Ik ben het wel eens met een eerder bericht dat Marantz apparatuur flink warm kan worden. Neem bijvoorbeeld de dv7600... Word, zeker voor een dvd speler veel te warm en heeft geen enkele ventilatieopening in de kap. Marantz adviseert dan de speler in een meubel te zetten met voldoende ruimte, maar dat heeft natuurlijk niet zo heel veel zin als de kap gesloten is. Bij de nieuwere receivers zijn van meer koelopeningen voorzien dan voorheen, volgens Marantz kan dan de cd of dvd speler op het apparaat worden geplaatst, maar aan de andere kant raden ze het ook weer af. Ik heb zelf nog een sr7300, die bij mij alleen de surroundkanalen verzorgd, maar ik heb in de kast 2 ventilatoren aangebracht uit een pc. Deze zijn 12 volt, maar draaien al uitstekend op 3 volt en zijn dan niet hoorbaar. Het effect is echter vrij groot. Ik gebruik ze overigens zelden en heb nog nooit meegemaakt dat deze receiver in protect sprong. In de dv7600 werden mijn schijfjes bijna gebakken en ook de pm7200 werd wel erg heet. Ik bezit nu een dv7001, die een stuk koeler blijft en een pm17 die niet meer dan handwarm word. Wat betreft de nieuwere modellen, en de uitval daarbij, kan je toch concluderen dat het er allemaal niet beter op word. Kijk eens hoevel loopwerken er na korte tijd mee kappen en dan nog de problemen met andere apparatuur. Zeker bij zo'n topmerk mag dat niet voor komen. Overigens is dit bij veel merken het geval. Oververhitting is een veel gehoorde klacht. Ik denk zelf wel eens dat de behuizing eigenlijk te krap is, en dus de koelelementen te klein, bij een te groot vermogen. Apparatuur moet steeds meer power kunnen leveren en dat gaat nou eenmaal met warmte gepaard. Is de behuizing al krap en zijn de koelelementen eigenlijk te klein, dan word het al flink warm. Worden er daarnaast nog luidsprekers aangesloten met een lage impedantie of zelfs 2 sets, dan kan het gemakkelijk mis gaan. Word zo'n apparaat dan ook nog in een te krap meubel geplaatst, komt daar nog een schepje boven op. Het beste is, als je daar de kans voor ziet, een apparaat wat zo warm word, vrij op te stellen en niets er bovenop te plaatsen. Maar ik vraag me wel eens af waar de tijd is gebleven dat je jarenlang zonder problemen van geluidsapparatuur kon genieten.