Citaat van: HiFi gek op september 29, 2008, 19:58:01
De opnamens zijn echt geweldig , vooral de sacd's op het label -- Mobile Fidelity zijn hoogstandjes .
Maar inderdaad ze heeft een rotstem met vreselijke scherpe SSSSSSS klanken en dat eriteert mij mateloos , maar dat neemt niet weg dat ik Patricia Barber tot mijn favorieten reken .
Groeten EDWIN B
oi oi
@ sb-marantz en Hifi gek
Met alle respect hoor , maar wat zeggen jullie nou
dat miss Barber niet kan zingen???
Oke, dat haar stem geluid je niet kan bekoren, of zelfs af en toe kan irriteren dat is inderdaad een kwestie van smaak. ( dat heb ik ook wel eens hebben bij uitgesproken stemkunstenaars, zoals ''Al Jareau'')
Maar (dit is beetje in mijn straatje hoor) , ben zelf ik bij wel heel erg veel opnames geweest , en hoewel ik me hoofdzakelijk met licht bezig hou , heb ik er toch wel een beetje kijk op gekregen
Patricia Barber is een ander soort zangeres dat bijvoorbeeld ''Diana krall'' deze laatste is meer een liedjes ( american songbook) zangeres , terwijl mevrouw Barber echt veel moeilijker en knappere dingen met haar stem doet.
En over sserigheid ( de ssssssssssss klank dus ) .
Daar zijn twee dingen verantwoordlijk voor , ten eerste de de amerikaanse uitspraak van het engels , en wat de man achter de knoppen(engineer) er van maakt ( in haar geval is dat vaak, Jim anderson
).
Deze heeft idd bij miss barber haar cd's, het laag zeker een setje gegeven , en de stem wat naar voren getrokken, waardoor ook de uitgeproken ss klank in deze taal naar voren komt.
Wij nederlanders hebben bijvoorbeeld een uitgesproken GGRR klank, en daar werken de engineers in de studio's ook aan om dat af te zwakken ( luister maar eens Naar nieuwe jan smit opnames enz enz)
Daarom integenstelling wat veel mensen zeggen en denken , en hoe mooi de cd's ook zijn ( voor ons gehoor) zijn
dit juist geen goede referentie cd's!!!
Maar puur op de stem van Barber terug te komen , luister eens naar het nummer '' too rich for my blood'' van het album ''café blue''.
Daar gaat ze op een gegeven ogenblik met haar stem aan de haal, door middel van hele lange uithalen en dan steeds hoger , en dat doet ze dan loei en loei strak zonder in problemen te komen ( dit maakt ze live ook waar)
Maar er zijn bij haar legio voorbeelden van stemtruuks en stem technieken op haar cd's aan te wijzen, waardoor het duidelijk is dat je hier met zeer goede en kundige zangeres te maken hebt.
En nu ga ik wat zeggen , let op..............................wat mij betreft kan Diana krall nog niet in de schaduw van Patricia Barber staan als het gaat om stem techniek!!
grtz mars