SR-7001 oververhit

Gestart door Bold, juli 21, 2008, 16:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cvd

Mailtje gestuurd naar Marantz Europe, over het probleem, eens kijken wat ze hieraan doen.

Stadium III : waar heb je 'm dan heen gebracht, naar de dealer?
                  En hoe lang was de versterker dan weg?

Stadium III

ik heb hem naar mijn desler gebacht
Hun hebben hem opgestuurd

Ik had toen wel een sr 7001 als leen toestel meegekregen en die was ok

Dus het kan meschien te maken hebben met een bepaalde serie

iig is de mijne weer ok !

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cvd

Dit kreeg ik als antwoord van het service centrum van Marantz.

In de SR7002 zit een temperatuur meter die de bedrijfstemperatuur van de SR7002 ni de gaten houdt. Wanneer de temperatuur te hoog wordt gaat de receiver in de zogeheten PROTECT-mode om zichzelf hier tegen te beschermen.  Het is dan ook erg belangrijk dat een receiver zoals de SR7002 (waarin hele zware eindversterkers zitten) voldoende koeling krijgt, dat wil zeggen dat er luchtstroom kan plaats vinden zodat hij zjin warmte kwijt kan. Indien de receiver in een kastje staat waarvan bijvoorbeeld alleen aan de voorkant een deurtje open staat hoopt de afgestoten warmte zich mogelijk op in het kastje waardoor het apparaat zijn warmte niet kwijt kan en mogelijk zelf meer opwarmt. Luchtstroom is in deze heel belangrijk. Het biedt dan ook aanbeveling eens te kijken of het apparaat voldoende ventilatie krijgt. Is dit het geval en blijft de versterker in PROTECT springen ook al staat het apparaat op een goed geventileerde plaats zou u het apparaat nog kunnen laten nakijken op een eventueel defect. Hiervoor dient u contact op te nemen met de dealer waar u het apparaat aangeschaft heeft.  Er is geen software update om dit probleem op te lossen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.  Met vriendelijke groet,



Ik vermoed dan ook dat de ruimte in het kastje bij mij iets aan de krappe kant is, ik ga maar eens zoeken naar een mini ventilator, misschien helpt dat.  :?

Stadium III

Mmm er is wel een update voor de 7001

en idd goede ventielatie is belangrijk maar zet mijn vraagtekens bij hun antwoord
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cvd

Tja, als het te gek wordt ga ik ook terug naar de dealer..  :|

Rob G

Zet hem eerste eens helemaal vrij, en kijk of hij dan nog in protect springt.

Een ventilator in de receiver kan ook goed helpen, zelf heb ik er een boven de voeding, met behulp van rubbertjes door de vertilatiegaten binnen de receiver hangen. De buitenzijde wordt zo aanzienlijk minder warm, en als je een stille de fan uitzoekt hoor je hem totaal niet.

cvd

Citaat van: Rob G op juli 25, 2008, 14:33:47
Zet hem eerste eens helemaal vrij, en kijk of hij dan nog in protect springt.

Een ventilator in de receiver kan ook goed helpen, zelf heb ik er een boven de voeding, met behulp van rubbertjes door de vertilatiegaten binnen de receiver hangen. De buitenzijde wordt zo aanzienlijk minder warm, en als je een stille de fan uitzoekt hoor je hem totaal niet.

Heb je die aan de binnenkant van het apparaat hangen?

Willem-A

Ik ben het wel eens met een eerder bericht dat Marantz apparatuur flink warm kan worden. Neem bijvoorbeeld de dv7600... Word, zeker voor een dvd speler veel te warm en heeft geen enkele ventilatieopening in de kap. Marantz adviseert dan de speler in een meubel te zetten met voldoende ruimte, maar dat heeft natuurlijk niet zo heel veel zin als de kap gesloten is. Bij de nieuwere receivers zijn van meer koelopeningen voorzien dan voorheen, volgens Marantz kan dan de cd of dvd speler op het apparaat worden geplaatst, maar aan de andere kant raden ze het ook weer af. Ik heb zelf nog een sr7300, die bij mij alleen de surroundkanalen verzorgd, maar ik heb in de kast 2 ventilatoren aangebracht uit een pc. Deze zijn 12 volt, maar draaien al uitstekend op 3 volt en zijn dan niet hoorbaar. Het effect is echter vrij groot. Ik gebruik ze overigens zelden en heb nog nooit meegemaakt dat deze receiver in protect sprong. In de dv7600 werden mijn schijfjes bijna gebakken en ook de pm7200 werd wel erg heet. Ik bezit nu een dv7001, die een stuk koeler blijft en een pm17 die niet meer dan handwarm word. Wat betreft de nieuwere modellen, en de uitval daarbij, kan je toch concluderen dat het er allemaal niet beter op word. Kijk eens hoevel loopwerken er na korte tijd mee kappen en dan nog de problemen met andere apparatuur. Zeker bij zo'n topmerk mag dat niet voor komen. Overigens is dit bij veel merken het geval. Oververhitting is een veel gehoorde klacht. Ik denk zelf wel eens dat de behuizing eigenlijk te krap is, en dus de koelelementen te klein, bij een te groot vermogen. Apparatuur moet steeds meer power kunnen leveren en dat gaat nou eenmaal met warmte gepaard. Is de behuizing al krap en zijn de koelelementen eigenlijk te klein, dan word het al flink warm. Worden er daarnaast nog luidsprekers aangesloten met een lage impedantie of zelfs 2 sets, dan kan het gemakkelijk mis gaan. Word zo'n apparaat dan ook nog in een te krap meubel geplaatst, komt daar nog een schepje boven op. Het beste is, als je daar de kans voor ziet, een apparaat wat zo warm word, vrij op te stellen en niets er bovenop te plaatsen. Maar ik vraag me wel eens af waar de tijd is gebleven dat je jarenlang zonder problemen van geluidsapparatuur kon genieten.

cvd

Een goed idee, een pc ventilator van 12 volt op een 3 volt batterij neem ik aan.
Ga ik eens proberen  :-)
Moet alleen nog aan zo'n ventilatortje komen. Net m'n oude pc opgeruimd  :|

Rob G

CiteerHeb je die aan de binnenkant van het apparaat hangen?
ja, wel gewoon op 12 volt aangesloten d.m.v. een adapter.

Willem-A

Citaat van: cvd op juli 25, 2008, 15:49:19
Een goed idee, een pc ventilator van 12 volt op een 3 volt batterij neem ik aan.
Ga ik eens proberen  :-)
Moet alleen nog aan zo'n ventilatortje komen. Net m'n oude pc opgeruimd  :|

Ik heb ze op een kleine adapter van 3 tot 12 volt gelijkstroom. Die adapter had ik voorheen in een ac-uitgang van de versterker geprikt, waardoor de ventilatoren meteen werkten als de versterker werd ingeschakeld. Dat kon heel goed bij de pm 7200, maar bij de pm 17 lukt dit helaas niet. Als je dus een versterker hebt met een (paar) geschakelde ac uitgangen, dan is het een uitstekende optie. Ik heb destijds een euro of 20 betaald voor 2 van die ventilatoren van 10cm. Volgens de verkoper konden ze niet op een lage spanning werken, maar ze draaien uitstekend en dat al jaren lang. Ik gebruik ze dan nu wel minder, maar ze zullen al wat uurtjes gewerkt hebben. Ik heb achter de set 2 nylon koorden gespannen van een millimeter of 3 dikte en daar de ventilatoren tussen gehangen en vast gezet met een paar tyraps. Op die manier word er nauwelijks trilling doorgegeven en zijn ze nagenoeg stil.

Vlearmoes

Kan iemand met foto`s deze tweak plaatsen voor deze noob??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Herkenbaar probleem: ik heb ook al een aantal keren PROTECT MODE op het display zien verschijnen van mijn

SR 6001  :| ... en ook deze staat in een dichte kast.

Xander.

Bold

Die update voor de SR-7001 waar over wordt gesproken, kun je dat zelf doen (net als bij bv de DV-7001 die ik heb door deze te downloaden en op een schijfje te branden)?

Stadium III

Nope de mijne hebben ze geupdate bij reparatie
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4