marantz 4230 revisie.

Gestart door HAL9000, september 29, 2008, 18:58:47

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb een marantz 4230 van een klant deze wilde dat de slechte elko's verwijderd werden.
Liefst alles reviseren.

Ik merkte gelijk op dat iemand deze receiver met een compressor heeft schoongespoten, blijkbaar is dat wel een terugkomende trend want ik heb dit al vaker meegemaakt. Opzich kan het geen kwaad. Als je alles maar zeer goed uit laat lekken.
De receiver was wel brand schoon!!

De onderkant oud, hier zie je veelste veel paarse ellende zitten van matsushita.

phono stage oud

buffer versterker oud

voorversterker oud, let er op dat het rijtje orangje elna elko's achter in in de signaal weg staan!!

zo soldeer ik, je komt er niet makkelijk bij. desondanks is het netjes gedaan moet ook wel na al die jaren.

voor versterker nieuw. Ik had nog gedacht om ook de transistoren te vervangen, maar niets mankeert aan de 4230. Ik heb alles gereviseerd met panasonic en nichicon.

de buffer versterker  nieuw.

De phono stage nieuw, de twee elkos tussenin de op ampjes waren verrot (masushita 220µF)

na de onderkant helemaal te hebben gehad ben ik naat de voeding en eindversetrker gegaan.

bovenkant oud.

voeding en front/rear L oud

front rear R oud

front rear L solderen.

front rear R gesoldeerd.

voeding nieuw, Ik merkte op dat de voedings transistor een D315E (To66) los zat.

front rear R gereviseerd en de voedingselko voor alle 4 die eindversterkers (63VDC 4700µF)
Ik heb de 35VDC3300µF nog laten zitten deze waren nog prima, en ik weet niet als deze vervangen moeten worden van de klant.

oude rommel.

Ik heb de 4230 uitvoerend getest, bij 1 KHZ leverd deze maarliefst 47,68Watt per kanaal op stereo stand.
en bij 20Hz leverd deze± 15,36Watt per kanaal. toch behoorlijk voor een zogenaamd 2x30watt en 4 x17watt bij 8Ω.

Ik merk ook op dat er een soort van sluier voor mij speakers is weggehaald de receiver klinkt veel sprankelender, en het laag is veel dynamischer. voorheen was dat vrij vlak en oninteressant om naar te luisteren.

Zometeen aan een Pm80 beginnen.  :roll:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op september 29, 2008, 19:09:20

MK1 of 2?

Is verder niet interessant  :wink: komt allemaal toch op hetzelfde neer.  :mrgreen:

SB_Marantz

De mk2 is toch net even wat anders.  :wink:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op september 29, 2008, 19:15:16
De mk2 is toch net even wat anders.  :wink:

voor maar een heel klein stukje.  :wink:  clown1

Maurice

Heren,
Graag on-topic blijven, dit gaat over de 4230 en niet over een pm-80!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

prima Maurice,  notworthy

Ik heb zojuist gehoord dat dezereceiver door een mini lucht compressor is behandeld.
Ik moet uiteraard ook zo'n ding.   :evil: :evil:

Paul

Citaat van: Maurice op september 29, 2008, 19:44:05
Heren,
Graag on-topic blijven, dit gaat over de 4230 en niet over een pm-80!

Maurice, mag aannemen als Jon de PM80 onder handen genomen hij heeft hier wel een apart topic over start.
De PM80 blijft mij ondanks mindere ervaring toch boeien, daar er nog genoeg van in omloop zijn en regelmatig via diverse verkoop site,s  de revue passeren.
Al met al een machine die nog niet afgeschreven is, zie mijn topic over de SC80. :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site