Nieuwe luidsprekers

Gestart door Dennis E36, december 31, 2008, 22:17:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik zie op Marktplaats vaak ook verschillende Tannoy modellen staan met 10" en 12" DC's in verschillende uivoeringen qua kasten, maar heb absoluut geen beeld van de verschillen. Heb dan ook alleen maar ervaring met mijn sixes en ben een keer bij Bert geweest en geluisterd naar grote staalgrijze (studio?) monitoren met een grote DC en 2 basreflexpoorten onderin. Bovenop stond een supertweeter en het klonk inderdaad geweldig.

De kleinere versie ervan staat dacht ik ook wel op MP te koop.

Zijn deze speakers nu heel anders qua geluid dan bv de Saturns van Dennis? Kortom, ik wordt niet wijs uit de verschillende modellen, maar ik zou er wel meer over willen weten.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

er is duidelijk te horen dat elke Tannoy uit hetzelfde nest komt.
maar toch ze klinken allemaal net even anders...
vooral vanaf 12" is het een wereld van verschil, zo hoort het gewoon te klinken.
en de 15" is echt kwijlen! zelfde als de 12" alleen gaat de 15 nog even een stukje dieper door, met een druk in de aanslag van de drums waar je echt van staat te kijken....
maar een speakers klinkt zoals hij bekast is, en de kasten van Tannoy zijn doorgaans niet van spaanplaat...
daarbij heeft elke DC een flinke magneet en zijn dus asosiaal zwaar belastbaar....
ook een voordeel van de grotere speakers, die 12" die hier staan hebben een gevoeligheid van 97db.
ze doen het dus met heel weinig vermogen al goed, maar kunnen ook op grote vermogens met gemak spelen.

Frits Denon

Als ik dan iets zou willen zoeken als vervanging van mijn sixes, wat zou je dan adviseren om naar te kijken?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

tja dat is toch moeilijk..
grote zijn vrij prijzig, ook 2ehands.

http://link.marktplaats.nl/220283996
http://link.marktplaats.nl/219950045  clown1
maar dit is bv wel erg mooi hoor...

http://link.marktplaats.nl/220074849

voor als het echt hard moet...  HB


zelf heb ik de sensys dc1 en dc2 en de center gehad, (dc2 staan nu als surrounds) en dat vind ik zelf ook gewoon ontzettend mooie speakers...
de 12" is een stuk strakker, maar een vergelijkbare sound.
sterker nog, me vader heeft 5x mercury mx1 (zonder DC dus).
qua karakter zit het allemaal in het zelfe vlak.

het is ook maar net wat voor eisen je eraan stelt.
en wat je niet hebt (gehoord) kan je niet missen ook....

Frits Denon

#19
Als ik zo naar de prijzen kijk maar even wachten op een witte raaf en tevreden blijven met mijn Sixes. Het moet wel een hobby blijven nietwaar?

Op MP staan Tannoy T-225 Mayfair http://link.marktplaats.nl/218599365

Of dit? Tannoy Dorset T-185 http://link.marktplaats.nl/217243601

Lijkt op het oog hetzelfde, zal wel niet zo zijn?


Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

deze twee heb ik zelf nog nooit gehoord..... 
de sixes ook niet trouwens, Saturn wel.
ik heb de 15" Saturn Sub, swingt aardig als die in combinatie met de 12" dc's bijgezet wordt.
zelf heb ik PA-speakers van Tannoy gekocht om te verbouwen zoals ze bedoeld zijn.
12" DC 150-liter intern volume,met dubbele poort van 10cm bij 20cm..  8-) (groot!)
maar dat is even op een zijspoor gezet ivm de aanschaf van een beamer met toebehoren.
nu gaan ze tot de 50hz, maar wel met 0db...  :wink:
de bedoeling is dat ze straks tot zo'n 30hz gaan.
zo heb ik de kosten nog een beetje in de hand zegmaar..

maar nu is het me al helemaal duidelijk, die DC moet groot!!
wat een genot, nu ook Jazz FM...
en gewoon genieten!

Frits Denon

De Mayfair en de Dorset hebben 10" DC's en een passieve 10", zover ik kon ontdekken. Lijken me ook meer op thuisgebruik gericht dan de monitoren.
Bij een monitor heb ik altijd het idee dat die niet zo ingericht zijn voor een goede basweergave, dan moet inderdaad de kast groter worden of je vult het aan met een passieve radiator.

Zal hier nog eens wat onderzoek naar doen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Dennis E36

@ Marvin: welke van de saturn heb jij zelf beluisterd (S6 / 8 /10)?
Wat was jouw ervaring met de Saturn?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marvin

S10 en de S8 heb ik gehoord..
s8 bij iemand thuis toen ik wat van MP had gekocht..
die gozer woonde best groot en de s8 verdween een beetje in de kamer..
die had duidelijk de s10 nodig...  :-D
die heb ik in de winkel eens gekieteld.
maar ja, dat was dus in de akoestiek van een winkel.
niet geheel onaardig moet ik zeggen, maar wel erg aangezet in het laag.
iets wat wel voor de hele Saturn reeks geld eigenlijk, komen ook uit het tijdperk dat het allemaal gekleurd moets zijn qua geluid en dan ook nog het liefst in combinatie met die 15inch subwoofer (die op de behuizing en versterker na hetzelfde is als de studio sub van Tannoy, een beest!)
niet de meest neutrale Tannoy in ieder geval.

@Frits.
je kan niet zomaar de kast groter maken en er pasieve radiator in frotten en denken dat het goed komt hoor!
en een pasieve radiator doet hetzelfde als een bassreflex, de lage tonen verder laten doorlopen door gebruik te maken van de eigen resonatie freqentie van de poort of de radiator..
wat eigenlijk weer hetzelfde doet als een hele grote gesloten kast..
zijn allemaal hulpmiddelen om tot hetzelfde doel te komen.
dat is zoiezo de hele luidspreker wereld in een notendop, allemaal op elkaar gestapelde compromisen om een zo strak mogelijke weergave te bewerkstelligen...

voor het voorbeeld, ik zou de speakers ook gesloten kunnen uitvoeren.
enkel moet het interne volume dan geen 150liter zijn om tot een weergave van 30hz (0db) te komen,
maar de gesloten kast zou 280liter moeten worden (ongeveer).
ook kan je kiezen om de kast gesloten te houden en het interne volume op 200liter te houden,
dan moet je de speaker met veel dempingmateriaal laten denken dat hij in een veel grotere kast zit..
zoals gezegt allemaal compromisen.
een speaker hoort gewoon groot voor een grootse weergave, is hij klein en gaat hij toch heel diep?
dan zijn er lapmiddelen gebruikt om de speaker het idee te geven wel in een groot huis te wonen...

en over de 12" PA dualconcentrics, daar komt nu al een gruwelijk laag uit.
vergeet ook niet dat deze kasten ook al een intern volume hebben van bijna 80 liter.
meer dan de zuiltjes die ze doorgaans uitbrengen,-en gemaakt zijn om grote ruimtes gevuld te krijgen (+300mensen)
vaak wordt er aangegeven dat een speaker tot bv 36hz gaat en daarna een snelle (natuurlijke) afval heeft.
veelal is die 36hz al met een verzakking van 6db gemeten.
de (PA) speakers van Tannoy worden eerlijker gemeten..
vanaf het moment dat er geluidsdruk verlies is is dat voor Tannoy de frequentie weergave..
de 50hz die opgegeven is komt met die andere meting onder die 36hz, enkel met iets van -4db. maar zo geeft Tannoy het niet op.
daarbij is Tannoy denk ik één van de meest eerlijke merken aangaande specificaties.
zeker in de PA wereld.



gr Marvin.

Frits Denon

#24
Interessante en leerzame info Marvin, dank voor de uitleg.

Maar geef je hiermee nu ook aan dat dit soort speakers ook heel geschikt zijn voorhuiskamer weergave? http://link.marktplaats.nl/216071697

Of dit?  http://link.marktplaats.nl/220598910

Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

je linkjes doen het hier niet, tenminste...
de artikelen staan niet meer op MP.

in princiepe verschilt een PA speaker niets met een HiFi speaker,
het is een kast met een luidspreker erin en een filterwerkje.
PA hoeft niet mooi te zijn dus hoeft het uiterlijk geen weergave beperking te zijn.
veelal zwaarder te belasten door de nog grotere magneet...
maar in princiepe het zelfde als een hifi speaker, iets agressiever afgefilterd kunnen ze wel zijn..
wat feller in het hoog dus, maar dat is vanwege de grote ruimtes die ze moeten vullen met detail..
ik heb zelf mazzel, het filter is zo afgeregeld zoals ik het nodig heb voor mijn ontwerp.
vergeet niet dat het niet makkelijk is om even een kast te maken voor zo'n luidspreker.

ik gebruik 3cm dik MDF met 5 bracings per speaker, het geheel moet namelijk zo stijf mogelijk zijn.
anders gaat de kast mee resoneren en gaat het geheel dus een eigen geluid maken. en dat willen we niet..
de kasten worden ongeveer 80kg per stuk zonder driver en demping ed (loodbitumen)..
daarbij kan je niet zomaar even een maat uit de lucht trekken.
een speaker heeft een aantal waarden, vanuit die waarden die door de fabriek (Tannoy doet dit NIET) zijn vast gesteld en vrijgegeven zal je een ontwerp moeten gaan maken..
hier heb je veel verschillende programma's voor en is zelfs voor de ervaren bouwer niet altijd een zekerheidje dat het goed klinkt. iets wat op papier goed is hoeft dat dus niet te zijn in je luisterruimte.
zelf heb ik me beperkt tot het idee van de engineur van mijn drivers, Alex Garner van Tannoy UK.


maar het is een leuke bezigheid...

Marvin


Marvin

en ja, ik denk dat je helemaal gruwelijk gek wordt van het detail en de stakke bass....
die eerste heeft een rendement van 108db geloof ik...  8-)

Marvin

zijn ook nagenoeg dezelfde als die ik thuis heb staan, de drivers dan.
ik heb gewoon 1 driver per kast...





dit zijn ze...

Frits Denon

Citaat van: Frits op januari 11, 2009, 13:03:50
Interessante en leerzame info Marvin, dank voor de uitleg.

Maar geef je hiermee nu ook aan dat dit soort speakers ook heel geschikt zijn voorhuiskamer weergave? http://link.marktplaats.nl/216071697

Of dit?  http://link.marktplaats.nl/220598910

Groet,
Frits

Linkjes waren laatste cijfers weggevallen, doen het nu wel....
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4