sr4200 +2x visonik david set

Gestart door ron ala normaal, januari 20, 2009, 03:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

ron ala normaal

Even netjes voorstellen en eerlijk blijven natuurlijk.
Ron is de naam en nadat er stiekum een aantal keren op het forum is gespiekt pas geregistreerd redface

Met rooie oortjes een aantal topics gelezen en genoten,ondanks het feit dat ik er geen snars van snap :-D

Nu on topic :wink:

De bedoeling is om te gaan upgraden naar een mooi systeem,doelstelling in het jaar 2009 maar of het gehaald word ligt aan het budget.

Voor nu is het behelpen met wat er nu aanwezig is:
dv4500
sr4200
visonik david surroundset

En sinds kort nog een visonikset erbij.
Door een aantal punten zit ik hier toch met een paar vragen het laatste wat is wil is alles verknallen.

De versterker is bedoeldt voor 8 ohm speakers,de davids hebben 4 ohm.
In serie geschakeld zouden ze dan 8 ohm moeten zijn...klopt dat?
Zo ja..kunnen de niet afgeschermde speakers gewoon naast elkaar of hoort daar een minimale afstand tussen?
Het idee lijkt mij heel apart/cool 8-) maar is het in praktijk haalbaar?
2 gelijke actieve subs aansluiten en hoe?

Met deze info hoop ik dat het duidelijk is wat de bedoeling is :-)

groeten Ron





Stadium III

Dag Ron

Welkom op het Marantzforum !

Ik weet niet zeker wat je versterker gaat doen als je speakers in serie gaat aansluiten en vooral dat ze al 4 ohm zijn

Verder 2 actieve subwoofers is geen probleem

Je gaat vanuit je subwoofer pre out spiltsen en dan naar iedere subwoofer 1 kabel
Verder moet je er wel mee opletten dat de fase's juist staan en dan ze samen dus niet frequentie's gaan versterken of juist verzwakken
Advies daarin is eigenlijk 1 voor 1 inregelen dan allebij aan en beluisteren als het naar tevredenheid is

Suc 6 ermee

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ron ala normaal

bedankt voor je snelle reactie.

De reden om de speakers in serie te schakelen is om (als ik het goed begrepen heb) de versterker juist te ontlasten.
Daar zit dus gelijk de vraag.. redface

De phase bedoel je?
Er zit idd een schakelaar voor 0,phase en 180...geen idee hoe je dat moet regelen,is daar een topic o.i.d. van?

groeten,

Ron


Stadium III

Voor 2 subwoofers heb ik eigenlijk nog geen topic gemaakt

Ga verder maar eens een keer het forum doorspitten en dan kom je een heel eind!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marantz 81

#4
hier een plaatje om 2 speakers van 4 ohm aan te sluiten op 1 versterker uitgang zodat het 8 ohm wordt

rood is de +

je moet er wel rekening mee houden dat de versterker 4 keer zoveel vermogen moet leveren als met 1 speakers in 4 ohm

ron ala normaal

Citaat van: SB_Marantz op januari 20, 2009, 17:35:56
De fase inverteren?
Zie het nut daar niet van in eigenlijk.
Schakelaar uit laten staan.


Voor zover ik het begrijp heb je nu 2 complete speaker set's?

Klopt.
1 setje zoals het nu aangesloten heeft werkt prima,het klinkt voor mij super.
Met een upgrade in gedachten waarbij het hoogst waarschijnlijk van 5.1 naar 7.1 gaat uitkomen,probeer ik er nu achter te komen wat een goede keus moet worden.
En bij het zoeken ben ik begonnen met de speakers aangezien het niet de bedoeling is om die te gaan vervangen omdat ik er uiterst tevreden mee ben.
Daarbij een mazzeltje gehad,een hele set voor een heel zacht prijsje alleen de upgrade is er nog niet dus vandaar al die vragen. :-)
M'n bestaand setje wil ik "opwaarderen" als het VERSTANDIG is natuurlijk,anders sluit ik alleen de 2e sub aan.

Citaat van: Marantz 81 op januari 20, 2009, 17:33:57
hier een plaatje om 2 speakers van 4 ohm aan te sluiten op 1 versterker uitgang zodat het 8 ohm wordt

rood is de +

je moet er wel rekening mee houden dat de versterker 4 keer zoveel vermogen moet leveren als met 1 speakers in 4 ohm

Dank je wel maar wat ik begrijp uit jou uitleg is dat het dan NIET verstandig zou zijn voor de versterker?
(er werd mij namelijk verteld dat het de versterker zou ontlasten nl alles op 8 ohm)

Citaat van: Stadium III op januari 20, 2009, 16:53:04
Voor 2 subwoofers heb ik eigenlijk nog geen topic gemaakt

Ga verder maar eens een keer het forum doorspitten en dan kom je een heel eind!

Nog meer doorspitten?  clown1
Geloof me,ik doe m'n best :-)










TurboMarco

Allereerst welkom Ron.

Twee 4 Ohm luidsprekers op 1 kanaal in serie maakt idd 8 Ohm en dat is zeker aan te raden,wat uitgangsvermogen van de versterker maakt dit niets uit want meestal  is het uitgangsvermogen van  een versterker toch gespecificeerd op 8 Ohm ,en het zou ook nog zomaar kunnen zijn dat de luidspreker impedantie niet een lineair gedrag vertoond waardoor een enkele speaker toch nog onder de 4 Ohm uit komt ,dat wil dus zeggen dat 2 luidsprekers van 4 Ohm in serie normaliter op 8 Ohm uitkomt maar evt nog iets daaronder (bv 6 a 7 Ohm) ,iig niets om je zorgen over te maken.

Dat 2 niet magnetisch afgeschermde luidsprekers naast elkaar komen te staan heeft ook geen enkele invloed op je tv scherm zolang ze net als bij een enkele luidspreker niet te dicht op de tv scherm staan.

Om twee aktieve subs aan te kunnen sluiten heb je nodig een sub out op je versterker en een splitter voor je kabels naar de subs,is er geen sub out op de versterker voorhanden kan je de high level input van de subs gewoon paralel  op je speaker aansluitingen van bv je versterker aansluiten,de meeste subversterkers hebben een impedantie van ongeveer 45 K.Ohm op de high level dus je versterker zal dat niet merken.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

ron ala normaal

zowiezo iedereen bedankt voor de reacties van iedereen al snapte ik ze niet allemaal  :wink: (bedankt stadium :lol:)

@ marco:
Dank je wel voor de heldere uitleg en voor het wegnemen van m'n twijfels,het leest heel fijn om te weten dat alles geen schade kan veroorzaken.
Wat betreft de afstanden van de speakers( niet afgeschermd),bedoelde ik de afstand tussen de speakers zelf,ze komen namelijk niet in buurt van de tv te hangen.

Voor deze topic zou dit de laatste vraag zijn,verder is alles duidelijk:D

(en moet ik stadium's advies op gaan volgen..scrollen door het forum :lol:)
Upgrade moet gaan worden..sr5003..sr6003 of de sr7300.. clown1

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

ron ala normaal

nee dank je,
Die voldoet niet aan de eisen wat betreft full hd wat m'n scherm aankan.

Ik wil er best over babbelen hoor,maar dat maakt het hier behoorlijk off-topic :lol:


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

De discussie over fase van subs heb ik afgesplitst en is nu >>>hier<<< te lezen!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

ron ala normaal

#12
Citaat van: Stadium III op januari 23, 2009, 07:24:41
Hoezo dat niet ?


Babbelen in een nieuwe topic,dan blijft het voor iedereen overzichtelijker toch?
bv zoiets?       http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2884.0.html

ron ala normaal

Even een aanvulling..

Op de sr4200 was de dubbele set een verruiming,op de sr6003absuluut niet!

Alle sats (4ohm) aangesloten op enkele basis op de sr6003 en een pracht geluid...sats in serie gekoppeld was  als resultaat,even een woordspeling gebruiken :wink:..2x niets violent1

Waar het precies aan ligt weet ik niet (ben geen techneut :wink:) maar 7 enkele sats+subs klinken beter dan 5 dubbele+subs.
Heeft het misschien te maken dat ze in serie gekoppeldt waren?
Voor mij maakt het niet meer uit,maar misschien dat meerdere mensen hier mee lopen te "sukkelen"?

Ron

Stadium III

Volgens mij heeft niemand zoiets als jij hier op het forum

Verder 2 subwoofers gebruiken is altijd wel lekker !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4