Afstellen speakers: automatisch of handmatig???

Gestart door jackflash, december 26, 2008, 23:48:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Hallo,
Zoals jullie merken heb ik nog niet zo lang een nieuwe home cinema set, dus ik barst van de vragen. Nu het volgende: ik wil de speakers zo nauwkeurig mogelijk afstellen, zodat het geluid aangepast wordt aan de ruimte waarin mijn set staat opgesteld. Hiervoor heb ik de auto afstelling i.c.m. de microfoon (Audyssey )gebruikt. Op zich werkt dat prima. Alleen zie ik dat de afstanden van -met name de surround speakers en de sub- niet helemaal nauwkeurig worden weergegeven. Enkele vragen:
1. Moet ik achteraf uberhaupt afstanden gaan wijzigen, of 'verklooi' ik dan alle berekeningen die het auto systeem heeft uitgevoerd?
1. Als ik de afstanden achteraf -manueel- aanpas, stelt het systeem de vertragingen dan automatisch bij?
2. Bij de sub gaat het auto systeem falikant de mist in (of is dat juist de bedoeling??): de sub staat in werkelijkheid op 3.5 meter, het systeem geeft aan: 1m20. Verder zie ik dat bij de speakerinstellling van de sub ''-12DB'' staat. Als ik de afstand manueel wijzig naar de juiste afstand, wordt dan ook het aantal DB, overeenkomstig aangepast, of staat dit er los van?
3. De surround speakers zijn in principe 'small'', echter het auto systeem geeft aan ''large''. Is het een probleem als ik deze naar ''small'' terugzet, of moet ik daarvan afblijven?

Alvast dank voor de reacties....


Michel

Marvin

gewoon even een rolmaat pakken en de afstanden handmatig meten en invoeren...
handmatig aangeven welk formaat speakers hij aanstuurd.
en dan handmatig de decibellen corrigeren, liefst met een DB-meter...

als je iets veranderd wordt er verder niets aangepast, een verandering heeft dus enkel invloed op datgene wat je zelf op dat moment veranderd.

jackflash

Maar je zegt dus eigenlijk dat afstanden veranderen na de auto installatie, geen effect hebben?

Marvin

het veranderen van de afstand onthoud hij wel, hij past daar enkel niet de db's op aan...
dat zal je handmatig zelf moeten doen.

wat je zelf doet, doe je meestal beter.....  :wink:

Stadium III

Citaat van: jackflash op december 26, 2008, 23:48:40
Hallo,
Zoals jullie merken heb ik nog niet zo lang een nieuwe home cinema set, dus ik barst van de vragen. Nu het volgende: ik wil de speakers zo nauwkeurig mogelijk afstellen, zodat het geluid aangepast wordt aan de ruimte waarin mijn set staat opgesteld. Hiervoor heb ik de auto afstelling i.c.m. de microfoon (Audyssey )gebruikt. Op zich werkt dat prima. Alleen zie ik dat de afstanden van -met name de surround speakers en de sub- niet helemaal nauwkeurig worden weergegeven. Enkele vragen:
1. Moet ik achteraf uberhaupt afstanden gaan wijzigen, of 'verklooi' ik dan alle berekeningen die het auto systeem heeft uitgevoerd?
1. Als ik de afstanden achteraf -manueel- aanpas, stelt het systeem de vertragingen dan automatisch bij?
2. Bij de sub gaat het auto systeem falikant de mist in (of is dat juist de bedoeling??): de sub staat in werkelijkheid op 3.5 meter, het systeem geeft aan: 1m20. Verder zie ik dat bij de speakerinstellling van de sub ''-12DB'' staat. Als ik de afstand manueel wijzig naar de juiste afstand, wordt dan ook het aantal DB, overeenkomstig aangepast, of staat dit er los van?
3. De surround speakers zijn in principe 'small'', echter het auto systeem geeft aan ''large''. Is het een probleem als ik deze naar ''small'' terugzet, of moet ik daarvan afblijven?

Alvast dank voor de reacties....


Michel

Idd alles wat je veranderd kan de automatische instellingen veranderen en dan is de meting niet helemaal correct meer

Bij je subwoofer kan de afstand verkleind zijn dit om de fase goed te krijgen
Eigenlijk hoor je dit zelf te doen met de subwoofer
Als de subwoofer -12db staat hoe hard heb je dan het volume achter op de subwoofer ingesteld ?

De surround speakers welke zijn het en tot hoever lopen ze door ?
Hierbij kan in de meting altijd verschil in ontstaan
IK heb hier alles op large staan omdat ik dat zelf mooier vindt
Als ze naar small gaan en er is eeen crossover van 80 hz geselecteerd gaat vanaf de 80 hz alles naar de subwoofer
Mocht je ze op large zetten blijft de subwoofer onaangesproken

( de subwoofer wordtwel altijd aangesproken als de bassmix op both staat )
Op Mix gebruik je alleen de subwoofer als alles op large staat en als je 5.1 afspeelt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

jackflash

Achterspeakers zijn tannoy revolution signatures, (DC6), geen hele kleine surrounds (maar zijn toch kleiner als de fronts). de crossover frequency volgens de handleiding van deze speaker is 1.8kHz, en de frequency response  is 46kHz - 35kHz.

wat betreft de subswoofer: zowel aangesloten via neutrix als LFE. Volume staat ongeveer half open (driekwart voor LFE, half open voor High level), crossover staat op sub zelf ingesteld op circa 40

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v