Euro's en een simpele Sony van een paar honderd Euro.
Bizar heh?!
Ga maar eens een keer direct schakelen met het volume binnen 1 db afgesteld, je zult versteld staan wat onze hersenen tijdens het af en aan koppelen met je doen.