Dubbele bekabeling

Gestart door Totofan, november 02, 2008, 14:23:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Totofan

Heeft het zin om tussen mijn versterker, de PM7001, en de luidsprekers, dubbele bekabelig aan te brengen.
In het schema staat dat het wel kan, of heeft het alleen zin als je een eind/voorversterker gebruikt?
En wat is het verschil kwa geluid, en hoor je verschil?
Ik gebruik geen eind/voorversterker.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

HiFi gek

Volgens mij bedoel je hiermee    bi-wire

Dan lopen er vier aparte kabels naar iedere box , dus 2 maal min en 2 maal plus .
Ik denk dat je dit bedoeld .


Groeten  EDWIN  B

Totofan

Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Ik heb nu zo'n 2 jaar met biwire gedraaid. Wel eens met/zonder brugjes ertussen, ook wel eens op 1/2 biwire  (brugjes ertussen en maar 2 vd 4 kabels aansluiten). Elke keer als ik iets veranderde hoorde ik ook verschil :angel:

Maar als je dan een paar uurtjes luisterd klinkt het allemaal hetzelfde... totdat je weer wat veranderd :wink:

Vorige week heb ik m'n biwire in tweëen gesneden en de banaantjes weer opnieuw aangesoldeerd: nu luister ik single wire en past de kabel achter de plint (wens van echtgenote, lees opdracht  HLP :-D) en het klinkt nog steeds net zo goed! en misschien zelfs wel beter... Nog strakkere bas, meer lucht om de stemmen en vooral één vervelende stem minder :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Vlearmoes

Aansluiten met 1 kabel op speaker met 2 ingangen (bruggen van + naar +      en - naar - )


Sluit dan de plus + op de onderste plug van je speaker (lage tonen) en de min op de bovenste pluggen (hoge tonen)

LET OP; ook de bruggen moeten anders !!!!!

de gedachte hier achter is; de eerste signalen komen aan bij de lage tonen  die minder snel zijn !
het signaal verlaat de speaker bij de hoge tonen
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Roland65

Hé Vlaermoes.

Natuurlijk meteen achter mijn speakers (Mission M35) gedoken om dit te proberen!
Meteen al een vraagje over je aansluittip. Je zegt dat de bruggen ook anders moeten.
Bedoel je daar mee anders dan + bij + en - bij -?
Mijn terminals (hi/lo) zitten naast elkaar en de bruggen zitten volgens mij al op de goede plek, + bij +, en - bij -.
De banaanstekkers op jouw manier aangesloten en een klein luistertestje gedaan.
Dire Straits - Far Away.
Het leek alsof het laag wat rustiger was; minder "warrig". (altijd lastig om te omschrijven wat je hoort :-P)
Heb jij deze ervaring ook; zou dit moeten kloppen met het idee achter deze manier van aansluiten?
Of denk ik dat ik dingen hoor?
Voorlopig laat ik het even zo zitten en dan weer een keer terug wisselen om te vergelijken.
Ben benieuwd!
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Vlearmoes

Sorry   de bruggen moeten natuurlijk altijd van + naar + en van - naar min  :roll:

ik moest ze hier op mijn kef`s omdraaien vanwege de vorm van de bruggen !

Mijn speakers staan nu bi-amped aangesloten (en dan werkt vorige tip niet meer)

In eerdere tests heb ik bovenstaaande tip zeker toegepast en gaf destijds ook een verbetering  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

gerard

De laatste posten zijn een beetje off-topic maar daar doe ik ook even aan mee..

Citaat van: Vlearmoes op november 09, 2008, 22:10:49
...
Sluit dan de plus + op de onderste plug van je speaker (lage tonen) en de min op de bovenste pluggen (hoge tonen)
...
de gedachte hier achter is; de eerste signalen komen aan bij de lage tonen  die minder snel zijn !
het signaal verlaat de speaker bij de hoge tonen

Bij mij was dit niet de beste oplossing.

Ik snap je redenatie wel maar zelf heb ik het gevoel dat je vooral naar het midden en hoog (is je gehoor het gevoeligst) zo weinig mogelijk extra overgangen moet aanbrengen, dus zet ik de + en - liever op de hoog sectie.
De laagsectie gaat dan via de brugjes.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Vlearmoes

Op de door mij genoemde versie;
wordt het signaal al voor een groot deel ontdaan van de lagetonen   vervolgens kont het bij de tweeter en die filterd er de laatste beetjes uit .....dus een schoner signaal die tweeter aansturen

Ook is de afgelegde weg van het signaal korter  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

gerard

Citaat van: Vlearmoes op november 10, 2008, 14:53:36
Op de door mij genoemde versie;
wordt het signaal al voor een groot deel ontdaan van de lagetonen   vervolgens kont het bij de tweeter en die filterd er de laatste beetjes uit .....dus een schoner signaal die tweeter aansturen
:-D :-D

Mooie gedachtengang maar werkt het in de elektro ook zo?  :-)

De spanning verdeeld zich over de beide + polen van je speaker, het brugje is toch geen filter?
Hooguit een extra weerstand..

Zowel hoog als laag krijgen het volledige signaal aangeboden.
Dus gaat het volledige signaal naar de beide delen van het filter. Pas daar vind de scheiding plaats.

(Als ik het mis heb.... roept u maar)

Citaat van: Vlearmoes op november 10, 2008, 14:53:36
Ook is de afgelegde weg van het signaal korter  :roll:

Volgens mij is 'ie juist een brugje langer ipv korter  :angel:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Totofan

Ik heb de wisseltruc ook geprobeerd, maar in de bovenste klink het beter, maar dat is mijn mening
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Slashhead

Ik denk dat jullie vooral het verschil horen van de invloed van de bruggen die achterop een bi-wire speaker zitten. Het is soms beter deze bruggen eraf te halen en te vervangen door een stukje speakerkabel waarmee je de box aangesloten hebt. Dit scheelt denk ik al heel wat meer.

Totofan

Citaat van: Slashhead op mei 30, 2009, 19:49:06
Ik denk dat jullie vooral het verschil horen van de invloed van de bruggen die achterop een bi-wire speaker zitten. Het is soms beter deze bruggen eraf te halen en te vervangen door een stukje speakerkabel waarmee je de box aangesloten hebt. Dit scheelt denk ik al heel wat meer.

Ik heb de bruggen ook vervangen door speakerkabel, en dat bevalt prima.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes