Verschil in condensatoren/elko's

Gestart door HAL9000, oktober 24, 2008, 14:18:56

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Een ieder die ik erover gesproken heb deelt dezelfde mening.(4 mede techneuten)
Maakt mij verder niets uit maar ik pas geen FC/FM in de signaalweg toe.

Heb het uiteraard wel geprobeert maar ze zijn er snel weer uitgehaald.
Het was zelfs op de scope zichtbaar!

Een mooie tegenhanger van de FC is de cerafine van Elna.
Muffe elco.  :-D

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Daar geloof ik niets van, laat die mensen hier spreken.
En toon op foto's dat het zichbaar is op de scope.
anders word deze stelling niet ontvankelijk verklaard  clown1

Hier is zo'n test, lees even wat er bij rubycon staat.  :-o :-o :-o :-o :-o

http://tech.juaneda.com/en/articles/electrolyticcapacitors.html

CiteerIt presents a very low ESR but sonic restitution is poor, very clear and bright. This device is not interesting for audio.

Citeervery clear and bright.
Schel?? en fel tegerlijkertijd.   shutup

panasonic FC
CiteerI put this device on the test to compare same capacitors with different isolation. Higher isolation introduces less DA (Dielectric Absorption). It is as pleasant as 50V device with more linearity and less coloratura.

Erg goed en kleurt niet.  :wink:
gebruik jij inderdaad maar gaan panasnonic FC FM e.d.
Doe ik het in grote getalen wel.  :lol: :lol: :lol:

CiteerStandard capacitors (like Sprague) still good choice for standard audio devices. It sounds better than inadequate low ESR capacitors.

This test confirms good reputation of Panasonic FC. It is the best no-audio grade capacitors.

Audio grade capacitor (Elna, Black Gate) sounds better than all over. Theses devices are designed for high end audio.

Ik ga geen blackgate en elna gebruiken, is duidelijk dat elna niet bevalt. Aangezien het vaak verrot(schimmel en al) is. Blackgate is behoorlijk aan de pijs.....  :no:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Testen zijn altijd subjectief!  :schater:

Zoals ik al zei: Ik doe wat ik het meest geschikt acht, niets meer en niets minder.

Die andere techneuten komen niet op dit forum.
Vraag het KT maar.  :-D :-D :-D

Wat betreft het andere commentaar: Jij zoekt het toch altijd zelf uit?  clown1

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 16:05:09
Zoals ik al zei: Ik doe wat ik het meest geschikt acht, niets meer en niets minder.

Die andere techneuten komen niet op dit forum.
Vraag het KT maar.  :-D :-D :-D

Wat betreft het andere commentaar: Jij zoekt het toch altijd zelf uit?  clown1

Grappig dat je meneer de Waal noemt, die heeft het als eerst gezegt om structureel FC en FM te gebruiken.
Jij kwam met lekkend ELna aanzetten:
CiteerZoals ik al zei: Ik doe wat ik het meest geschikt acht
Inderdaad is elna het beste voor klassiek marantz, aangezien het toen ook elna gebruikte dat lekte.
Ze gebruikte toen ook matsusta dat bij de (-) pool steeds doorsloeg maar panasonic Nu is heel wat netter en hoogwaardiger.  clown1

Overigens kijk je weer over de geposte(gepubliceerde) informatie heen.

SB_Marantz

Je haalt een aantal dingen aardig doorelkaar.
KT heeft nooit gezegt dat hij FC/FM in de signaalweg plakt maar alleen in power supply's en als ontkoppel elco.

Je laat het ook voorkomen dat ik Panasonic kwalitatief een slecht product vind.
Integendeel zelfs!
Het gaat om de toepassing!

Panasonic heeft trouwens andere types die je keurig in de signaalweg kunt gebruiken.  clown1
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 16:14:20
Je haalt een aantal dingen aardig doorelkaar.
KT heeft nooit gezegt dat hij FC/FM in de signaalweg plakt maar alleen in power supply's en als ontkoppel elco.

Je laat het ook voorkomen dat ik Panasonic kwalitatief een slecht product vind.
Integendeel zelfs!
Het gaat om de toepassing!

Panasonic heeft trouwens andere types die je keurig in de signaalweg kunt gebruiken.  clown1

Structureel! heb ik het over.

Nogmaals zie de gepubliceerde informatie.

KT heeft zo zijn eigen mening, en dat was dat hij BC 136 (lijn philips) en panasnonic FC eventueel ook FM erg hoog achtte voor audio toepassingen. Laat staan voedingen e.d. FC en FM worden erg vaak door panasnonic zelf in computer moederboarden verwerkt als SMD(types).
Ik heb liever dat KT even zelf hier spreek.

SB_Marantz

Wat hebben moederborden hiermee te maken?  :lol:
Het gaat om audio toepassingen!

Bel je KT toch even?
Ik heb hier uitgebreid met hem over gesproken.
Je kunt nog wel wat leren van de beste man.  :wink:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 16:22:05
Bel je KT toch even?

Waarom moet ik KT bellen? Kan je er zelf niet uitkomen?  :schater:

als je niet weet waarom ik moederboarden erbij haald raad ik je aan om meer cursusjes te volgen.  :-D
Ik zal je een paar hints geven: stabiel, ic's,ripple current,extreem.  :schater:

Ik denk dat ik genoeg heb gedaan om te bewijzen dat panasnonic Fc overall gebruikt kan worden.
Ipv rubycon met toch vrij slechte eigenschappen.

SB snel naar de SAE!!  :wink: veel succes. 

SB_Marantz

Ik hou niet van zelfingenomenheid, bah.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thom

Citaat van: HAL9000 op oktober 24, 2008, 16:27:32
Waarom moet ik KT bellen? Kan je er zelf niet uitkomen?  :schater:

ik weet niet wrm jij denk dat dit grappig is, jij bent degenen die het niet geloofd en de mening van kT zelf wild horen. en zorda sb dan zecht dat jij hem kan bellen krabbel je ineens terug, ik lees het eenenander mee, en het valt me op dat je erug vaak van mening verandert en zelf alles op een anders afschuift zet zoals je hem nu niet wil bellen. zouw wel helpen als je dat dee als je sb niet wilt geloven.

kijk ik weet er niet genoeg van dus zeg niet dat er iemand gelijk heeft of niet maar valt wel een beetje op he :wink:

Maurice

Er worden hier grote uitspraken gedaan en stevige taal gebezigd. Ik roep iedereen op om de volgende forumregel in acht te nemen:

Citeer
2. Behandel elkaar met respect. Wees het gerust oneens over bepaalde standpunten, discussieer op het scherpst van de snede maar beledig of discrimineer een ander niet. Beledigende of discriminerende leden zullen een passende straf krijgen in de vorm van een ban voor bepaalde of onbepaalde tijd.

en:

Citeer7. Het is niet toegestaan om op dit forum opzettelijk anderen in diskrediet te brengen door onwaarheden of onvolledige informatie te geven. Elke vorm van >>>smaad<<< en >>>laster<<< worden niet getolereerd! Zowel openlijk via het forum als via andere communicatie middelen verschaft via dit forum (bijv. persoonlijke berichten).

@SB_Marantz: graag onderbouwen wat je zegt. HAL9000 komt steeds met onderbouwingen en links naar onderbouwingen. Jou zie ik echter enkel losse statements maken. Bovendien spreek je jezelf geregeld tegen.
Over de mening van KT88 over Panasonic (en andere elco's): zie >>>hier<<<. KT88 geeft hierbij HAL9000 gelijk (evenals andere reparateurs) en jou ongelijk. Dit doet hij >>>hier<<< indirect weer.

Gezien jouw opmerkingen begin ik waarlijk te twijfelen aan jouw inzichten als reparateur en jouw motivatie van je postingen. Dit komt echter volledig door gebrek aan onderbouwing.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 16:30:01
Ik hou niet van zelfingenomenheid, bah.
Lekkere dooddoener als je een discussie niet kunt winnen.

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 16:22:05
Het gaat om audio toepassingen!
Die stellen over het algemeen iets hogere eisen dan audio? Dus als het voor moederborden al goed is....
Trouwens niet netjes om stiekem postings aan te passen als je gequote wordt.

Tevens wat minder nette postings verwijderd!
Rev. Maurice

SB_Marantz

Ik vermoed sterk dat je er zelf weinig van snapt.
Dus een link naar wat spec's is een onderbouwing?

Bovendien zijn er diverse beweringen foutief geplaatst zoals de lekstroom van een Rubycon elco.
Iemand de hand boven zijn hoofd houden is wel de makkelijkste weg natuurlijk, zeker als forum beheerder.

Bewijs jij dan maar eens dat ik fout zit!  clown1

Het werkt van 2 kanten Maurice en jij ziet er helaas maar één.
Had het vroeg of laat wel verwacht maar het geeft niet want de tijd dat ik het me aantrok is ruimschoots voorbij.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op oktober 24, 2008, 21:12:04
Ik vermoed sterk dat je er zelf weinig van snapt.
Dus een link naar wat spec's is een onderbouwing?

Bovendien zijn er diverse beweringen foutief geplaatst zoals de lekstroom van een Rubycon elco.
Iemand de hand boven zijn hoofd houden is wel de makkelijkste weg natuurlijk, zeker als forum beheerder.

Bewijs jij dan maar eens dat ik fout zit!  clown1

Het werkt van 2 kanten Maurice en jij ziet er helaas maar één.
Had het vroeg of laat wel verwacht maar het geeft niet want de tijd dat ik het me aantrok is ruimschoots voorbij.

De waarders van lekstroom zijn hier zo af te lezen In de verschillende links.
CiteerIk begin dit topic voor een nu nog onbepaalde rede, dat zal in de toekomst wel veranderen.   :wink:
1e om bepaalde dingen op de kaart te brengen.

1e, Aangezien Ik niet de eenigste ben die ''afentoe''  :roll: iets repareert, is het wel eens interessant om te zien hoe een ander te werk gaat. Echter, wanneer iemand vreemde dingen vermeld die niet te beargumenteren vallen. Kan iemand daar aanzienlijk moe van, laat staan behoorlijk geirriteerd

even een citaat van een ander topic:

Citaat van: Snow op oktober 22, 2008, 21:13:05
CITAAT: "Ik heb veel gerepareerd voor mensen de afgelope 1.5 jaar, en rond die tijd ben ik ook met panasonic begonnen, je hoort duidelijk verschil in klank, veel helderder en voller.(levendiger/dynamischer"

Geloof je dit nu werkelijk, wat je hier verkondigd.

SNOW: ja, en meerdere malen is dit door andere bevestigd op het forum.
Met name koppel condensatoren in de voorversterker.
en afvlak gedeeltes in de voorversterker, hier is de essentie dat de elko's zo snel mogelijk samen met de transistor de boel recht trekt. Nu is het leuk om te weten, welke elko het snelste is en welke het meeste stress (current) aankan. stress is goed voor voedingen of stabilisatie circuits(van cpu's op een computer moederboard)

En nog even iets van mij:Capacitor power supply units rubycon corporation.

http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Life.pdf

http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Process.pdf

http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Construction.pdf

http://nl.farnell.com/1144638/passives/product.us0?sku=rubycon-63yxf100m10x12-5
voorbeeld en vergelijking: een 63V 100uF elko  van rubycon kan van -40 tot 105 graden functioneren.
kost 47 cent en kan een maximale current vervangen van 300mA

mijn keuze:
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294961420&Ntt=panasonic+FC&Ntk=I18NAll&Nr=AND%28avl%3anl%2csearchDiscon_nl%3aN%29&Ntx=mode%2bmatchallpartial&Ns=stockPolicy_nl%7c1%7c%7cnew_nl%7c1&N=4294955744+4294912171+4294912152&binCount=147&Nty=1&selectAttribute=100%CE%BCF#breadCrumb
panasonic FC ook weer een 63V 100uF kost 18 cent en kan een current van 533mA aan.

bereken ik een 77.6% efficientere elko  :wink: en dat voor een 18 cent.
Ik merk ook op dat rubycons assortiment meer in de voeding (100V+ waarders) zit ipv lage waarders.
lekkage heb ik nog niet gelet. Ga ik ook even zoeken.

Dit zijn uiteraard maar twee merken, we vergteten grote spelers als BC vishay en nichicon.

2e: Het is niet alleen Maurice of ik die er zo over denkt er is veel frustratie gekomen hier op dit forum en op verschillende andere fora....

Maurice

Even wat off-topic postings verwijderd (waarvan sommigen op het randje van fatsoenlijk zaten). Graag on-topic blijven!
Rev. Maurice