Vintage of toch maar de nwe meuk.

Gestart door Paul, juli 27, 2008, 18:46:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vintage of toch maar de nwe meuk.

Vintage
14 (35.9%)
Vintage is achterhaald
3 (7.7%)
Maakt mij niet uit
5 (12.8%)
Geef mij de nwe meuk maar
14 (35.9%)
Hangt van de prijs af
3 (7.7%)

Totaal aantal stemmen: 39

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Ohm Ivo

Wanneer is iets nu eigenlijk vintage? Kan iemand me dat vertellen... Als het 20 jaar oud is, of uit een bepaalde periode komt?
Persoonlijk heb ik niks met vintage, tenzij het gewoon een legendarisch model betreft. Dus bijvoorbeeld een Kenwood L02 tuner, een Marantz cd/cda-12 combi een Accuphase E405 versterker. Met oud budgetspul heb ik niks, ik vind dat oude vewrsterkers maar onhandige schuifjes hebben waar altijd stof in zit, en vaak hebben ze heel veel handmatige schakelaars waar je dan krachtig doorheen moet duwen (bijvoorbeeld mijn Pioneer versterker uit 70er jaren. Als je een beetje aan zo'n bronkeuzeschakelaar morrelt verandert het geluid al. Mijn Marantz PM-84mk2 was een fijn ding, maar had een onzalige hoeveelheid open schakelaars (bronkeuze, tapemonitor, klankregeling) en elke vijf jaar moest ik m open maken en alle schakelaars nalopen en reinigen. Daarna klonk hij weer veel beter.

Nee, dan heb ik liever zo'n PM-14. Alles via dichte relais geschakeld. Daarna is de kwaliteit van Marantz weer geleidelijk achteruitgegaan.
Dus: voor mij geen ouwe meuk, maar het moderne spul wil ik ook niet... Ik heb denk ik nog het meeste met de ambitieuze apparaten van eind jaren 80 tot begin jaren 90.

Wat ik me ook afvraag: ik lees wel eens over die eerste generaties Philipsen met swingarm (geweldig) en non-oversampling. Mensen die thans zo'n (bijvoorbeeld) Philips cd-100 gebruiken: gebruiken die hem in originele staat? Ik vind de eerste generatie(s) cd-spelers niet te harden, zo slecht klinken ze IMHO.

Speakers: tegenwoordig is het (alweer n jaar of 15) gewoonte om de duurdere speakers er ontzettend gelikt uit te laten zien, glimmend, glanzend, liefst nog met witte of gele conussen en ZONDER frontdoek. Dat is mij een gruwel; speakers moeten er wat mij betreft zo onopvallend mogelijk uitzien. Op mijn studentenkamer gebeurde het wel eens dat het bezoek pas na n half uur erachter kwamen dat die enorme kasten speakers waren... Geef mij maar simpele kasten, met zwart of bruin doek. Maar niet die lelijke kasten uit de jaren 70 of ouder.

Wat betreft de poll: ik kan geen keuze maken.

Groet van Evert

Marvin

Citaat van: Ohm Ivo op december 17, 2018, 23:05:00
Wanneer is iets nu eigenlijk vintage? Kan iemand me dat vertellen... Als het 20 jaar oud is, of uit een bepaalde periode komt?
Persoonlijk heb ik niks met vintage, tenzij het gewoon een legendarisch model betreft.

Groet van Evert
Je houdt denk ik meer van schrijven dan van lezen, dezelfde vraag stelde ik gisteren ook. [emoji23]

Ohm Ivo

Nee hoor, ik kon me herinneren dat iemand (wist niet meer wie) dat ook recentelijk gevraagd had. Maar intussen vraag ik me nog steeds af wat nu eigenlijk vintage is.

Groet van Evert

Marvin

Volgens mij moet het een beetje muf ruiken en voor 1975 gebouwd zijn, dat is mijn conclusie na gisteren. [emoji4]

Cornelis1921

#110
Citaat van: Paul op december 17, 2018, 16:20:53
Cor ieder z,n meuk meug.   :-P 

Ken jouw set is helemaal niks mis mee.  HB hello
Duizend maal, heer Paul, en nog veel meer dan dat. :-D notworthy :gp:

P.S. Hoe houden buufs PM7200 en CD6005 zich? byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Citaat van: Cornelis1921 op december 18, 2018, 01:35:02
Duizend maal, heer Paul, en nog veel meer dan dat. :-D notworthy :gp:

P.S. Hoe houden buufs PM7200 en CD6005 zich? byebye

De klacht van de PM7200 keert regelmatig terug, zoals Jon destijds al aangaf zou de oplossing een nieuwe volumepotmeter zijn.

Maar ff kijken of dat begin volgend jaar gaat lukken.

Voor de rest een prima set.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

jowa

Citaat van: marvin op december 17, 2018, 23:21:41
Volgens mij moet het een beetje muf ruiken en voor 1975 gebouwd zijn, dat is mijn conclusie na gisteren. [emoji4]

[emoji23]

En eerst goed stuk te zijn geweest en weer gerepareerd door de goeroes van het forum.

Dus muf, voor 1990, stuk en weer gerepareerd.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marvin

Voor 1990 kan het er nog mee door, maar dat zijn dan enkele pareltjes, of robijnen, die waarschijnlijk nog door de ouwe garde zijn ontworpen. (Interpretatie).
[emoji4]

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Ohm Ivo op december 17, 2018, 23:05:00
Wanneer is iets nu eigenlijk vintage? Kan iemand me dat vertellen... Als het 20 jaar oud is, of uit een bepaalde periode komt?
Persoonlijk heb ik niks met vintage, tenzij het gewoon een legendarisch model betreft. Dus bijvoorbeeld een Kenwood L02 tuner, een Marantz cd/cda-12 combi een Accuphase E405 versterker. Met oud budgetspul heb ik niks, ik vind dat oude vewrsterkers maar onhandige schuifjes hebben waar altijd stof in zit, en vaak hebben ze heel veel handmatige schakelaars waar je dan krachtig doorheen moet duwen (bijvoorbeeld mijn Pioneer versterker uit 70er jaren. Als je een beetje aan zo'n bronkeuzeschakelaar morrelt verandert het geluid al. Mijn Marantz PM-84mk2 was een fijn ding, maar had een onzalige hoeveelheid open schakelaars (bronkeuze, tapemonitor, klankregeling) en elke vijf jaar moest ik m open maken en alle schakelaars nalopen en reinigen. Daarna klonk hij weer veel beter.

Nee, dan heb ik liever zo'n PM-14. Alles via dichte relais geschakeld. Daarna is de kwaliteit van Marantz weer geleidelijk achteruitgegaan.
Dus: voor mij geen ouwe meuk, maar het moderne spul wil ik ook niet... Ik heb denk ik nog het meeste met de ambitieuze apparaten van eind jaren 80 tot begin jaren 90.

Wat ik me ook afvraag: ik lees wel eens over die eerste generaties Philipsen met swingarm (geweldig) en non-oversampling. Mensen die thans zo'n (bijvoorbeeld) Philips cd-100 gebruiken: gebruiken die hem in originele staat? Ik vind de eerste generatie(s) cd-spelers niet te harden, zo slecht klinken ze IMHO.

Speakers: tegenwoordig is het (alweer n jaar of 15) gewoonte om de duurdere speakers er ontzettend gelikt uit te laten zien, glimmend, glanzend, liefst nog met witte of gele conussen en ZONDER frontdoek. Dat is mij een gruwel; speakers moeten er wat mij betreft zo onopvallend mogelijk uitzien. Op mijn studentenkamer gebeurde het wel eens dat het bezoek pas na n half uur erachter kwamen dat die enorme kasten speakers waren... Geef mij maar simpele kasten, met zwart of bruin doek. Maar niet die lelijke kasten uit de jaren 70 of ouder.

Wat betreft de poll: ik kan geen keuze maken.

Groet van Evert
Je vergeet wel een paar milestones van marantz.


https://youtu.be/FV_xGZhzliA


https://youtu.be/L-v55nb9u5E


https://youtu.be/4AY8Wog1Ddc
Helaas geen bijpassende yt-filmpjes van SM700/ SM800/ SM1000.
Laatste milestone van Marantz, naar mijn bescheiden mening.

https://youtu.be/W3q8LomazEI

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Paul

Citaat van: Paul op december 18, 2018, 04:43:39
De klacht van de PM7200 keert regelmatig terug, zoals Jon destijds al aangaf zou de oplossing een nieuwe volumepotmeter zijn.

Maar ff kijken of dat begin volgend jaar gaat lukken.

Voor de rest een prima set.

@HAL9000  Graag een reactie, jij hebt deze destijds op je werkbank gehad.  thks.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Citaat van: Paul op december 19, 2018, 15:19:37
@HAL9000  Graag een reactie, jij hebt deze destijds op je werkbank gehad.  thks.

Wat is de klacht? een kanaal af en toe niet spelen?  Er zit een nieuw relais en alles is door gesoldeerd.
Misschien een schakelaar vuil? even alles heen en weer halen. Anders moet die nu echt in de ultrasoon!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Nee wegvallen van het rechter kanaal. Na het draaien aan de volumeknop weer geluid, zit een rottigheidje in de potmeter. Ultrasone reinigen zal niet helpen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: Paul op december 19, 2018, 15:33:12
Nee wegvallen van het rechter kanaal. Na het draaien aan de volumeknop weer geluid, zit een rottigheidje in de potmeter. Ultrasone reinigen zal niet helpen.
:-( nopompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Doe mij maar gewoon de modernste Marantz features bak uit de duurste categorie....



Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15