beste forum leden. als bezitter van enekele marantz apparaten (cd5001, dv4500 en sr4500) lees ik uit interesse zo nu en dan de berichten op dit forum.
heb me nu geregistreerd omdat ik zelf met een "probleem"(groot woord) zit.
sinds enige tijd is er op de R surround speaker van de sr4500 (4jr oud) een ruis hoorbaar. vooral als er geen muziek of film wordt gedraaid valt dit op. het is niet overdreven hard, hoorbaar binnen +/- 30 cm
afstand.je moet dus echt met je hoofd op een kleine afstand, gericht luisteren wil het opvallen . het nivo is niet gelijkmatig er zit af en toe een soort "hikje" in.
het schakelen tussen verschillende bronnen maakt geen verschil. draaien aan de volume knop ook niet, het nivo van de ruis blijft hetzelfde.
mijn 2 front speakers, de center en de L surround speaker zijn stil, niets te horen.
ik heb gechekt of de speaker goed is aangesloten (dus de + en -) ik heb op de desbetreffende aansluiting een andere kabel en speaker aangesloten, ook hierbij was dezelfde ruis te horen. ook heb ik in de setup het nivo van de speakers weer afgesteld (met de test toon) ook dit maakte niets uit.
op zich is de receiver nog goed te gebruiken, maar ik ben wat pietlutiig in die dingen. het was er eerst niet, en ik wil het weer in de oude (perfecte) toestand hersteld hebben.
ik sta dus op het punt de receiver weg te brengen om te laten nakijken/repareren, maar.....
misschien zie ik wat over het hoofd of is er iets wat ik zelf nog kan proberen.
heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn, en zo ja, wat zijn dan bij benadering de vermoedelijke kosten?
alvast bedankt voor de reacties. (ps: ik ben niet erg technisch onderlegd,gewoon een doorsnee audio liefhebber)