Wanneer is iets nu eigenlijk vintage? Kan iemand me dat vertellen... Als het 20 jaar oud is, of uit een bepaalde periode komt?
Persoonlijk heb ik niks met vintage, tenzij het gewoon een legendarisch model betreft. Dus bijvoorbeeld een Kenwood L02 tuner, een Marantz cd/cda-12 combi een Accuphase E405 versterker. Met oud budgetspul heb ik niks, ik vind dat oude vewrsterkers maar onhandige schuifjes hebben waar altijd stof in zit, en vaak hebben ze heel veel handmatige schakelaars waar je dan krachtig doorheen moet duwen (bijvoorbeeld mijn Pioneer versterker uit 70er jaren. Als je een beetje aan zo'n bronkeuzeschakelaar morrelt verandert het geluid al. Mijn Marantz PM-84mk2 was een fijn ding, maar had een onzalige hoeveelheid open schakelaars (bronkeuze, tapemonitor, klankregeling) en elke vijf jaar moest ik m open maken en alle schakelaars nalopen en reinigen. Daarna klonk hij weer veel beter.
Nee, dan heb ik liever zo'n PM-14. Alles via dichte relais geschakeld. Daarna is de kwaliteit van Marantz weer geleidelijk achteruitgegaan.
Dus: voor mij geen ouwe meuk, maar het moderne spul wil ik ook niet... Ik heb denk ik nog het meeste met de ambitieuze apparaten van eind jaren 80 tot begin jaren 90.
Wat ik me ook afvraag: ik lees wel eens over die eerste generaties Philipsen met swingarm (geweldig) en non-oversampling. Mensen die thans zo'n (bijvoorbeeld) Philips cd-100 gebruiken: gebruiken die hem in originele staat? Ik vind de eerste generatie(s) cd-spelers niet te harden, zo slecht klinken ze IMHO.
Speakers: tegenwoordig is het (alweer n jaar of 15) gewoonte om de duurdere speakers er ontzettend gelikt uit te laten zien, glimmend, glanzend, liefst nog met witte of gele conussen en ZONDER frontdoek. Dat is mij een gruwel; speakers moeten er wat mij betreft zo onopvallend mogelijk uitzien. Op mijn studentenkamer gebeurde het wel eens dat het bezoek pas na n half uur erachter kwamen dat die enorme kasten speakers waren... Geef mij maar simpele kasten, met zwart of bruin doek. Maar niet die lelijke kasten uit de jaren 70 of ouder.
Wat betreft de poll: ik kan geen keuze maken.
Groet van Evert